Antas Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Jag och sonen bygger med en Ford 2,9-motor. Vi har börjat fundera på grenrörsutformning. Konstruktionen vi har tänkt oss är att laserskära flänsen mot topplocket i 7mm rostfritt stål. Avgasrören tänkte vi kröka i 38mm(innerdiameter) rostfria rör som sedan leds ihop till en kollektor före katten och vidare. Alternativet är om det finns färdiga grenrör att köpa. Frågor: 1. Tjocklek på avgasfläns(mot topplock) 5,7 eller 10 mm? 2. Materialtjocklek på grenrörsrör 3. Ska rören gå igenom avgasflänsen eller räcker det att svetsa dom mot flänsen 4. Hur viktigt är det att avgasutloppet ur topplocket och grenrörsrören överensstämmer i diameter 5. Är vanliga stålrör bättre/sämre Hörde att det finns flexibel avgasslang/rör i rostfritt. De kunde lätt böjas i lämpliga krökar och låsas(?). Frågor: 1. Måste de svetsas mot någon fläns på grenröret eller svetsar man fast slangen/röret direkt på flänsen? 2. Vibrationer/fladder, ändrad form på krökar. Hur stabilt är det? Finns det färdiga grenrör att köpa? Vem säljer? Har tusen frågor men plågar er bara med dessa än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Nu ska vi se... 1. Tjocklek på avgasfläns(mot topplock) 5,7 eller 10 mm? s: 5 eller 7, är det rostfritt räcker det med 5mm. 2. Materialtjocklek på grenrörsrör s: ca 1-1.5mm 3. Ska rören gå igenom avgasflänsen eller räcker det att svetsa dom mot flänsen s: Du får en snyggare utsida om du låter dom gå halvvägs igenom även lättare att passa in dom då du får felmarginal på 5 eller 7mm. 4. Hur viktigt är det att avgasutloppet ur topplocket och grenrörsrören överensstämmer i diameter s: hmmm så nära som möjligt dock inte mindre rör än utloppet. 5. Är vanliga stålrör bättre/sämre s: Rostfritt är snyggare att se på, men dysare och svårare att böja... Hörde att det finns flexibel avgasslang/rör i rostfritt. De kunde lätt böjas i lämpliga krökar och låsas(?). s: Skippa den.. det är bara dyrt... Frågor: 1. Måste de svetsas mot någon fläns på grenröret eller svetsar man fast slangen/röret direkt på flänsen? s: Klamras fast. 2. Vibrationer/fladder, ändrad form på krökar. Hur stabilt är det? s: vet ej...? Finns det färdiga grenrör att köpa? Vem säljer? s: Kolla med westfield.. Hoppas dessa svar hjälper dig lite iallafall... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Fråga 4: Avgasröret skall vara större än porten i toppen. På sugmotorer skall faktiskt avgasröret vara lite större än själva avgasporten i toppen - kanten som blir fungerar lite som en backventil och hindrar att motorn suger tillbaka avgaser i cylindern under överlappet mellan insug och avgasventilens öppettider. Normalt hålls avgasventilen öppen ett tag efter att kolven lämnat övre vändläge och är på väg ner igen för att flödet ut ur avgasporten skall kunna fortsätta på egen hand utan hjälp av den uppåtgående kolven. Hoppas du fattar vad jag menar... :icon_smartass1: Fråga 5: Jag hade byggt med vanliga stålrör eftersom det är klart mycket billigare. Men har du tillgång till TIG-svets och billiga rostfria rör så är det ju snyggt med polerade extraktorrör - speciellt när de blir blåanlöpta av värmen från avgaserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.