stesun Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Ni som byggt/bygger med volvomotor, hur högt över golvplåten har ni satt ingående axel till växellådan? Hur mycket kan man såga ner oljetråget utan att behöva modifiera sumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Ingen? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Vi kapade oljetråget ca: 5 cm Men det går inte om man inte kortar olje-pickupen. Sedan vet jag inte vad du menar med: utan att moifiera sumpen. Men om jag skulle göra om samma tråg i dag skulle jag kapa det samma men jag skulle sätta oljepluggen på sidan och göra en liten förstärkning längst ner på tråget. Samt att jag skulle bygga ut det åt sidan, men detta får bli ett vinterprojekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Sedan vet jag inte vad du menar med: utan att moifiera sumpen. Blackout :icon_oops: Givetvis menar jag pickupen. I vilken höjd har ni monterat motor och låda? En B230 är ju inte världens lägsta konstruktion direkt :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Jag har en B23 med omodifierad pickupp, och tråget sticker ner ca tre cm lägre än kopplingskåpan, jag har å andra sidan slagit sönder tråget två gånger på 300 mil....... Så det blir till att ta de tre cmetrarna under försommaren. Sen så kan man ta lite i överkant på B23'an, det finns ventilkåpor utan högt torn för oljepåfyllningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Jag har en B23 med omodifierad pickupp, och tråget sticker ner ca tre cm lägre än kopplingskåpan, jag har å andra sidan slagit sönder tråget två gånger på 300 mil.......Så det blir till att ta de tre cmetrarna under försommaren. Sen så kan man ta lite i överkant på B23'an, det finns ventilkåpor utan högt torn för oljepåfyllningen. Ok, tack. tre cm lägre än kopplingskåpan säger du, sticker kopplingskåpan ner nåt under bilen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 (edited) Jodå, jag har lite trångt mot backe. På den här bilden så ser man precis i bakkant på framhjulet ett *hörn* det är tråget. Och växellådan syns ju den med. Edited May 9, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Din kaross ser ju riktigt låg ut trots att du kör med volvomotor, när jag måttar mot mitt chassie ser det mest ut som en traktor :( Hur stor markfrigång kör du med? DD7-pojkarna pratade om 18 cm när jag frågade, kan det stämma? Jag hade tänkt mig runt 15 cm mellan golvet och backen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Ja, min är ju lite anorlunda än de senare DD7'orna. Jag tror jag har ca 15 cm från undre ramrör till marken, och ca 7-10 cm markfrigång under tråget. Jag har en lägre shutel, och huv, min huv är nästan plan, dvs shutel knappt högre än noskon.(skulle sänka noskonen lite kanske) Jag har shutel och huv i aluminium. jag har ett par cm tillgodo mellan kammremskåpan och huven. (kammremskåpan är motorns högsta punk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Vi kapade oljetråget ca: 5 cm Men det går inte om man inte kortar olje-pickupen. Sedan vet jag inte vad du menar med: utan att moifiera sumpen. Men om jag skulle göra om samma tråg i dag skulle jag kapa det samma men jag skulle sätta oljepluggen på sidan och göra en liten förstärkning längst ner på tråget. Samt att jag skulle bygga ut det åt sidan, men detta får bli ett vinterprojekt. Precis så gjorde jag ett av mina tråg och det blev totalt värdelöst utan klaffluckor innuti vid lite plågande i kurvor så tappade jag oljetrycket direkt... ska du bygga ett lågt och brett tråg i vinter så tänk efter före så att det fungerar även vid plågning på bana. Jag tog inte problemet på tillräkligt stort allvar vid mitt första försök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Ni som byggt/bygger med volvomotor, hur högt över golvplåten har ni satt ingående axel till växellådan?Hur mycket kan man såga ner oljetråget utan att behöva modifiera sumpen? jag har 160mm undersida ram till cc vevaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 10, 2005 Author Share Posted May 10, 2005 Tack för svaren :thumbup: Det blir nog till att bygga i kväll :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.