Mrlynx Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Hur renoverar man volvo/Girling bromsok "the right way". jag har bara renoverat saabok förut och dom har bara en kolv att hålla reda på. kolvarna närmast bromsrörsanslutningarna är inga problem att blåsa ut med tryckluft men hur får man ut motstående kolvar?(utan att dela oket) Quote
Mathias78 Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 ja..att renovera volvo ok är ganska dålig affär... åk på volvo å lämmna in dina risiga ok och få nya utbytes ok för några hundringar Quote
Mrlynx Posted July 28, 2005 Author Posted July 28, 2005 ja..att renovera volvo ok är ganska dålig affär... åk på volvo å lämmna in dina risiga ok och få nya utbytes ok för några hundringar gäller det även ok från volvo 140? Jag har iofs redan blästrat mina ok så det värsta är egentligen redan gjort Quote
Marcus a Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 ja..att renovera volvo ok är ganska dålig affär... åk på volvo å lämmna in dina risiga ok och få nya utbytes ok för några hundringar 700kr tog mekonomen för Girling ok till en 740. Så många hundringar tycker jag:) Men tanke på att man får beg delar. Quote
Gustav Sundberg Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Inte är det nå problem att renovera dom, kostar som sagt mer än ett par hundra å köpa bytes ändå.. Börja med att ha oket ihopskruvat, se sen om du kan skjuta ut kolvarna med tryckluft, går det så är det bra. Sitter kolvarna fast blir det jobbigare. Det enklaste är om man kan koppla oket mot en huvucylinder och trycka lös dom med högre tryck. Kolvarna har dock sällan rostat fast så jäkligt i dom där. Men, är kolvarna lös så är det bara att skruva isär oket. Ta sen lös dammskyddet och kolvtätningen, gnugga rent överallt och montera ihop. Kolvarna måste vara felfria, ingen rost på tätningsytan, då går dom inte använda. Sen är det bara att sätta dit kolvtätningarna, dammskydden, smörja med typ "rubber grease" och sätta i kolvarna, sen skruvar du ihop halvorna. Quote
Arrowsmith Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Ok från iallafall 140 har en sak man bör tänka på... När du delar på ok-halvorna så sitter det speciella o-ringar mellan dom som INTE brukar följa med i renoveringssatserna. De o-ringarna är nästan omöjliga att få tag på så det bör du ha i bakhuvudet om du planerar att dela okhalvorna åt... de har en flat sida och en sida med en extra upphöjning på så det är knappt att kalla o-ring egentligen.... det är möjligt att det är likadant på andra volvo ok, någon som kan svara på det? Quote
viggen Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 skulle tro att man sällan har dehov av att dela halvorna så länge det inte läcker mellan dom och har kolvarna rostat fast lite så kan man sätta fast en fettnipel och trycka ut dom med en fettspruta. och är det flera kolvar kan du hålla fast den kolv som släpper först med tex en pollygrip och sen pressa på för att få den andra att lossa. när du väl fått bort kolvarna så får du ju se om det behöhs honing mm. kom precis hem från krogen men hoppas ni förstår vad jag menar Quote
Marcus a Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Kolvar har jag varit på jakt efter en gång men hittade inget ställe som sålde dom löst. Vart kan man få tag i det? Quote
Gustav Sundberg Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Jag har delat väldigt många ok, i princip alla som har strulat i mina bilar.. Har alltid användt dom "o-ringar" som sitter där utan att byta då det aldrig följer med nya.. och har aldrig haft problem med att det har läckt efteråt. Kolvar ska visst gå att få tag på via Bromscenter. Men ska man börja köpa kolvar och repsats så är det nog billigare med ett bytesok. Klarar man sig utan att köpa kolvar så är det billigare att repa själv. Volvooken är rätt tacksamma att greja med, vissa nyare ok har så jäkla besvärliga dammskydd.. Quote
Jesper Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Jag har delat väldigt många ok, i princip alla som har strulat i mina bilar..Har alltid användt dom "o-ringar" som sitter där utan att byta då det aldrig följer med nya.. och har aldrig haft problem med att det har läckt efteråt. Kolvar ska visst gå att få tag på via Bromscenter. Men ska man börja köpa kolvar och repsats så är det nog billigare med ett bytesok. Klarar man sig utan att köpa kolvar så är det billigare att repa själv. Volvooken är rätt tacksamma att greja med, vissa nyare ok har så jäkla besvärliga dammskydd.. <{POST_SNAPBACK}> Om kolvarna sitter hårt är det lättare att trycka ut dom med fettspruta. Går hur lätt som helst! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.