Jump to content

Nyfiken


mickebo

Recommended Posts

Ni som byggt med Opel Omegalåda och Sierra bakaxel, har ni bilder på hur ni löst kardanen?

Mellanlager vill man ju inte ha.

Skulle va gla för tips om vinklar på bakaxelklumpen - växellådan.

För efter läsning av många inlägg tror jag att detta gäller:

Utgående medbringare på växellådan ska va parallell med medbringaren på bakaxelklumpen.

Vinkel ca 7 grader, lite höjd och sidoskillnad är okej.

Så till bromsarna, tydligen ska man kunna få igenom hydraulisk handbroms kopplad på bromsröret till bakbroms?

Hur har ni löst bromsbalansen? såg på en 7:a att där satt en justerbar reducerare på röret bak, är det okej hos bilprovningen?

Vad använder ni för bromsar? jag har tänk Saab 9000 ok med Mondeo V6 skivor fram (stort sett bolt on) och Sierra framskivor och ok bak, blir kanske i häftigaste laget?

Är det nån som använder bromsservo? eller till och med styrservo? (ja jag är klen....)

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med Honda S2000-låda och Scorpio LSD, och det lutar åt att bygga en kardan med främre knut från Honda och bakre från Ford. Får kolla lite närmare på hur grejorna ser ut, och vad som finns att tillgå...

Huruvida medbringarna på lådan och diffen måste vara parallella beror väl på vilken typ av knutar man använder? Är de inte parallella måste knutarna vara av "constant velocity"-typ, annars får man ju en utväxling som varierar något några ggr över varvet. Har man hardy-skiva eller liknande i ena änden (många bilar som har det i växellådsänden) så minskar väl det på detta problemet, kan jag tänka mig...

Det där med hydraulisk handbroms är jag osäker på, men jag har för mig jag sett andra här som "kommit undan" med det, så det kan vara idé att söka lite.

Jag tycker nästan det låter lite väl saftig med skivor från Mondeo V6! :) De ligger på 278 mm, och får inte plats i mindre än 15"-fälgar (testat "the hard way" p g a att de hade fel info på däckfirman när jag skulle ha vinterhjul till min V6:a... :D ). Mondeo med 4:a ligger på 260 mm, och de får plats i 14" fälgar.

Jag bygger med Westfields grejor (eftersom jag bygger en Westfield ;) ), och mina skivor fram är ca 245 mm i diameter, och ska få plats i 13"-fälgar. Det är rejält mycket grövre än på farsans Lotus Europa, som ligger på ungefär samma vikt som en Seven. Har dock inga mått här... Europan är dock ganska tungbromsad.

Grova grejer bak ska man nog också passa sig för, även om det kanske är mindre problem på en race-bil. På standardbilar vill de bara rosta och ha sig, och är de för grova så blir det ju ännu värre, förutom problemet att minska bromskraften tillräckligt mycket.

Jag tänker inte ha några servon på Westfielden iaf... Borde inte behövas, och dessutom blir det svårare att häl-tå-växla om bromspedalen är för känslig (gick fint i min gamla Saab 900, men Mondeon är hopplös...) - och så blir det svårare att bromsa kontrollerat över huvud taget med stora G-krafter och känslig pedal. Ett "svagt" servo kan man kanske ha, men frågan är om det är värt jobbet i bilar på 500-800 kg...

Styrservo tror jag inte på! (Möjligen något modernt elservo, typ det som sitter i Honda S2000... Har aldrig känt på något sådant, dock.) Bara sämre känsla ("sladdrigt" och mindre feedback), och man borde inte behöva det om man inte har extremt feta ostar fram och/eller skum geometri i framvagnen.

Provkörde en (äkta) Lotus Seven med ganska rejäla däck här om dagen, och jag upplevde inget som helst behov av servon i något läge, även om man fick ställa om sig på att trampa ganska rejält när man skulle bromsa. Mest vanesak; så väldigt mycket kraft är det inte som ska till ändå. (Och jag är inte direkt något storvuxet muskelberg heller, alltså.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...