Marcus a Posted January 13, 2004 Author Posted January 13, 2004 har tänkt att kanske trycke i en cossi motor i den sen( kan få en biligt:), mellan besiktningarna:)! borde ju inte vara helt omöjligt... Quote
Kamikaze Posted January 13, 2004 Posted January 13, 2004 Jag ska skruva på en turbo, så blir det lite bättre.... Quote
Marcus a Posted January 13, 2004 Author Posted January 13, 2004 Jo det är ju också ett alternativ. även fast jag kan få en cossi motor biligt så är ju turbo billgare...... Locost:) Quote
Baalzamon Posted January 13, 2004 Posted January 13, 2004 Jag har också lite lömska planer. Jag har valt en motor på två liter och 125 hästar, bara för att klara vikt/effekt kraven. Men sedan byter jag block till 2,5 liter. Utanpå är blocken förvillande lika, och det är ganska otroligt att besiktningsmännen kommer att märka det senare. Topp och insprutning är identiska mellan motorerna, det är i stort sett bara blocken som skiljer sig lite. Med den motorn får jag 170hk, som blir strax över 200hk med lite lätt trim. Räcker för att åtminstone jag skall vara nöjd! Quote
Sonett7 Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 >>Baalzamon Jag har för mig att 2,3-litersmotorn har samma yttermått som 2,0 och därför väger mindre - dock vet jag inte hur mycket effekt du förlorar på det. Om vikt/hk är samma så hade jag i alla fall satsat på den lättare av de två motorerna för att få bättre väghållning. Quote
Baalzamon Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Friberg Både 2,3 och 2,5 har samma yttermått som 2,0. 2,5 klarar mera effekt, därför väljer jag den. Jag tror inte att det skiljer så enormt mycket i vikt. Quote
Sonett7 Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Hmm... jag har helt klart för mig att 2,3:an från E30 323 var lättare än E30 325. Nåja - nu är jag ingen BMW-expert så du har säkert rätt ;) Quote
Baalzamon Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Den är säkert lättare, men frågan är hur stor skillnaden är Quote
Sonett7 Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Så här tipsar Luego om att man kan göra i deras monteringsmanual som finna att ladda ner HÄR. Kanske inte den bästa lösningen med tanke på att 4:ans rör har en väldigt skarp vinkel, men man kan kanske hitta lämpliga rör i aluminium att svetsa dit istället ;) Quote
Sonett7 Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 >>svante :D Du verkar ha rätt mycket bilder på EFI-insug... Bilden du bifogade ser klart trevlig ut! Quote
svante Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 hade planer på att bygga om det men tänkte att det är nog bäst att få bilen färdig först och sen börja ändra.. huven går ju alltid att byta ut.. Följde ett par byggen som gjorde om sina insug... på olika sätt. Denna här bilden var nog närmast till hur jag skulle göra. Som det ser ut nu kommer jag att montera förgasare på den antingen Mikuni eller Weber, men den dagen den sorgen... Quote
Sonett7 Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Jämfört med din senaste bild så hade jag nog hellre fått tillverkat ett helt nytt insug - måste bli en rätt skarp kant om man inte kan använda de ursprungliga hålen ur plenumet... :huh: Quote
Guest real7 Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Det gör inte så mycket, plenumkammaren är bara till för att skapa en tillräckligt stor volym för att jämna ut "bakpulserna" ventilerna skapar då de stängs. B Quote
Sonett7 Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Om det var mitt inlägg angående skarpa kanter ut från plenumet så håller jag inte med... Utloppet ur plenumet är ju att jämföra med inloppet till en förgasare och det är stor skillnad på att ha fina, runda kanter eller att ha skarpa kanter. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.