urstad Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 (edited) Hej, läste någonstans hur mycket mellanrum det bör vara mellan växellåda/motor och ramen/ramdelar men jag kan inte hitta detta mått, någon som vet? undrar ~urstad Edited July 26, 2005 by urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Det beror ju helt på vad du tänker använda till motorkuddar. Originalkuddar tenderar ju att vara rätt svajjiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 Så hårda man bara får... sitter å lurara på den typ som arrowsmith använt eller valpens, volvo lastmaskiner hade ev nån med. som det ser ut nu får jag 10-15mm till ramen vilken borde räcka men man vill ju inte bygga om sen om det visar sig att sfro inte tycker det passar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Så hårda man bara får... sitter å lurara på den typ som arrowsmith använt eller valpens, volvo lastmaskiner hade ev nån med. som det ser ut nu får jag 10-15mm till ramen vilken borde räcka men man vill ju inte bygga om sen om det visar sig att sfro inte tycker det passar sig. Det är ju en sak om det är rörliga delar som ligger nära, men annars är ju det värsta som kan hända att det slår i ibland, och då blir det väl till att styva upp med fler och/eller hårdare gummin... Vad beträffar avstånd så sitter bl a grenröret på farsans Lotus Europa ca 3 mm från ramen på ett ställe, och det har aldrig slagit i. Det ska dock noteras att bakvagnen hänger i drivpaketet på den bilen som orginal, så det är ganska hårda gummin. (Tre block i "normal" storleksordning, men de är utformade så att det bara är ca hälften så mycket gummi mellan delarna som på vanliga motorfästen.) Sedan vet jag inget om att det skulle finnas krav på gummiupphängning över huvud taget... Det finns ju "gatbilar" som har drivlinan skruvad stumt i chassit, så det vore väl lite skumt om man inte fick bygga amatörbyggen på det sättet. Dock är det väl ingen som rekommenderar det om det inte är nödvändigt p g a konstruktionen, för det blir naturligtvis ett j-a liv i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Jag har mindre än en centimeter mellan kopplingskåpan och ramen. Hoppas att det ska funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Jag har mindre än en centimeter mellan kopplingskåpan och ramen.Hoppas att det ska funka. Mindre än 1 centimeter - aj aj aj, kan bli tight. Vilken typ av motorkuddar har du? Har själv kuddar från arméns valp. Dom är stenhårda. Risken med för hårda kuddar är att vibrationer från drivlinan går ut i chassit. Hur har du löst växellådans infästning? Original, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Det stod i byggbeskrivningen att man kanske behövde slipa bort lite material på kopplingskåpan för att undvika kontakt. Har originalfäste bak vid lådan och nya relativt mjuka fram. Jag har fortfarande möjlighet att flytta fram motorn en liten bit men tyvärr är det lika trångt framåt. Får väl hålla tummarna och hoppas på det bästa. Om det uppstår problem får jag väl hitta ett par styvare kuddar fram. Kom över och kika när du får tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted July 27, 2005 Author Share Posted July 27, 2005 tack nu är jag lite lättad. någon som har en bild på valpkudden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 tack nu är jag lite lättad. någon som har en bild på valpkudden? Har bara denna bild. Dimensioner: ca 20 mm hög, diameter ca 80 mm. Motorkudde.tif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 tack nu är jag lite lättad. någon som har en bild på valpkudden? Problem med bildformatet. Gör ett nytt försök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Har själv kuddar från arméns valp. Dom är stenhårda. Var inhandlar man sådana? Jag har vanliga motorfästen till Volvo liggande, men de känns nästan lite väl mjuka, trots att jag ska ha tre st till en lättare motor... För mycket gummi mellan plattorna i alla vanliga kuddar, helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted July 27, 2005 Author Share Posted July 27, 2005 Ah. den ser väldigt vettig ut. tackar tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Jag använder Volvo 240 rallykuddar som jag kom över till ett oförskämt billigt pris. Dom är stenhåda och sitter i 740 original motorfästen. Funkar utmärkt. Har ca 1 cm mellan ramen och växellådan och det har inte klonkat än :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 323286 Cushion, low and very stiff, thread - 1/2" UNF 285:- hos http://www.samsteffansson.se/products/inde...