Marcus a Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Hallå. Vad ska man välja? alu eller stål? Alu plåt lär ju vara dyrare än stål? Men hur mycket tjänarna man egentligen i vikt på det? Hur tjock ska plåten vara? 1,5mm el? /m Quote
Sonett7 Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Viktskillnaden blir inte så stor, men största anledningen till att jag kommer att välja plåt är för det extra uppstyvning av chassit som blir med svetsad plåt jämfört med popnitad aluminium. På http://locost7.info/mirror/aussiemods.php finns tips på extra stag för att ge extra vridstyvhet ;) Quote
plyshe Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Jag dukar min bil. Samma som man gör med flygplansvingar på mindre sportflygplan. Sedan kan man lacka på vanligt vis. Blir lite skummt med en "kaross" som flexar då man petar på den. Men e man viktdåre så... Det med att ramen e tokvridstyv kan tydligen ha en baksida oxå. Man får en viss feedback från chassit innan greppet släpper om det flexar en aning. Inget jag upplevt själv ...ännu. ;) Quote
Sonett7 Posted December 23, 2003 Posted December 23, 2003 Ha ha ha... snacka om lättviktare! :D Angående flexande så skall ju rörelserna finnas i fjädringen och då av kontrollerad typ. Alltså hävdar jag att själva chassit skall vara så styvt som möjligt för att kunna låta hjulupphängningen göra det jobb den är designad för. Om själva chassit flexar hit och dit kan ju den camberkompensering som finns bli helt fel istället för att hjälpa till att behålla greppet i kurvorna... Quote
Marcus a Posted December 23, 2003 Author Posted December 23, 2003 En svetsad plåt måste ju vara betydligt styvare än popat alu. Vad kostar en plåt? hur mycket väger dom? /m Quote
bölse Posted December 24, 2003 Posted December 24, 2003 Jag dukar min bil. Samma som man gör med flygplansvingar på mindre sportflygplan.Sedan kan man lacka på vanligt vis. Blir lite skummt med en "kaross" som flexar då man petar på den. Men e man viktdåre så... Det med att ramen e tokvridstyv kan tydligen ha en baksida oxå. Man får en viss feedback från chassit innan greppet släpper om det flexar en aning. Inget jag upplevt själv ...ännu. ;) Fan! jag ligger efter. min tanke är också att duka men jag hade tänkt att strycka på med lite plast på duken för att få den lite hårdare. Har inte riktigt koll på hur jag skall säta fast duken i ramen än? Hur skall du göra? GOD JUL M:V:H Bölse Quote
Marcus a Posted December 25, 2003 Author Posted December 25, 2003 Förklara för mej nu hur det fungerar att "duka".... Quote
Michael Posted December 25, 2003 Posted December 25, 2003 Hej Bölse Du lackar ramen med klar cellulosalack ca 3 ggr. Därefter så lägger du på duken T.ex. fallskärmsnylon och väter den med vatten ta en blomspruta. Då kletar väven fast på ramen och man kan lägga den tillrätta. Ta sedan ren aceton och pensla på duken där du vill att den skall fästa till ramen. Arbeta med fingret så underliggande lack fäster ordentligt. När duken har torkat lacka de delar av duken som ligger an mot ramen men absolut ej mer med cellulosalack 3 ggr. När alt är genomtorrt så lackar du de tygytor som ej ligger an mot ramen med spännlack tills du fått rett spänning det krävs minst 3 strykningar innan det spänner ordentligt. Du kan sedan grunda och lacka på den ytan som du fått med de flesta färger men det är lätt att bygga på vikt om man vill ha en spegelblank yta. Denna klädsel väger mellan 200-300 g/m2. och jag har använt den ofta på modellflygplan men tillvägagångssättet är detsamma i fullskala. Denna klädsel blir mycket stark och styvnar upp konstruktionen otroligt mycket men den är känslig för vassa föremål. Numera fins det ett plastmaterial som man klär flygplan med och som man värmesträcker i stället och man slipper då den illaluktande lacken. Lev väl Michael SJÖVIK Quote
Marcus a Posted December 25, 2003 Author Posted December 25, 2003 Låter inte så jätte lajbans att åka omkring i=). Vad händer om man får ett stenskott på duken då. Då borde det ju gå hål i den... Funkar kanske jätte bra på flygplan men på en bil... hmmmm det vet jag inte om jag skulle villja ha. Det blir väl inte så stora ytor som man kan använda duk på va? Bara sidorna eller? /m Quote
