Jump to content

Hjulupphängning


Lenny

Recommended Posts

Undrar om det finns någon som har en ritning på hjulupphängningen till sierra med skivor bak. Skulle behöva råd, tips och hjälp med själva "fästplattan" där sedan nav, A-armar etc. ska fästas...MVH

Link to comment
Share on other sites

mmm har men fick underkänt på min sfro2 så jag håller på att bygga om...

Hej Svante!

Jag har nog inte förstått vad du fick nerslag på! Själv har jag byggt liknade de som Westfields har, rör med 2,5 mm godstjocklek, dock med uniballs på alla tre ställena. Blir lite orolig om man skall få underkänt.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Ska försöka förklara..

Om man har bilen stående på marken/golvet, dra i handbromsen och sen tar tag i bilen och försöker "gunga" den fram och tillbaka (i färdriktningen). När man gör detta får inte navet röra sig speciellt mycket. På min vredsig navet ganska mycket.... inte bra. De nya nedre bärarmarna kommer att se ut som westfields men med andra mått.

Link to comment
Share on other sites

OK!

Westfield har en snygg lösning bortsett från en gummibussning i ett av de nedre yttre fästena som skapar en spänning i bärarmen.

Vart får man tag i "den delen som allt monteras på", .... borde nästan heta så va?!? :D

Eller tillverkar man den själv, såg lite knivigt ut... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

om du menar *hjulspindeln* Så finns det flera sätt.

Tillverka själv, finns många somgjort det och det behöver inte bli så krångligt.

Köpa en färdig från någon, ex westfield.

Ta en styrspindel från en framhjulsdriven bil, bygga en kopia på framvagnen, med ett toestag istället för styrstag/styrväxel.

Link to comment
Share on other sites

om du menar *hjulspindeln* Så finns det flera sätt.

Tillverka själv, finns många somgjort det och det behöver inte bli så krångligt.

Köpa en färdig från någon, ex westfield.

Ta en styrspindel från en framhjulsdriven bil, bygga en kopia på framvagnen, med ett toestag istället för styrstag/styrväxel.

Det senaste är det bästa men också det som kan medföra mest strul... drivaxeln måste ju passa både till diffen och till navet. Har kollat om man kan köpa ett nav från westfield men nej det gick inte utan att jag hade ett chassinummer... tråkigt.

Det är inte så komplext att göra navet själv, det måste ju inte gjutas eller fräsar ut ett stycke. Jag gjorde mina nav av 5mm plåt. och det är ordentligt kraftigt.

Link to comment
Share on other sites

här ser du hur hans här på forumet (kommer inte ihåg vad han har för nick) har gjort på sin. jag har ett par fler bilder på dom om det är av intresse. hans kanske kan komentera hur han har gjort dom och om det funkar bra.

post-4-1118930347.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...