Jump to content

Glasfiber


Marcus a

Recommended Posts

Ska gjuta en huv och bakskärmar i glasfiber...

Någon som vet något bra sätt för att glasfibren ska släppa från formen sen?

Lacka grejorna med två komp bil lack, vaxa så att ytan blir blank, pensla på släppmedel, Pensla eller spruta på gelcoat och sist glasfiber och poly.

Kan man pensla på gelcoaten? eller ska den sprutas på?

Är det jätte viktigt att ytan är blank? Har testat en gång men då penslade jag på två komp lack och inge vax och då satt allt fast.

Vill inte vara med om det igen:)

Någon som kan hjälpa mej med det här kanske? Bor i Uppsala...

Betalar givetvis soppa och sånt om jag kan få hjälp av någon!!!

Link to comment
Share on other sites

Enklast är att titta in till nån båtbyggarfirma och fråga om de kan hjälpa dig, ta med en kaka så brukar det bli billigare.

Tror inte det spelar någon roll om du penslar eller sprutar på gelcoaten, har dock hört om roller som en bra metod.

Jag gjöt en luftburk för nån vecka sen och då tejpade jag ihop aluminiumplåtar med en tunn aluminiumtejp från biltema, penslade på släppmedel (polyvinylalkohol), där var inga problem att få loss den.. skippade gelcoaten för den behövde int ha nån direkt finish.

Link to comment
Share on other sites

Har också gjutit mot alu och då behövs inte ens släppmedel, iaf inte när jag gjorde det.

Får ta och kolla upp båtbyggare i stan om det inte är någon här som känner sej kunnig inom glassfiber gjuteri.?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och testar tvärtom-metoden... jag är för lat för att göra en riktig form så jag lägger glasfibern utanpå pluggen, med plastfolie emellan. Det blir nog en hel del spacklande och slipande innan det är klart, men det blir det ju ändå on man gör på vanligt sätt. Fast på pluggen och formen istället.

Link to comment
Share on other sites

om man vill va orginell och inte vill ha en huv eller skärmar som nån annan så är det klart det lönar sig att göra det själv då det antagligen skulle bli svindyrt att betala nån att göra det åt en. men om man nu inte har några behov av att va orginell är det knapast värt besväret om man inte jobbar på ett båtvarv eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

om man vill va orginell och inte vill ha en huv eller skärmar som nån annan så är det klart det lönar sig att göra det själv då det antagligen skulle bli svindyrt att betala nån att göra det åt en.

Amen, brother! :hypocrite:

Oberoende av hur du gör formen till huv/skärmar så måste du vaxa! Möjligen att du slipper det om du har aluminium som yta. Annars är det ett absolut krav, annars fastnar det.

När jag gjorde mina skärmar / huv-formar så sprutade jag ett lager med tvåkomp sprutspackel som ytskikt. Sprutspackel går att slipa till mycket fin yta. Sedan några omgångar vanlig bilvax och sist ett par varv med carnauba-vax. Detta vax använder tillverkarna till sina formar. Det är lite fetare än vanlig bilvax. Sist men viktigast: släppmedel! jag lägger på med en gammal disktrasa indränkt i släppmedel. Gnor över ytan en gång, det räcker.

Gelcoat lägger jag på med pensel, minst två lager. Viktigt: använd tre gånger så mycket härdare till gelcoaten som till polyestern ( om du använder polyester). Gelcoatens lager är mycket tunnare än polyestern, så styrenen dunstar fortare.

För lite härdare och din detalj ser ut som abs-plast.

Roller funkar åxå bra, men blir inte lika tjockt skikt per gång.

/ Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag har plastat en del (båt) och jag tycker att man kan blanda i lite av den kulör som man har på gelcoaten i plasten. Får man en repa så syns den inte lika tydligt som om man har ren plast.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Om det lönar sej?... Ne absolut inte, tar hur lång tid som helst kostar massor. Men förhoppngsvis blir det bra och man har en huv som ingen annan har:)

Pacman.. jag ska våtslippa ytan och tänkte lägga på ett par lager med "lastbilslack" ungefär det samma som billack men var lite billiagare:) och har över sen jag målade fälgarna....

Sen vaxa den ytan... måste väl funkar det också:) vill inte misslyckas!

Släpper det lätt från formen eller får man bryta och bända för att få los den sen?

Tack Diravi för dom bra länkarna:)

Link to comment
Share on other sites

Om det lönar sej?... Ne absolut inte, tar hur lång tid som helst kostar massor. Men förhoppngsvis blir det bra och man har en huv som ingen annan har:)

Lönar det sig fortfarande om du ska ha tillverkat helt custom med egen form...? Det har jag lite svårt att tro... :blink:

Plasta direkt på CNC-skuret/fräst skum?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...