Jump to content

Höjd


stesun

Recommended Posts

Ni som byggt/bygger med volvomotor, hur högt över golvplåten har ni satt ingående axel till växellådan?

Hur mycket kan man såga ner oljetråget utan att behöva modifiera sumpen?

Link to comment
Share on other sites

Vi kapade oljetråget ca: 5 cm

Men det går inte om man inte kortar olje-pickupen.

Sedan vet jag inte vad du menar med: utan att moifiera sumpen.

Men om jag skulle göra om samma tråg i dag skulle jag kapa det samma men jag skulle sätta oljepluggen på sidan och göra en liten förstärkning längst ner på tråget. Samt att jag skulle bygga ut det åt sidan, men detta får bli ett vinterprojekt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan vet jag inte vad du menar med: utan att moifiera sumpen.

Blackout :icon_oops: Givetvis menar jag pickupen.

I vilken höjd har ni monterat motor och låda?

En B230 är ju inte världens lägsta konstruktion direkt :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en B23 med omodifierad pickupp, och tråget sticker ner ca tre cm lägre än kopplingskåpan, jag har å andra sidan slagit sönder tråget två gånger på 300 mil.......

Så det blir till att ta de tre cmetrarna under försommaren.

Sen så kan man ta lite i överkant på B23'an, det finns ventilkåpor utan högt torn för oljepåfyllningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en B23 med omodifierad pickupp, och tråget sticker ner ca tre cm lägre än kopplingskåpan, jag har å andra sidan slagit sönder tråget två gånger på 300 mil.......

Så det blir till att ta de tre cmetrarna under försommaren.

Sen så kan man ta lite i överkant på B23'an, det finns ventilkåpor utan högt torn för oljepåfyllningen.

Ok, tack. tre cm lägre än kopplingskåpan säger du, sticker kopplingskåpan ner nåt under bilen då?

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har lite trångt mot backe.

På den här bilden så ser man precis i bakkant på framhjulet ett *hörn* det är tråget.

Och växellådan syns ju den med.

Blackrace_jag_i_min_sjua.JPG

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Din kaross ser ju riktigt låg ut trots att du kör med volvomotor, när jag måttar mot mitt chassie ser det mest ut som en traktor :(

Hur stor markfrigång kör du med? DD7-pojkarna pratade om 18 cm när jag frågade, kan det stämma?

Jag hade tänkt mig runt 15 cm mellan golvet och backen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, min är ju lite anorlunda än de senare DD7'orna.

Jag tror jag har ca 15 cm från undre ramrör till marken, och ca 7-10 cm markfrigång under tråget.

Jag har en lägre shutel, och huv, min huv är nästan plan, dvs shutel knappt högre än noskon.(skulle sänka noskonen lite kanske)

Jag har shutel och huv i aluminium.

jag har ett par cm tillgodo mellan kammremskåpan och huven. (kammremskåpan är motorns högsta punk)

Link to comment
Share on other sites

Vi kapade oljetråget ca: 5 cm

Men det går inte om man inte kortar olje-pickupen.

Sedan vet jag inte vad du menar med: utan att moifiera sumpen.

Men om jag skulle göra om samma tråg i dag skulle jag kapa det samma men jag skulle sätta oljepluggen på sidan och göra en liten förstärkning längst ner på tråget. Samt att jag skulle bygga ut det åt sidan, men detta får bli ett vinterprojekt.

Precis så gjorde jag ett av mina tråg och det blev totalt värdelöst utan klaffluckor innuti

vid lite plågande i kurvor så tappade jag oljetrycket direkt...

ska du bygga ett lågt och brett tråg i vinter så tänk efter före så att det fungerar

även vid plågning på bana. Jag tog inte problemet på tillräkligt stort allvar vid mitt första försök

Link to comment
Share on other sites

Ni som byggt/bygger med volvomotor, hur högt över golvplåten har ni satt ingående axel till växellådan?

Hur mycket kan man såga ner oljetråget utan att behöva modifiera sumpen?

jag har 160mm undersida ram till cc vevaxel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...