peza Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Tjena. Någon som har koll på hur olika spårvidder fram och bak påverkar väghållningen?? ska man ha lika fram och bak eller bredare fram eller bak?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Läs på T.ex. bodine s hemsidor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Hurvida man skall ha lika spårvidd fram som bak är en mycket komplex fråga, som hänger ihop med bilens övriga konstruktion och balans. Om du tittar på produktionsbilar så har de flästa en spårvidd somm är större fram än bak, mycket sammanhängande med att de flästa bilar är framtunga och därför behöver ta mer krägning fram. En annan sak är att en bil blir mer kursstabil (understyrd) om spårvidden är bredare fram. Jag tror att om man bygger med ganska lika egenskaper i fram och bakvagn, och ganska lika viktfördelning så kan det vara lämpligt att bygga med ganska lika spårvidd. sen skadar det ju inte att ha möjlighet att balansera över/under-styrning på olika vis när man kan börja prova ut bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Jo, en sak till. Ökar du spårvidden så ökar du grepopet på den andra axeln. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 hmm.. jag är helt grön på detta så hoppas jag inte frågar allt för uppenbara saker.. :) hur mycket påverkar spacers ?? säg att man sätter på 20 cm spacers (överdrivet för att förenkla lite..) vad händer med väghållningen då ?? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Generellt så ökar du sidogreppet, men förmodligen så blir framvagnsgeometrin riktigt "besynnerlig" ;) Ökar du spårvidden på en axel så gör du att den ger större krängningsmotstånd, utan att minska i grepp, vilket gör att bilen kränger mindre, vbilket avlastar den andra axeln så den får bättre grepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 ..dessutom blir det en större hävarm mot styrningen vilket medför mer slag i ratten vid ojämt underlag. Den större hävarmen inverkar också på fjädringen som blir ngt mjukare. Castervinkeln borde bli fel också. Rent spontant känns det som man måste minska den vid stora spacers men jag kan ha fel. Ja, det händer nog en himla massa konstigheter om man sätter dit riktigt feta spacers. Man blir gråhårig av att försöka lista ut vad som händer, så jag bollar frågan vidare till nästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Läs på T.ex. bodine s hemsidor Adress(er)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Han menar nog Lars Bodin... adresser finns här: Väghållningslänkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.