Jump to content

Olje temp / tryck sensor, finns det kombinerad ???


Acke

Recommended Posts

om topicen säger.. finns det kombinerad oljetemp/tryck givare eller måste man köra med separata i ex: ett T-kors

och om jag vill ha kvar orginalvarningslampan som varnar när oljetrycket försvinner + temp i siffror + tryck i siffror måste jag då ha 3 separata givare.....

eller går det att ordna i samma sensor ?? :blink:

Hmm.. de blir ju 3 i 1... det går ju inte.. :prop:

temp

tryck

varningstryckslampa

Link to comment
Share on other sites

Borde ju vara fullt möjligt att tillverka tycker man, men rent logiskt borde det ju bli billigare för biltillverkarna att konstruera för de standardgivare de vill ha med från början istället. Finns ju dock många mysko undantad från den regeln, så det skulle inte förvåna mig om någon har "multigivare" av olika slag.

Skulle själv behöva ett par tryck/temp; en till motorn och en till lådan. (Den senare har egen oljepump och något som ser ut att vara en tryckswitch.) Tempgivare i diffen kunde kanske vara kul också, när man ändå håller på. :) (Det är en LSD, så den borde rimligtvis generera lite värme när den arbetar.) Tryckswitchar behöver jag egentligen inte, eftersom det blir egen elektronik + dator till instrumenteringen. Bara att bygga in en trigger + diod/lampa som backup på interfacekortet, eller helt enkelt bygga en "lampa" i mjukvaran. (Om man vågar lita på det senare - men jag tänker ju inte köra Windoze, så... ;))

Man kan väl hänga på några komponenter och bygga en ställbar switch runt en givare även till vanliga instrument - men å andra sidan är det ju extra säkerhet om man har en separat tryckswitch med egen lampa, utöver tryckgivaren. Skulle givaren paja så har man ju iaf en liten chans att lampan tänds innan motorn lämnar in...

Eller så kör man dubbla tryckgivare och dubbla tempgivare, och kollar dem mot varandra. :D Då kan man ju detektera även små/mysko fel, och risken att två givare pajar på samma sätt samtidigt borde vara i stort sett obefintlig. (Fast man vet aldrig... Och om de visar olika; vilken är kass? Man kanske ska ha tre uppsättningar givare!? ;) :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...