Jump to content

Recommended Posts

Posted

har tänkt att kanske trycke i en cossi motor i den sen( kan få en biligt:), mellan besiktningarna:)!

borde ju inte vara helt omöjligt...

Posted

Jo det är ju också ett alternativ. även fast jag kan få en cossi motor biligt så är ju turbo billgare...... Locost:)

Posted

Jag har också lite lömska planer. Jag har valt en motor på två liter och 125 hästar, bara för att klara vikt/effekt kraven. Men sedan byter jag block till 2,5 liter. Utanpå är blocken förvillande lika, och det är ganska otroligt att besiktningsmännen kommer att märka det senare. Topp och insprutning är identiska mellan motorerna, det är i stort sett bara blocken som skiljer sig lite. Med den motorn får jag 170hk, som blir strax över 200hk med lite lätt trim. Räcker för att åtminstone jag skall vara nöjd!

Posted

>>Baalzamon

Jag har för mig att 2,3-litersmotorn har samma yttermått som 2,0 och därför väger mindre - dock vet jag inte hur mycket effekt du förlorar på det. Om vikt/hk är samma så hade jag i alla fall satsat på den lättare av de två motorerna för att få bättre väghållning.

Posted

Friberg

Både 2,3 och 2,5 har samma yttermått som 2,0. 2,5 klarar mera effekt, därför väljer jag den. Jag tror inte att det skiljer så enormt mycket i vikt.

Posted

Hmm... jag har helt klart för mig att 2,3:an från E30 323 var lättare än E30 325. Nåja - nu är jag ingen BMW-expert så du har säkert rätt ;)

Posted

Så här tipsar Luego om att man kan göra i deras monteringsmanual som finna att ladda ner HÄR.

user posted image

Kanske inte den bästa lösningen med tanke på att 4:ans rör har en väldigt skarp vinkel, men man kan kanske hitta lämpliga rör i aluminium att svetsa dit istället ;)

Posted

>>svante

:D Du verkar ha rätt mycket bilder på EFI-insug... Bilden du bifogade ser klart trevlig ut!

Posted

hade planer på att bygga om det men tänkte att det är nog bäst att få bilen färdig först och sen börja ändra.. huven går ju alltid att byta ut..

Följde ett par byggen som gjorde om sina insug... på olika sätt.

Denna här bilden var nog närmast till hur jag skulle göra.

Som det ser ut nu kommer jag att montera förgasare på den antingen Mikuni eller Weber, men den dagen den sorgen...

post-4-1074084940.jpg

Posted

Jämfört med din senaste bild så hade jag nog hellre fått tillverkat ett helt nytt insug - måste bli en rätt skarp kant om man inte kan använda de ursprungliga hålen ur plenumet... :huh:

  • 1 month later...
Posted

Det gör inte så mycket, plenumkammaren är bara till för att skapa en tillräckligt stor volym för att jämna ut "bakpulserna" ventilerna skapar då de stängs.

B

Posted

Om det var mitt inlägg angående skarpa kanter ut från plenumet så håller jag inte med...

Utloppet ur plenumet är ju att jämföra med inloppet till en förgasare och det är stor skillnad på att ha fina, runda kanter eller att ha skarpa kanter.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...