Jump to content

Underkänd, 2:a byggbes


Recommended Posts

Tjeena,

Finns det någon som kan tipsa mig lite om mina bromsproblem?

Jag blev nyligen underkänd på min andra byggbesiktning pga otillräcklig bromsverkan bak. Jag hade medvetet valt en storlek mindre på bromscylindrarna för att få en lite lägre bromsverkan bak, men det blev tydligen lite väl litet. Framhjulslåsning vid 0.77G, krav min 0.8G?

Jag har nu bytt upp till orginal 19.05mm nya cylindrar, nya backar, nya trummor. De tycks nu bromsa bra, men..... själjusteringen tycks justera upp så mycket att jag får en liten kvarstående bromsverkan som hettar upp trumman ORDENTLIGT.

Det går fortfarande att sjuta bilen för hand, men det går klart tyngre. När jag tar isär så backarna gått ut så pass att viss anliggning blir kvarstående.

Jag har försökt bromsa lite försiktigt för att nöta in delarna mot varandra, men problemet kvarstår. Nu är mina nya trummor vacker blåanlöpta invändigt.

Jag tror att backarna sitter rätt och att alla fjädrar är på rätt ställe.

Har någon råkat ut för detta och har lösningar?

(Övriga besiktningsanmärkningar var bagateller och lätt fixade)

/Hasse

Link to comment
Share on other sites

Har exakt samma problem, men har skivor bak... besiktningsmannen hade en teori om att jag kopplat fel uppe vid bromscylindern, vet inte om jag köper den teorin dock.

Precis som om handbromsen inte släpper. :icon_angry:

Link to comment
Share on other sites

Precis pratat med Industribroms i Helsingborg, mina ok bak är tydligen trasiga så jag fick beställa nya. Enligt dom är det ett vanligt problem på de oken, det är ett lager som går sönder. De nya var guldeloxerade så det fick bli två till därframme också. Hade även lyckats koppla fel framme vid bromscylindern.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Precis pratat med Industribroms i Helsingborg, mina ok bak är tydligen trasiga så jag fick beställa nya. Enligt dom är det ett vanligt problem på de oken, det är ett lager som går sönder. De nya var guldeloxerade så det fick bli två till därframme också. Hade även lyckats koppla fel framme vid bromscylindern.

Härligt!

Då är projektet på rull igen då...

Link to comment
Share on other sites

Det rullar långsamt... målet var ju svenskt sportvagnsmeeting och det har ju fetspruckit så nu ska den vara helklar innan besiktning i Malmö, med bl.a. lack, kapell bak och stolar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...