svinto Posted August 17, 2003 Posted August 17, 2003 Hej hej, Jag håller på och bygger en Volvobaserad locost. Motor b23a, växelåda m47, och det mesta annat från en volvo 240. Kuggstången ska jag försöka korta av så den passar. Spindlar från en volvo 140, med original kulbultar om jag inte hittar nått annat som passar. Ramen är i stort sett enligt boken. Igår provade jag att få mer motorn och den passade! Quote
niklas Posted August 17, 2003 Posted August 17, 2003 Kul! Har du några bilder på bygget? Vänliga hälsningar Niklas Quote
svinto Posted August 19, 2003 Author Posted August 19, 2003 Inga bilder än tyvärr. Stötdämpare, insprutningmotor och fälgar ligger högre upp på önskelistan än digitalkamera, men jag kanske kan låna en... Quote
bölse Posted September 28, 2003 Posted September 28, 2003 :) Hej när du prova b23 an och lådan har du kvar lutningen på moton? när jag har spånar tycker jag att den verkade stor! men har du fått i den blir man ju imponerad :P Jag håller på med granada spindlar och troligtvis mb multi länk bak och vill ha volvo låda och motor! Jag har använt granada spinlar för att kunna följa boken så vill vetta vad du har ändrat :huh: hoppas du får tag i en kamera vill se hur du har gjort MVH bölas Quote
svinto Posted September 29, 2003 Author Posted September 29, 2003 Halloj! Jag har kvar lutningan på motorn. Dels verkar det för jobbigt att försöka hitta en "rak" sprängkåpa till B23 och dels blir det ju lite lägre. Visst är den lite stor, men det är ju pinto och zetec oxå, och dom får ju plats... Hittills har jag bara följt boken. De problem jag stött på hittills är; -sumpen buktar ut en del åt ena sidan, så den måste nog kapas lite, eller så får man bygga ganska fantasifullt motorfäste på den sidan. -kopplingarmen är ivägen för vänstra främre H-staget. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det än... Mercedez-bakvagn låter intressant! En kompis har försökt ge mig en sån, men jag tyckte den var så bred och ful... Quote
Haze Posted September 29, 2003 Posted September 29, 2003 Kolla denna länk, använder Saab slavcylinder med adapter http://www.whirl.demon.co.uk/locost/2002a.html Quote
svinto Posted September 30, 2003 Author Posted September 30, 2003 Det var ju en snygg lösning! Är det nån som vet vilken sorts saab man kan hitta en sån koppling på?? Quote
Haze Posted September 30, 2003 Posted September 30, 2003 Saab 900 modellerna. Ta hela systemet, huvudcylinder + slavcylinder. Quote
Guest MickeSvensson Posted October 7, 2003 Posted October 7, 2003 Jag antar att det är Haynes boken du syftar på? Vilka ändringar har du gjort? Jag och mina kompissar planerar att bygga på ungefär samma grejjer. Vore kul att veta så mycket som möjligt. Quote
Tommy Posted March 3, 2004 Posted March 3, 2004 Halloj!Jag har kvar lutningan på motorn. Dels verkar det för jobbigt att försöka hitta en "rak" sprängkåpa till B23 och dels blir det ju lite lägre. Visst är den lite stor, men det är ju pinto och zetec oxå, och dom får ju plats... Hittills har jag bara följt boken. De problem jag stött på hittills är; -sumpen buktar ut en del åt ena sidan, så den måste nog kapas lite, eller så får man bygga ganska fantasifullt motorfäste på den sidan. -kopplingarmen är ivägen för vänstra främre H-staget. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det än... Mercedez-bakvagn låter intressant! En kompis har försökt ge mig en sån, men jag tyckte den var så bred och ful... Jag håller nu på att svetsa fästen för B23E motorn och jag läste era inlägg om "lutning" Vilken lutning pratar ni om då? :unsure: Quote
SJUAN Posted March 3, 2004 Posted March 3, 2004 Halloj!Jag har kvar lutningan på motorn. Dels verkar det för jobbigt att försöka hitta en "rak" sprängkåpa till B23 och dels blir det ju lite lägre. Visst är den lite stor, men det är ju pinto och zetec oxå, och dom får ju plats... Hittills har jag bara följt boken. De problem jag stött på hittills är; -sumpen buktar ut en del åt ena sidan, så den måste nog kapas lite, eller så får man bygga ganska fantasifullt motorfäste på den sidan. -kopplingarmen är ivägen för vänstra främre H-staget. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det än... Mercedez-bakvagn låter intressant! En kompis har försökt ge mig en sån, men jag tyckte den var så bred och ful... Jag håller nu på att svetsa fästen för B23E motorn och jag läste era inlägg om "lutning" Vilken lutning pratar ni om då? :unsure: b23an lutar ju men om man tar sprängkåpan och oljetråget från b18/20 så kan man få hela paketet stå rakt :rolleyes: Quote
