Jump to content

bältesfästen


Recommended Posts

Jag köpte idag nya trepunktsbälten som ska få sina fästen.

Men när jag satte mig i ramen och testade så kom jag på några problem.

Det övre fästet på bågen hamnar nästan bakom huvudet om jag sätter det på insidan av bågen.

Ska jag flytta det till framsidan bågen för att tjäna ett par centimeter?

Då uppstår iofs ett nytt problem, fästet för rullen hamnar då 90 grader i förhållande till övre fästet.

gör det nåt?

Jag hittade svantes bild på sina fästen där han satt rullarna i mitten med bältet löpande över översta röret.

Vad händer då om övre fästpunkten hamnar för lågt?

//Robert

Link to comment
Share on other sites

Bild på svetsmutter för nedre yttre fäste.

Dessa muttrar har nån speciell gäng som bara ska finnas på säkerhetsbälten.

Jag fick tag i dessa av Tomas DD7.

post-4-1121808802.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den första bilden där får du komplettera med ett öra uppe vid ramröret. Tänk på att stolen ska sitta där också. Du kan ju sätta rullen på baksidan av plåten och dra bältet genom plåten, se bara till att det inte kan skava mot nånstans.

Från axeln ner till fästpunkt alt. led får det max vara 45grader med helst inte mer än 40grader.

På mig kommer axeln lite högre än ramröret..

Jag bytte bultar till höghållfasta istället för de med specialgängan..

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra med en klädd ryggplåt alternativt en klädd plywood som ryggstöd.

Kan jag sätta bältesrullarna på baksidan översta röret eller blir det för vekt?

se bild.

post-4-1121963507.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra med en klädd ryggplåt alternativt en klädd plywood som ryggstöd.

Kan jag sätta bältesrullarna på baksidan översta röret eller blir det för vekt?

se bild.

Tvilvar på att bältet kommer rulla så bra när det sitter sådär...

Använder mej av rullarna från donatorn (sierra) och där är det väldigt viktigt hur dom sitter:)

Link to comment
Share on other sites

Man får skilja på universalbälten och sierrans då sierrans är avsedda att sitta i en specifik vinkel för att fungera som dom ska. På universalbältena är där oftast två rattar som ska justeras så de visar vertikallinjen i både x och y-led.

Så som du satt din rulle går bra men du måste förstärka neråt mot en nedre fästpunkt så inte plåten bara änger där i den övre svetsen. Det är också väldigt viktigt att svetsen inte kan skava på bältet..

Link to comment
Share on other sites

Jo det vet jag.

Om rullen sitter som den gör på den sista bilden blir det inte att bältet dras rakt fram. Blir ju en snedragning över axeln...

Kan kanske vara ideé bygga ut på ena sidan så rullen sitter lite snett?

Link to comment
Share on other sites

För att slippa problem med att den dras ut snett från rullen funderar jag på att sätt en bygel uppe på röret som styr bältet.

det blir det nog ett rör 25x25 rakt ner som stöttar plåten som rullarna sitter på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...