Jump to content

Kardan/knutkors...


Lenny

Recommended Posts

Nu har jag tur... hängde i motorn med hjälp av ett lyftblock och staplade upp slutväxel på träbitar i helgen, sedan lade jag kardanaxeln där den kunde tänkas bli kvar... Att kapa kardanen verkade vara dumt, eftersom det stod klart för mig att den första delen skulle passa kanonfint, inkl. hardykoppling och allt :D

Till problemet: Hur får man loss knutkorsen så man kan ta fästet till slutväxeln och sätta där "kardanförlängningen" :icon_blink: skall vara isället. Går detta slipper jag nämligen att kapa kardan och krångla. :D

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte helt enkelt att bryta/byta knutkors på en sierra, är dom inte fastnitade?

Jag har fattat att det går kapa bort knuten med vinkelslip, slipa bort ansättningarna och loppa fast nya knutar med svets.

H Borken

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

jorå, nog är dem fastnitade alltid.. Men jag håller på att försöka pressa ur dem med en versktadspress :whip: , nu j____lar :twisted:

Link to comment
Share on other sites

jorå, nog är dem fastnitade alltid.. Men jag håller på att försöka pressa ur dem med en versktadspress :whip: , nu j____lar :twisted:

haha :lol: ... lycka till då :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog inte försökt pressat dom genom nitningen! Risken är väl att man stukar yoken?

Kapa bort skiten och ut med dom bakvägen istället (fast det kanske var det du menade).

H Borken

Link to comment
Share on other sites

efter några dagar med mycket å göra på jobbet kom dem äntligen.. :whip:

Kan rekomendera alla andra att pressa ur dem med hjälp av en verkstadspress... gick bra... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...