Jump to content

Fård SOCH, för hög?


Lenny

Recommended Posts

Nu är motorn provmonterad, igen, så jag tänkte höra med er om ni vet, ungefär, hur mycket av tråget som kan sticka ner under bilen. Som det är nu så går den ner c:a 5-7 cm och då är jag ändå inte säker på att plenumet kommer under huven och något jätte scoop är inte involverat i mina byggplaner. ;) Finns det plenum som är mindre (göra själv?) eller är det bäst att "nagga" underifrån...

Link to comment
Share on other sites

då kommer nästa fråga... hur kapar man tråget...? blir det till att göra helt nytt eller räcker det med att ta väck det, kapa bort en del som sticker ner och svetsa tillbaka igen, eller...?

Link to comment
Share on other sites

Jag kapade mitt tråg rakt av i jämnhöjd med transkåpan.Svetsade i en tunn plåt ,satte i en mutter som gänga för oljeplugg.Fick även ändra böjen på röret till oljepumpen.Tappar 1 liter olja som jag skall kompensera med större filter samt oljekyl.

mvh pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

apropå det där med insuget...: Hur fixade ni det, gjorde ni helt nytt eller modifierade det gamla, och i så fall hur? bara att kapa, ta bort och korta, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jonte har svetsat om sitt insug,samt vänt det.Då får han luftmängdmätaren bakåt,vilket underlättar för montering,men svårare att få kall luft i insuget.

Jag har kapat sönder mina rör och använt delen mot motorn samt plenumkammaren.Resten är avgasrör som är tillkapade och ihopsvetsade.Kammaren är skruvad mot en platta på rören,gummislangar mot delen med insprutsmunstyckena.

Kollla Jontes hemsida så länge,jag skall lägga ut några bilder här när jag hittar min kamera.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Inte nödvändigtvis svårare att få in kall luft till insuget med det vänt bakåt.

såtter man en filterbox ovanpå växellådan och tar luft framför vindrutan så får man dessutom ett ganska bra övertryck, förutsatt att mna har ruta och kan tänka sig att ta upp venilationsgaller strax frammför den så.....

Link to comment
Share on other sites

http://www.peterssierra.tk/

såg denna sida, kolla under insugs projekt, det ser ut att vara något för sjuor

Såg helt perfekt ut!!

synd bara att man inte kan svetsa alu... :icon_angry:

provade för första gången för ett halvår sedan att Tigsvetsa alu...kan säga att det inte är helt lätt....men så länge man inte svetsar tryck kärl... och kan axeptera inte helt perfekta svetsar så går det.... jag blev förvånad att det gick``så lätt´´ iofs så svetsa jag med gas i min ungdom och det hjälper...

om du har möjlighet att låna en tigsvets, som är för alu så sätt dig till rätta och testa att svetsa lite...det hjälper mycket om man får lite tipps och kan titta på när ett proffs svetsar, eller kanske gå en kurs...

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

ang hur man ska kapa tråget så tog jag bort ca 5 cm i mitten och svetsade tillbax botten delan. Passade nästan perfekt fick lägga i en liten remsa på mitten.

Oljepickupen fick jag kappa lite också:)

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer lite bilder som jag lovade.

Jag har som sagt behållt plenumkammaren,och gjort nya rör.

Rören är avgaskrökar från Mekonomen.Gummislangstumparna är kylarslang till någon lastbil(Bilia Lastbilar).

Rören är svetsade mot ett 5mm plattjärn som är skruvat mot plenumet.

Mvh Pixbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...