Jump to content

en volvo-locost till


svinto

Recommended Posts

Hej hej,

Jag håller på och bygger en Volvobaserad locost.

Motor b23a, växelåda m47, och det mesta annat från en volvo 240. Kuggstången ska jag försöka korta av så den passar. Spindlar från en volvo 140, med original kulbultar om jag inte hittar nått annat som passar.

Ramen är i stort sett enligt boken. Igår provade jag att få mer motorn och den passade!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:) Hej när du prova b23 an och lådan har du kvar lutningen på moton?

när jag har spånar tycker jag att den verkade stor!

men har du fått i den blir man ju imponerad :P

Jag håller på med granada spindlar och troligtvis mb multi länk bak

och vill ha volvo låda och motor! Jag har använt granada spinlar för att kunna följa boken så vill vetta vad du har ändrat :huh:

hoppas du får tag i en kamera vill se hur du har gjort

MVH bölas

Link to comment
Share on other sites

Halloj!

Jag har kvar lutningan på motorn. Dels verkar det för jobbigt att försöka hitta en "rak" sprängkåpa till B23 och dels blir det ju lite lägre. Visst är den lite stor, men det är ju pinto och zetec oxå, och dom får ju plats...

Hittills har jag bara följt boken. De problem jag stött på hittills är;

-sumpen buktar ut en del åt ena sidan, så den måste nog kapas lite, eller så får man bygga ganska fantasifullt motorfäste på den sidan.

-kopplingarmen är ivägen för vänstra främre H-staget. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det än...

Mercedez-bakvagn låter intressant! En kompis har försökt ge mig en sån, men jag tyckte den var så bred och ful...

Link to comment
Share on other sites

Guest MickeSvensson

Jag antar att det är Haynes boken du syftar på? Vilka ändringar har du gjort? Jag och mina kompissar planerar att bygga på ungefär samma grejjer. Vore kul att veta så mycket som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Halloj!

Jag har kvar lutningan på motorn. Dels verkar det för jobbigt att försöka hitta en "rak" sprängkåpa till B23 och dels blir det ju lite lägre. Visst är den lite stor, men det är ju pinto och zetec oxå, och dom får ju plats...

Hittills har jag bara följt boken. De problem jag stött på hittills är;

-sumpen buktar ut en del åt ena sidan, så den måste nog kapas lite, eller så får man bygga ganska fantasifullt motorfäste på den sidan.

-kopplingarmen är ivägen för vänstra främre H-staget. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det än...

Mercedez-bakvagn låter intressant! En kompis har försökt ge mig en sån, men jag tyckte den var så bred och ful...

Jag håller nu på att svetsa fästen för B23E motorn och jag läste era inlägg om "lutning"

Vilken lutning pratar ni om då? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Halloj!

Jag har kvar lutningan på motorn. Dels verkar det för jobbigt att försöka hitta en "rak" sprängkåpa till B23 och dels blir det ju lite lägre. Visst är den lite stor, men det är ju pinto och zetec oxå, och dom får ju plats...

Hittills har jag bara följt boken. De problem jag stött på hittills är;

-sumpen buktar ut en del åt ena sidan, så den måste nog kapas lite, eller så får man bygga ganska fantasifullt motorfäste på den sidan.

-kopplingarmen är ivägen för vänstra främre H-staget. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det än...

Mercedez-bakvagn låter intressant! En kompis har försökt ge mig en sån, men jag tyckte den var så bred och ful...

Jag håller nu på att svetsa fästen för B23E motorn och jag läste era inlägg om "lutning"

Vilken lutning pratar ni om då? :unsure:

b23an lutar ju men om man tar sprängkåpan och oljetråget från b18/20 så kan man få hela paketet stå rakt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är Haynes boken du syftar på? Vilka ändringar har du gjort? Jag och mina kompissar planerar att bygga på ungefär samma grejjer. Vore kul att veta så mycket som möjligt.

Når du sier at den er bygd nesten etter boken hvilke avvik har du da? Hadde hvert morro å vite om man kan bygge helt etter boka slik at man kan kjøre i racing serien, når man basserer bygget på Volvo deler.

Link to comment
Share on other sites

Når du sier at den er bygd nesten etter boken hvilke avvik har du da? Hadde hvert morro å vite om man kan bygge helt etter boka slik at man kan kjøre i racing serien, når man basserer bygget på Volvo deler.

Det är inte så stora ändrigar jag gjort, men vi får väl se hur det blir till slut.

Framvagnen är inte klar än, men jag ska försöka behålla infästningarna från boken.

- Rören F1 och F2 är flyttade så dom sitter längre ut i ändarna på LD.

- Bakaxeln är lite klumpig, så jag har förlängt länkarmarna ett par centimeter för att få lite mer utrymme för diff-klumpen. Jag ska nog göra om RU1 och RU2 så att dom går horisontellt fram till Y och sen vinklar uppåt.

- E är flyttad lite famåt, G1 och G2 flyttade uttåt. R,S och T är inte på plats än.

- O är förstärkt med ett extra rör.

- Sittbrunnen är breddad hela 3 mm :)

Link to comment
Share on other sites

Hej hej,

Jag håller på och bygger en Volvobaserad locost.

Motor b23a, växelåda m47, och det mesta annat från en volvo 240. Kuggstången ska jag försöka korta av så den passar. Spindlar från en volvo 140, med original kulbultar om jag inte hittar nått annat som passar.

Ramen är i stort sett enligt boken. Igår provade jag att få mer motorn och den passade!

Är väldigt nyfiken på din Volvo Locost! :P

Bygger en själv!

Kan du inte låna :rolleyes: en kamera och ge oss lite mer bygginfo ?

Link to comment
Share on other sites

Hrmmmmm.... citerar lite här....

"Är väldigt nyfiken på din Volvo Locost! :P

Bygger en själv!

Kan du inte låna :rolleyes: en kamera och ge oss lite mer bygginfo ? "

om vi ber extra snällt :)

Det är ju alltid roligt att se hur andra tänker tycker iallafall jag

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte låna  :rolleyes:  en kamera och ge oss lite mer bygginfo ?

Mmmm, ja... måste erkänna att jag köpte en kamera i julklapp åt mig själv, men jag har inte tyckt att det var så mycket att kolla på... men jag ska skärpa mig och fixa lite bilder.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte låna  :rolleyes:  en kamera och ge oss lite mer bygginfo ?

Mmmm, ja... måste erkänna att jag köpte en kamera i julklapp åt mig själv, men jag har inte tyckt att det var så mycket att kolla på... men jag ska skärpa mig och fixa lite bilder.

Härligt! Så skall det låta.... :thumbup:

En trogen Volvo-locost fan!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag har kvar lutningen på min motor, jag har ett chassie av bokstorlek och B23 + m47 + 1031.

Som jag ser det så finns det två fördelar med lutad motor, dels blir den lägre, så man inte behöver ha den upp genom huven eller en hög huv. Dels får man mer plats för förgasare, jag har weeber45-or på min, utan att ha dem ut genom huvsidan, och med ganska gott om utrymme för luftfilter.

Det finns några bilder på min hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...