Jump to content

temp mätare/logg


Recommended Posts

är det någon som har spånat om att bygga en egen

temp mätare med logg funktion eller har bra erfarenhet?

Jag funderar lite över det och har skaffat en industri termometer tills vidare

med 2 kanaler men bara max & min minne och ingen logg funktion.

2 Sonder i inconell inköptes med och de var billiga ......typ.... :whip:

Det finns ju fina PC kort att stoppa i en dator men jag vill kolla & logga via USB

eller annan port jag har på min laptop. eller åtminstone logga för att sedan

tanka ner infon och analysera senare samtidigt som man har koll i realtid.

Ideér någon?

Link to comment
Share on other sites

jag håller på att pilla ihop en termometer till vattentemperaturen i min saab... en vanlig pt100-givare, signalen går in i en a/d-omvandlare och sedan till en 7-segments driver.... jag tror att det ska funka...

Link to comment
Share on other sites

Jag och en bekant har diskuterat en hel del att bygga en logg, men vi pratar om en generell datalogger på ca 30-35 kanaler, för temperatur, tryck, varv, hastighet, acceleration, mm. Allt man själv vill logga.

Link to comment
Share on other sites

om det vore temperaturer upp till säg +125 grader finns det en hel del smarta sensorer med digitala utgångar.

tex Dallas har en integrerad temperatur logger DS1615 men den går bara till +85grader.

För att mäta avgastemperatur blir det att använda typ K givare eller pt100 men bara givaren kostar över 500 kr + moms.

industriell logger 4 kanaler blir minst 4000 kr till.

noggrannhet, repeterbarhet och upplösning kostar tyvärr :prop:

så det blir nog svårt att motivera kostnaden med proffsverktyg för att bara mäta avgastempen.

enklaste sättet att mäta avgastemperaturen och kunna logga den som jag ser det är att köpa en lite bättre multimeter med temperaturmätning och RS232-kommunikation. Det gör ca 1000 kr plus givare.

Link to comment
Share on other sites

om det vore temperaturer upp till säg +125 grader finns det en hel del smarta sensorer med digitala utgångar.

tex Dallas har en integrerad temperatur logger DS1615 men den går bara till +85grader.

För att mäta avgastemperatur blir det att använda typ K givare eller pt100 men bara givaren kostar över 500 kr + moms.

industriell logger 4 kanaler blir minst 4000 kr till.

noggrannhet, repeterbarhet och upplösning kostar tyvärr :prop:

så det blir nog svårt att motivera kostnaden med proffsverktyg för att bara mäta avgastempen.

enklaste sättet att mäta avgastemperaturen och kunna logga den som jag ser det är att köpa en lite bättre multimeter med temperaturmätning och RS232-kommunikation. Det gör ca 1000 kr plus givare.

Ska du upp mot 1000grader så är väl K- givare nästan enda valet...

inconell givarna kostar mer än 500+ moms /st. med bra kvalité.

man vill inte att de krokar och går sönder i grenröret och följer med genom

turbinen när man mäter, så det gäller nog att inte pruta på kvalitén där...

Det kan märkas i plånboken....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...