Jump to content

Indy RS7 -04


Recommended Posts

Såg när jag surfade runt på forumet att jag inte har presenterat min bil trots att jag har hängt här ett bra tag. Så för er som inte sett den tidigare kommer här en liten presentation.

I början av december 2003 så beställdes ett kit från MK Engineering i UK på en MK Indy, väntetiden var hela 2 månader så under den tiden hann jag fixa iordning garaget och putsa lite på delarna som skulle sitta i bilen.

11 februari dök äntligen det stora paketet upp som en försenad julklapp

1.jpg

Direkt in i garaget och redan samma kväll satt golvplåten på plats och ramen vändes.

Tips andra är att använda en tryckluftsdriven popnittång ifall ni har möjlighet. Man kan få rejält ont i händerna annars :D

2.jpg

Drygt 1½ månad senare (slutet av mars) så skulle hjärtat in i bilen. Röd och fin som motorn är passar den bra i en svart bil.

3.jpg

26/4 så gjordes första SFRO besiktningen.

Den genomfördes utan några problem

Sen kom den bedrövliga sommaren som tillät en hel del dagar och nätter i garaget. Jag jobbade på febrilt för att kanske hinna med att köra något under sommaren 2004. Entusiastisk som var så bokades t.o.m en reg besiktiningstid in SBP den 21 augusti.

Behöver knappast tillägga att jag fick skjuta upp den tiden 2ggr innan man äntligen stod där med godkänt protokoll

20/9 så var det så äntligen dags för 2:a SFRO besiktningen. Det blev ett litet äventyr med tanke på att bilen aldrig varit uppe i högre fart än 40-50km/h på gatan utanför garaget. Min SFRO-gubbe tryckte till med gasen ordentligt och passerade 120km/h efter en lagom kort tid

Naturligtvis så regnade det lite lätt denna dag och avsaknaden av vindruta gjorde sig påmind.

Det blev :thumbup: även denna gång.

Glad i hågen så tog vi Indyn till Tullinge den 26/9 på Se7en days och fick äntligen köra bilen lite mer avancerat.

2 dagar senare var det dags för reg. besiktning här i Västerås. Tyvärr fick jag 4 anmärkningar som gjorde att jag fick återkomma den 14 oktober till dom.

Denna gång så klarade jag det, jag hade gått i mål

Jag var även tvungen att prova vinterföret med den . Det var en aning kallt vid tillfället

snow.jpg

Vintern 2004/2005 så stod den i garaget för uppgradering och uppsnyggning och väntade på våren.

Under påsken 2005 så ställde jag ut den i Locostswedens monter på ELMIA mässan i Jönköping.

Riktigt kul tillställning med härliga grabbar i Locost MK.

Bild på bilen dagarna innan ELMIA

4.jpg

Lite fakta:

Ram: MK Indy

Motor: Ford Pinto 2.0 med katalysator

Kylare: Nissan Micra

Generator: Hyundai

Tank: egentillverkad

Stolar: Cobra Roadster 7

Framlysen: MC

Baklysen: Land Rover Defender

Blinkers fram: MC

Sidoblinkers: Audi A3

Instrumentering Smiths Telemetrix

Hela projektet kan ses på www.westeras.com

Uppdaterar denna tråd efter hand som något händer med bilen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

jonte en liten fråga bara. bestälde du chasiet pulverlackat?...och i så fall var det nått problem vid 1:a sfro???

Samma gjorde vi ... bestälde chassiet pulverlackat... inga problem vid 1:a SFRO.

Link to comment
Share on other sites

Pulverlacken kostade nånting på £50 eller mindre. Det var försumbart i det stora hela.

För min del var fördelen den att jag fick hem chassiet mitt i vintern och ville slippa risken för rost.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
en klar fördel med pulverlackat innan då man slipper riva ner allt efter första sfro bara för att måla.

Vad du än gör så kontakta din SFRO-man. Han kan ha helt andra åsikter om lack av ram. Vore ju träligt om du fick lov att strippa och slipa ner alla svetsställen.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Fan va härligt det är att vara ute å köra på småvägarna runt stan :D

Det är som ett gift nu...hur ska man överleva när vintern kommer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...