Jump to content

CAD


gka

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har förstått att en del använder sig av CAD för att testa idéer och konstruktioner. Vad rekommenderar ni för program?

Är det värt besväret att skaffa och lära sig lite CAD för att få lite bättre koll på ram, hjulupphängningar, placering av motor, proportioner osv jämfört med att skissa på papper och ta det som det kommer sedan? Jag tycker iaf att det skulle vara intressant. Det måste vara något program som man kan få tag i en färdig ram-modell till så man slipper börja från scratch. (Mina erfarenheter inom området är begränsade till att ha lekt med lite med ett raytracingprogram.)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det inte är så många som räknar på konstruktioner själv..

iaf inte i cad program=)...

Finns det så många program att välja på då? Har för mej att dom inte är så många och dom som finns kostar massor... om man ska ha licens på dom:) men det behöver man ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm svårt...

Jag personligen jobbar dagligen med 3D-CAD så för mig föll det sig naturligt att använda det. AutoCAD är det som jag började med och det som kan vara lättast att lära sig (2D) annars hade jag satsat på Solid Works 2004 (3D). Programmen är rätt så dyra i inköp och licenser 10k och uppåt. Om du letar på Kazaa ska där finnas Solid works 2004 även licenskoder, men för att lära dig det krävs studiematriel...

Man måste lära sig att tänka i solider istället för på linjer på pappret

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Ska kolla upp det... så fort jag fixat lite plats på hårddisken.. :-P Jobba med solider låter mer logiskt på nåt sätt.

Jag hittade lite gratisalternativ också, men jag har inte kollat på dem än.

länkar

QCad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...