Sword Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Tjena Nu har vi börjat demontera vår donator och har nu kommit till motorn. Bilen är en BMW 318is med M42 (16v) från -90. Allt har funkat bra tills vi skulle lossa bultarna till kopplingskåpan. Det är 11 mm tolvkantsbultar och de sitter som F-N! Har böjt en lednyckel och nästan knäckt en ringnyckel, och INGEN har rört sig alls..... :mad: Har någon något tips? Om inte, är det någon som vet om det går att få ut motor och växellåda i ett stycke? En sak till har faktist strulat, vi får inte bort fläkten... Verkar också vara fastsvetsad.... Tips mottages tacksamt eftersom vi bokat in grannens garage med travers imorgon.... Med sönderslagna knogar vid tangentbordet/ Fredrik o Anna Quote
Eddy Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 TjenaNu har vi börjat demontera vår donator och har nu kommit till motorn. Bilen är en BMW 318is med M42 (16v) från -90. Allt har funkat bra tills vi skulle lossa bultarna till kopplingskåpan. Det är 11 mm tolvkantsbultar och de sitter som F-N! Har böjt en lednyckel och nästan knäckt en ringnyckel, och INGEN har rört sig alls..... :mad: Har någon något tips? Om inte, är det någon som vet om det går att få ut motor och växellåda i ett stycke? En sak till har faktist strulat, vi får inte bort fläkten... Verkar också vara fastsvetsad.... Tips mottages tacksamt eftersom vi bokat in grannens garage med travers imorgon.... Med sönderslagna knogar vid tangentbordet/ Fredrik o Anna Vi har haft samma problem flera stycken här på forumet och när det gäller fläkten så har det berott på att den har varit vänstergängad. Kanske är det samma sak för dig :) Gör ett test. I övrigt så kan inte jag svara på det där med urlyftet. Eddy "Kassör´n" Quote
Borken Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Shysst motorval :) Jag hade testat att grilla dom med gas/gasol då dom kanske mot förmodan är loctightade. Sen är det väl bara att plocka fram mutterknackaren och köra tills det släpper. Det ska gå få ut motorn med växellådan. Om det är en sån termostyrd mekanisk fläkt så är den vänstergängad och i vanliga fall räcker det med ett slag på 32 nyckeln så lossnar den. H Borken Quote
Sword Posted July 29, 2005 Author Posted July 29, 2005 Hej igen! Låter som om vi har dragit på fel håll..... Ska gå ut och prova om en stund. Fick tips av en granne att dela motor-växellåda på växellådssidan istället för på motorsidan av kåpan, ska prova det. Tack så jättemycket för hjälpen, fortsättning följer... Shysst motorval Tack Borken, vi hoppas och tror på den motorn, har kört med "Bimmern" en månad sedan vi köpte den och är helfrälst i den, känns synd att slakta men vad gör man inte för att få en bra "High-cost" :icon_oops: Mvh Fredrik o Anna Quote
Borken Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Oj, går det att dela dom från andra hållet? Jag har alltid delat från växellådssidan fast jag har aldrig lyft ur en M42:a Nästan synd å slakta en 318IS hoppas den var rejält rostig... :( H Borken Quote
Sword Posted July 29, 2005 Author Posted July 29, 2005 Tack Eddy och alla andra. Fläkten VAR vänstergängad och växellådan lossar fint. Nu återstår bara kardanen. Följ den spännande fortsättningen i morgondagens avsnitt. Anna & Fredrik Quote
Sword Posted July 31, 2005 Author Posted July 31, 2005 Tjohooo!!!! Motorn är ute! Efter alla tips härifrånså gick demonteringen utan problem. Ett stor TACK! Borken: Nja... Den är nästan inte rostig alls, pinsamt bra skick om man ska vara ärlig.... :icon_oops: Vi letade efer en rostig eller krockskadad 318is, la ut annonser och så, men fick INGET svar. Så vi köpte en på annons som vart rätt pris. Tyvärr så knackar motorn när man varvar mellan 3.000 o 4.000rpm, men det tror vi ska lösa sig med lite nya lyftare. Liten bild när motor/växellåda precis gått fritt från motorrummet. Mvh Fredrik o Anna Quote
Sword Posted July 31, 2005 Author Posted July 31, 2005 (edited) Hmmm bilden verkar inte vilja följa med, nytt försök... Lyckas inte få upp bilden, denär bara 100kb så det borde fungera... Ni får ge er till tåls ett tag till på bilderna.... :blink: EDIT: HA!! Jag lyckades... Edited July 31, 2005 by Sword Quote
Eddy Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Hmmm bilden verkar inte vilja följa med, nytt försök...Lyckas inte få upp bilden, denär bara 100kb så det borde fungera... Ni får ge er till tåls ett tag till på bilderna.... :blink: EDIT: HA!! Jag lyckades... Visst är det kul när det börjar röra på sig, eller vad tycker ni? :thumbup: Ser ut att vara en "frisk" donator, nästan synd ;) Eddy Quote
Baalzamon Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Härligt motorval! Knackljudet kan även vara dåliga vevlager. Eller om ni har tur, så räcker det med bättre olja. Dessa motorer är ganska känsliga för olika kvaliteter på olja. Skall ni använda bakaxeln från bilen också? Quote
Sword Posted August 2, 2005 Author Posted August 2, 2005 Tack Baalzamon! Vi hoppades kunna lösa knackproblemet genom ett oljebyte men sån tur hade vi inte. Vi är nog ändå inne på att det är tryckarna som är problemet eftersom vi kört BMWn som sommarbil ca 150 mil utan att knackandet förvärrats. Bakre bärarmarna är lite klumpiga att använda som de är. Vi tänkte kapa bort främre delen av bärarmarna och bygga om resten till dedion. Diff och drivaxlar verkar passa rakt av. Anna Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.