=15&language=en kan vara terrängbilskudden men jag är inte säker än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Sök på äldre trådar där finns mycket matnyttigt.... Jag använder kuddar från volvo 240 diesel, finns på Biltema om du inte vill köpa "original" vilka är exakt samma kudde men till ett lite annorlunda pris.. Kostar under hundrinen stycket, de kan vara samma som till valpen men ej säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted August 15, 2005 Author Share Posted August 15, 2005 jo jag har kikat en hel del på äldre trådar men hur hög är 240 dieselkudden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Jag diskuterade detta med en arbetskamrat som kört race i många år. Hans förslag var att använda "normala" kuddar och sätta ett nylonlagrat tvärstag från toppen/blocket och ner i ramen i tangentens riktning för att förhindra motorn från att "kränga". Enligt honom är detta ett ganska vanligt sätt i race-kretsar. Eftersom motorn vilar på de förhållandevis mjuka kuddarna så slipper man vibrationerna, men vid pådrag så håller staget emot. Vet inte hur bra detta fungerar eller vad SFRO säger, men jag tyckte att det lät vettigt. Fredrik o Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Vet inte hur bra detta fungerar eller vad SFRO säger, men jag tyckte att det lät vettigt.Fredrik o Anna det fungerar bra och är vettigt om det går att lösa med bra infästningspunkter i chassit. SFRO borde inte ha något att säga om den principen med "vantstag". naturligtvis så bör man sikta på att få staget så horisontellt som möjligt och fäst så långt som möjligt från vevaxelcentrum eftersom motorn vill vrida sej där runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 det fungerar bra och är vettigt om det går att lösa med bra infästningspunkter i chassit. Hoppas det, för det blir rätt trångt på högersidan i vår bil. Standard bokram med BMW M42-motor som lutar rätt skapligt åt högersidan.... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 halvt OT men det finns faktiskt dämpare att köpa, fast de är inte locost på dom... bifogar en bild på hur dom ser ut.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 På gamla bmw e21 (finns säkert på fler) fanns det faktiskt en liten dämpare, dock så satt den nere vid vänstra motorfästet. Jag funderar på att använda den då mina motorkuddar känns lite mjuka(hårade än bmw:ns dock). Högersidan är väl rätt så ok(med M10 morot M42 har väl en större topp får man förmoda) speciellt om man byter sida på motorrumsstaget, på vänstersidan kommer dock tråget otäckt nära ett ramrör. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Jag vill bara tillfoga att andra prestandavagnar som t.e.x Morris Minor har ett stag som håller motorn på sin rätta plats :) Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Vi kör med hockeypuckar. hårt och lågt. Funkar jättebra :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Jag vill bara tillfoga att andra prestandavagnar som t.e.x Morris Minor har ett stag som håller motorn på sin rätta plats :) Allt Gott Bengt Hej! Jag har ett stag som fäster i min Saabmotors övre motorfäste och till chassit. Motorfästet har en gummibussning. Dock blir inte staget hrisontellt, utan ca 45 grader neråt, men någon nytta bord den göra. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 På gamla bmw e21 (finns säkert på fler) fanns det faktiskt en liten dämpare, dock så satt den nere vid vänstra motorfästet. H Borken Hmm.. det skall jag kolla upp.. borde väll finnas hos Mekonomen och liknande ?? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Finns på många BMW, finns hos Autoexperten vet jag, men de kostar 1000:-. Artikelnummer hos Autoexperten för E30 och E28 är ST 10191 /Sword Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Jag diskuterade detta med en arbetskamrat som kört race i många år. Hans förslag var att använda "normala" kuddar och sätta ett nylonlagrat tvärstag från toppen/blocket och ner i ramen i tangentens riktning för att förhindra motorn från att "kränga". Enligt honom är detta ett ganska vanligt sätt i race-kretsar. Eftersom motorn vilar på de förhållandevis mjuka kuddarna så slipper man vibrationerna, men vid pådrag så håller staget emot. Vet inte hur bra detta fungerar eller vad SFRO säger, men jag tyckte att det lät vettigt.Fredrik o Anna Jag körde förr en Opel Ascona med den lösningen, men se till att tänka på hur staget fästs i ramen, så man inte böjer övre ramröret, kanske en extra sötta innåt neråt från ramen och mot inre nedre ramröret, eller en infästning i knutpungten mot det rör som ansluter mot torpeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.