pixbo Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Hej!Som ni nog märkt,kommer jag på nya frågor hela tiden i takt med att jag kommer vidare med bygget.Eftersom jag har kapat tråget motsvarande en liter,vet jag inte hur mycket olja jag skall ha.För mycket olja höjer väl oljetrycket,eller? Vad är normalt oljetryck för kall resp. varm motor? Tacksam för svar. mvh pixbo Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Hej!Som ni nog märkt,kommer jag på nya frågor hela tiden i takt med att jag kommer vidare med bygget.Eftersom jag har kapat tråget motsvarande en liter,vet jag inte hur mycket olja jag skall ha.För mycket olja höjer väl oljetrycket,eller?Vad är normalt oljetryck för kall resp. varm motor? Tacksam för svar. mvh pixbo mängden olja i sumpen påverkar inte oljetrycket.... men det har andra dåliga effekter på motorn. Quote
Mathias78 Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 [mängden olja i sumpen påverkar inte oljetrycket....men det har andra dåliga effekter på motorn. inte helt sant.... mindre mängd olja=varmare olja=lägre tryck..... Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 [mängden olja i sumpen påverkar inte oljetrycket....men det har andra dåliga effekter på motorn. inte helt sant.... mindre mängd olja=varmare olja=lägre tryck..... wow... ska vi vara så långsinta ikväll..... :blink: Frågan löd: För mycket olja höjer väl oljetrycket,eller? svaret på det är NEJ. Att varmare olja har lägre viskositet vilket ger lägre tryck är i mina ögon en helt annan sak även om det stämmer... Men det var ju inte det som var frågan i detta fallet. Quote
Michael Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Har du kapat tråget utan att tillföra volym ? Vi ökade volymen bakåt så vi fär hälla i styvt en halvliter till. Men det fina är att oljestickan är inte kapad och den visar korekt oljenivå. Om du fyller över denna linje så går vevslängarna ner i oljan. Gräsklippare smörjer vevhuset genom en liten skopa på veven men detta är ej att rekomendera vid högre varvtal. Bygg väl Michael W ps dax för en titt hos dig snart :wohow: Quote
DIRAVI Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Har du kapat tråget utan att tillföra volym ?Vi ökade volymen bakåt så vi fär hälla i styvt en halvliter till. Men det fina är att oljestickan är inte kapad och den visar korekt oljenivå. Om du fyller över denna linje så går vevslängarna ner i oljan. Gräsklippare smörjer vevhuset genom en liten skopa på veven men detta är ej att rekomendera vid högre varvtal. Bygg väl Michael W ps dax för en titt hos dig snart :wohow: En liten fundering. Oljestickan visar nivån med tom motor (all olja i tråget) Men då man kör så är en del av oljan i cirkulation, och nivån i tråget altså lägre. Skilnaden i nivå mellan avstängd och gående motor torde variera med trågets vidd, så med ett vidate tråg är nivåskilnaden mindre än med att smalare tråg. Men det kanske inte spelar så stor roll. Quote
Lozec Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Angående olijevolym så har jag fått informationen att en zetec har ca 1 liter olja på väg runt i motorn då den är igång (kjell Wallin). dvs nivån i tråget sjunker motsvarande. Om man är ute efter maximal oljemängd så finns det säkert lite man kan göra genom att mäta upp vilken nivå vevaxeln går ned till och sedan optimera så att med motorn igång är nivån strax under denna ivå. Någon som mätt på detta sätt? Quote
Rushowner Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Jag har funderingar på att ersätta den volym som försvinner då jag kapar sumpen med en ökad volym i olkekylaren. Är detta en lösning?? Quote
DIRAVI Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 det beror på vad du vill nå med den ökade volymen, om man vill ha större volym enbart för att det blir mer olja och tar länre tid att värma upp så fungerar det. Vill du däremot ha större volym för att ha större marginal tills det blir tomt i sumpen, vid läckage eller hög förbrukning, då behöver du ha oljan i sumpen. Quote
Eddy Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 det beror på vad du vill nå med den ökade volymen, om man vill ha större volym enbart för att det blir mer olja och tar länre tid att värma upp så fungerar det.Vill du däremot ha större volym för att ha större marginal tills det blir tomt i sumpen, vid läckage eller hög förbrukning, då behöver du ha oljan i sumpen. Jag satt och tänkte det samma :thumbup: Quote
Rushowner Posted June 14, 2005 Posted June 14, 2005 det beror på vad du vill nå med den ökade volymen, om man vill ha större volym enbart för att det blir mer olja och tar länre tid att värma upp så fungerar det. Det var det här jag tänkte på. Hög förbrukning och läckage :whip: Nä, en sån motor hade jag inte tänkt mig. Quote
DIRAVI Posted June 14, 2005 Posted June 14, 2005 Läkande motorer är inte kul, men sönderslagna tråg är inte helt ovanliga, själv svetsade jag mitt två ggr i fjol, och det är dags igen. Sen så trycker motorn ofta ur sig lite olja när man tar kör lite mer inspirerat. Quote
Thomas Posted June 14, 2005 Posted June 14, 2005 Oljan skvalpar runt när du kör och veven har alltid olja på sig att kasta runt . du har oljesläpp runt alla lager m.m. Quote
DIRAVI Posted June 15, 2005 Posted June 15, 2005 Enannan aspekt på det där med oljenivå/volym, det är en fördel att ha ett trångt djupt tråg, med i relation till arean hög oljenivå over oljepickuppen, iallafall om man vill ha oljetryck när man svänger och gasar eller bromsar med. Quote
Arrowsmith Posted June 15, 2005 Posted June 15, 2005 Enannan aspekt på det där med oljenivå/volym, det är en fördel att ha ett trångt djupt tråg, med i relation till arean hög oljenivå over oljepickuppen, iallafall om man vill ha oljetryck när man svänger och gasar eller bromsar med. Brett och lågt tråg är inte så lätt att få att funka... Jag har problem med tappat oljetryck vid forcerad körning nu och det är inte kul... Quote
Michael Th Posted June 15, 2005 Posted June 15, 2005 torrsump?! ? borde lösa alla broblem... bara att spara ihop till... :( Quote
Olofson Posted June 18, 2005 Posted June 18, 2005 V6:an har en ganska platt och minimal sump som standard, vilket är praktiskt till en sådan här bil - men mycket riktigt så har den också visat sig ha problem med G-krafter, t o m i orginalbilarna. :( Tänkte modifiera sumpen a la Duratec modell 2003+ (baffel mm) - och hänga på en Accusump. Med tryckgivare på luftsidan (där klockan sitter) och "oljelampa" i form av en stapel med feta lysdioder eller något så ser man när Accusumpen arbetar, och hur långt man har kvar innan motorn verkligen tappar smörjningen. Då kan man testa och se hur det bär sig åt utan att riskera att skära första gången man tappar oljan... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.