Michael Posted December 25, 2003 Posted December 25, 2003 Jag håller med att det känns ej så säkert och själv kommer jag ej att använda duk. Vid en jämförelse så vet jag ej om duken är sämre att motstå T.ex. stenskott för det blir överraskande starkt. Vidare så har dukningen den fördelen att den är medgörlig och lite elastisk så stenskott borde göra mindre skada på duk än på aluminium. Sidorna och bakpartiet borde kunna dukas med framgång om någon vågar. Vad sedan sfro säger vet jag ej. Lev väl Michael SJÖVIK Quote
Marcus a Posted December 25, 2003 Author Posted December 25, 2003 Sfro borde inte ha något spec att säga om det tycker jag! Det enda som står i boken är ju typ att det ska vara utfört på ett vettigt sätt... Man gör ju tak av tyg så varför inte en kaross!? Men nej jag tror inte på det=) glassfiber är nog bättre, lättare att jobba med om inte annat. Quote
Michael Posted December 26, 2003 Posted December 26, 2003 Tidsmässigt så är dukningen vida överlägsen det låter mycket svårare än det är. Att duka sidor och bakparti borde ej ta mer än en arbetsdag. Om man vill ha spegelfinish så tar det förståss längre tid. Lev väl Michael W SJÖVIK Quote
Marcus a Posted December 26, 2003 Author Posted December 26, 2003 Å det är ju klart det ska vara så man kan spegla sej på bilen=) Quote
plyshe Posted December 27, 2003 Posted December 27, 2003 Hej på er! Pappsen e flygplans-mekaniker o bygger hot-rods i eget företag. Detta innebär såklart att det blir både billigast, enklast o lättast m duk. Jag kör så klart m flygplansvarianten. Enl fadern använder man ett lim på en pulverlackad ram. Har kollat vad det kostar att gjuta upp kolfiber-skärmar, nos, huv, instr-bräda och lite andra småprylar. en sisådär 30 tusen får man räkna med! Kan låta jävlit dyrt men jag har i princip inga andra direkta kostanader för utom alla avgifter så det kanske kan gå... Det ska va lätt!.... riktigt jävla LÄTT!!!! :D Slipper trimma så mkt också vilket kostar pengar o ofta ger ett smalare användningsregister. GÖTT NYTT ÅR SÅ LÄNGE!!! :blink: Quote
Sonett7 Posted December 27, 2003 Posted December 27, 2003 Det ska va lätt!.... riktigt jävla LÄTT!!!! :D Slipper trimma så mkt också vilket kostar pengar o ofta ger ett smalare användningsregister. Du glömmer inte bort regeln som säger max 15kW/100kg... I mitt fall med en motor på 154 hästar (otrimmad :P) så behöver tjänstevikten uppgå till 754 kg så i mitt fall gör verkligen inte några extra kilo så mycket... Det kommer ändå inte att spela så stor roll när jag viftat med chipspåsen under huven - 265 hästar utan att ens byta turbo och spridare :D Quote
Marcus a Posted December 27, 2003 Author Posted December 27, 2003 Hur mycket kommer din bil väga när du är klar då? Vad ska du ha för motor? Kan väl inte kännas så jätte skoj att trycka ner i 200kg pinto monster i ett chasi som väger lika mycket=)... Är det någon som har någon bild på en dukad bil? /m Quote
Sonett7 Posted December 27, 2003 Posted December 27, 2003 Jag vet inte riktigt hur mycket den kommer att väga, men förhoppningsvis hamnar jag tillräckligt nära 750 kg i tjänstevikt för att den skall slinka igenom registreringsbesiktningen (sen blir det eventuellt lite bantning efteråt :ph34r: ) Motorn jag har köpt kommer från en Saab 9-3 2.0ltt -99 Quote
plyshe Posted December 27, 2003 Posted December 27, 2003 Min bil innehåller en alfa 2,0 liters helalu-motor. 120Hk orginal. Volvo alu växellåda. Villej ha nån turbo heller. Målet e 500 kilo m alla vätskor. Utan extra-hjul. Får väl besiktiga m e-hjul, plåtfälgar, stort batteri (optima gul 27kg), och dessutom skruva in lite stålplåt på väl valda ställen. En lätt bil kan man ju vikta o på så sätt få vikten precis där man vill ha den! Det här med denna regeln har ju stötts o blötts på andra trådar så vi ska kanske inte prata mer o regelbändning... eller???? :ph34r: :ph34r: ;) Quote
Marcus a Posted December 28, 2003 Author Posted December 28, 2003 Friberg din motor är väl på 185hk så det lär ju bli en massa tyngder!? Du måste väl komma upp i ca 1400kg. Eller har jag fel? Hur hårda är dom på vikt och hk? inget man kan töja på va? Quote