Rune Næss Posted March 3, 2004 Posted March 3, 2004 Jag antar att det är Haynes boken du syftar på? Vilka ändringar har du gjort? Jag och mina kompissar planerar att bygga på ungefär samma grejjer. Vore kul att veta så mycket som möjligt. Når du sier at den er bygd nesten etter boken hvilke avvik har du da? Hadde hvert morro å vite om man kan bygge helt etter boka slik at man kan kjøre i racing serien, når man basserer bygget på Volvo deler. Quote
svinto Posted March 8, 2004 Author Posted March 8, 2004 Når du sier at den er bygd nesten etter boken hvilke avvik har du da? Hadde hvert morro å vite om man kan bygge helt etter boka slik at man kan kjøre i racing serien, når man basserer bygget på Volvo deler. Det är inte så stora ändrigar jag gjort, men vi får väl se hur det blir till slut. Framvagnen är inte klar än, men jag ska försöka behålla infästningarna från boken. - Rören F1 och F2 är flyttade så dom sitter längre ut i ändarna på LD. - Bakaxeln är lite klumpig, så jag har förlängt länkarmarna ett par centimeter för att få lite mer utrymme för diff-klumpen. Jag ska nog göra om RU1 och RU2 så att dom går horisontellt fram till Y och sen vinklar uppåt. - E är flyttad lite famåt, G1 och G2 flyttade uttåt. R,S och T är inte på plats än. - O är förstärkt med ett extra rör. - Sittbrunnen är breddad hela 3 mm :) Quote
Tommy Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Hej hej,Jag håller på och bygger en Volvobaserad locost. Motor b23a, växelåda m47, och det mesta annat från en volvo 240. Kuggstången ska jag försöka korta av så den passar. Spindlar från en volvo 140, med original kulbultar om jag inte hittar nått annat som passar. Ramen är i stort sett enligt boken. Igår provade jag att få mer motorn och den passade! Är väldigt nyfiken på din Volvo Locost! :P Bygger en själv! Kan du inte låna :rolleyes: en kamera och ge oss lite mer bygginfo ? Quote
Arrowsmith Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Hrmmmmm.... citerar lite här.... "Är väldigt nyfiken på din Volvo Locost! :P Bygger en själv! Kan du inte låna :rolleyes: en kamera och ge oss lite mer bygginfo ? " om vi ber extra snällt :) Det är ju alltid roligt att se hur andra tänker tycker iallafall jag Quote
svinto Posted March 9, 2004 Author Posted March 9, 2004 Kan du inte låna :rolleyes: en kamera och ge oss lite mer bygginfo ? Mmmm, ja... måste erkänna att jag köpte en kamera i julklapp åt mig själv, men jag har inte tyckt att det var så mycket att kolla på... men jag ska skärpa mig och fixa lite bilder. Quote
Tommy Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Kan du inte låna :rolleyes: en kamera och ge oss lite mer bygginfo ? Mmmm, ja... måste erkänna att jag köpte en kamera i julklapp åt mig själv, men jag har inte tyckt att det var så mycket att kolla på... men jag ska skärpa mig och fixa lite bilder. Härligt! Så skall det låta.... :thumbup: En trogen Volvo-locost fan! Quote
svinto Posted November 28, 2004 Author Posted November 28, 2004 (edited) Byggbesiktingen klar! Inga anmärkningar!!! :D :D :D :D :D :D :D Edited November 28, 2004 by svinto Quote
Eddy Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 Grattis :thumbup: då börjar finliret nu då ;) skönt att komma för bi den besiktningen eller hur. Kör hårt...om tre veckor vänder det och dagarna blir längre....snart sommar :prop: :toot: Eddy Quote
Olla Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 om tre veckor vänder det och dagarna blir längre....snart sommar :prop: :toot: Eddy det gäller att se det på den ljusa sidan :thumbup: grattis förresten :D Quote
DIRAVI Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 Jag har kvar lutningen på min motor, jag har ett chassie av bokstorlek och B23 + m47 + 1031. Som jag ser det så finns det två fördelar med lutad motor, dels blir den lägre, så man inte behöver ha den upp genom huven eller en hög huv. Dels får man mer plats för förgasare, jag har weeber45-or på min, utan att ha dem ut genom huvsidan, och med ganska gott om utrymme för luftfilter. Det finns några bilder på min hemsida. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.