Janne L Posted December 28, 2003 Posted December 28, 2003 Hejsan, 925 kg borde det bli inte 1400 kg!! m :) h Janne Quote
plyshe Posted December 28, 2003 Posted December 28, 2003 925 kg väger ju min alfa romeo alfetta som jag har till vardags ju! De e ju bra knäppt att man inte får bygga en biljävel som man vill i detta landet!!!! Men vilken pappskalle som helst får skaffa barn!!! O polisen har ingen vattenkanon att spruta på på idiotdemonstranter med heller, men laservapen kan dom sikta på bilister med...fy fan! Ja blev lite arg hära nu då men det går snart över... Quote
gka Posted December 28, 2003 Posted December 28, 2003 Marcus A: Nej det är inte 185 hästar i en Saab 2,0 lättrycksturbo, men i en "vanlig" turbo är det. Plyshe: Vad är det för Alfamotor? Vilken Alfamodell kommer den ifrån alltså? Skriv lite i byggen på G vettja. Det är ju kul med lite mer udda motorval. :) Friberg: Vad använder du för tjocklek på din plåt? Kan det inte vara bra att kunna borra ut nitarna och klä av ramen från aluminiumet om man någon gång vill modifiera bilen? Det blir ju lite svårare om man svetsar fast plåten. Bara en tanke... Quote
Marcus a Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Missade det där med ltt=) ursäkta! Quote
Sonett7 Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Nu har vi tyvärr inte kommit så långt att vi börjat svetsa fast plåt på chassit ännu, men planen är att använda 1,5mm plåt. I "bibeln" används 16 swg - vilket förenklat är 1/16 tum och det är ungefär 1,6mm så jag tror att det blir lagom. Tanken med att svesta plåten är ju för att få den extra förstyvning svetsarna ge jämfört med popnitning så att popnita är inte aktuellt ;) Om jag skulle behöva ta bort plåtarna senare av någon anledning kanske det är lika bra att svetsa en helt ny ram istället... :P Quote
gka Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Jo, jag är är med på varför du inte ville nita. Jag tänkte mest på att det ju är alternativet om man använder aluminium. Kanske man kan limma fast plåten istället och komma undan med lätt aluminium som sitter som svetsad? :) 1,5 mm plåt låter tungt, räcker det verkligen inte med 1 mm när du kör med stål isf alu och dessutom svetsar det för styvhetens skull? Quote
Sonett7 Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Det som gör att man kan behöva 1,5mm plåt - i alla fall i golvet - är att man måste ha något regält att fästa stolen i... Fast tanken just nu är att använda 1,0mm plåt och sedan förstärka golvet med längsgående plattjärn för att fästa stolen i. Tiger Avon har en sån konstruktion och det ser helt OK ut. Quote
plyshe Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 Det finns lim/limband att limma plåtarna med om man kör med alu! Ska leta runt lite o se var och vad det kostar. Att borra e ett jävla pyssel tycker jag, speciellt då man fyller 30 i Januari,och kan räkna med att bli några steg mindre smidig!! Det e trångt i en seven! :ph34r: Quote
plyshe Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 provar igen e inte så bra på detta. Hur gör man för att lägga in en sida som "länk"???? http://cms.3m.com/cms/SE/sv/0-46/iFruuFW/view.jhtml Quote
plyshe Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 Hitta en till! http://www.loctite.se/Teroson/Teromix-6700.htm Quote
Marcus a Posted January 2, 2004 Author Posted January 2, 2004 PL400 Brukar suga fast bra på det mesta också=)... Tror ni det håller? Quote
Acke Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 låter ju smidigt, men om man behöver byta en panel (vid skada eller om man skall bygga om något) hur gör man då ??? om det blir som stål så måste det vara ett dj*vla jobb å få bort !?!?!? Quote
Marcus a Posted January 2, 2004 Author Posted January 2, 2004 Går det inte med våld så går det med mera våld... :ph34r: Quote
gka Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 3M-varianten verkar ju kanon! Jag skulle nog köra med det till aluminiumpanelerna om jag var som du... (Se så, stick och prova nu då så jag vet hur jag ska göra när jag kommer dit om sådär tre år ;) ) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.