JonteN Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Har plockat ur motor och bakaxeln på sierran idag. Jag undrar nu hur man tar bort hjulnaven(inringat rött) från drivaxeln? Skruvarna(4 st) som håller fast navet i bromskölden är redan utskruvade och jag tycker att det bara borde gå att dra ut naven från drivaxeln.... men det gör det inte :( Måste man skruva bort stora mutterna längst ut(blå pil)? Vad är hemligheten? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 (edited) Det sitter ett liten låsbleck inne vid klumpen som sitter fast med en rundad torx skruv. Kan det vara den som spökar. Den stora muttern behöver du inte röra Demontera vilt :prop: Michael W Edited May 5, 2005 by Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Har plockat ur motor och bakaxeln på sierran idag. Jag undrar nu hur man tar bort hjulnaven(inringat rött) från drivaxeln? Skruvarna(4 st) som håller fast navet i bromskölden är redan utskruvade och jag tycker att det bara borde gå att dra ut naven från drivaxeln.... men det gör det inte :( Måste man skruva bort stora mutterna längst ut(blå pil)? Vad är hemligheten? :blink: Vi behövde inte ta bort något mer än de 4 bulten ute vid hubben. Sedan var det bara att dra ut! Men vi var tvungna att borsta rent där jag markerat med svart pil... Trångt som fn.... att dra ut annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted May 5, 2005 Author Share Posted May 5, 2005 Tackar för tipsen! Såg faktiskt inget låsbleck men skall kika noggrannare nästa gång jag skruvar.. Det skulle inte förvåna mig om den bara blivit kärv med tiden och fastnat som en del andra saker på denna ruttna bilen! Demonteringen av bakaxeln har varit ett riktigt litet äventyr som involverat bla 3 avdragna bultar, två(numera böjda!!) spärrskaft, mycket vinkelslip, ännu mer slägga och mot slutet även spett :D Men jag vann över fåården! haha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 haha :lol: då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig då... monterade ner växellådan igår... det var ett helvete att få loss bultarna till kardanen och det plattan som lådan sitter på..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Fram med gassvetsen och elda :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Jag tycker att du bär dig lite bakvänt åt av bilden att dömma. Om jag tagit samma bild så skulle det endast varait himmel i fonden Lägg bilen på sidan det tar max 10 minuter om du är ensam. Slakta vilt Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Om jag inte minns helt galet så måste du ta bort stora yttre muttern på drivaxeln (lagren) för att kunna dra ut drivaxeln ur navet. Tänk på att den ena är vänstergängad. Jag missade det, och det tog en stund att lossa den muttern åt fel håll med mutterdragar´n. Gängorna försvann men mutter´n satt kvar. Det gick lätt att snurra på den...... Blev till att klyva muttern och göra nya gängor..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Jag håller på pacmans variant. Så var det på min. Iofs skivbromsar, men jag ser inte hur det skulle fungera utan att lossa 43 mm muttern... Vänster sida är vänstergängad, och ja, jag stod och hoppade på ett 3/4" spärrhandtag en stund innan jag insåg att man kanska skulle prova andra hållet. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 skojar ni med mig... är den vänstergängad... och här har jag stått i två timmar och hoppat på ett stort momentskaft å krafthylsa.... tillslut lossa den men den tar inga gängor längre... nu har jag svaret.... fan... då blir det vinkelslipen imorgon då :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Vänster sida v-gängad.380 Nm. Ta i lite,va! mvh pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted May 7, 2005 Author Share Posted May 7, 2005 ->> michael "lägg bilen på sidan" vad menar du? det kan tilläggas att hela bakvagnsbryggan redan är demonterad och under fototillfället bara förvarades under bilen, därav mina fötter i bakgrunden och karossen i ovankant. ->>Tommy jag antar att du menar att dra ut hela drivaxeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 --klipp--->>Tommy jag antar att du menar att dra ut hela drivaxeln? Japp ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Har plockat ur motor och bakaxeln på sierran idag. Jag undrar nu hur man tar bort hjulnaven(inringat rött) från drivaxeln? Skruvarna(4 st) som håller fast navet i bromskölden är redan utskruvade och jag tycker att det bara borde gå att dra ut naven från drivaxeln.... men det gör det inte :( Måste man skruva bort stora mutterna längst ut(blå pil)? Vad är hemligheten? :blink: Snygga dojjor på bilden :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 --klipp--->>Tommy jag antar att du menar att dra ut hela drivaxeln? Japp ! Ett litet inlägg! Sierra med trumbromsar så behövs bara de fyra bultarna tas bort så som Tommy sagt för att få bort axeln! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha... sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då?? Jo det kan man.. bifogar bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då?? Jo det kan man.. bifogar bild Det är ju helt perfekt!! vart har du tagit skivorna med knutarna från?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn.. I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom... Att det kan va så lätt!! :) Jag hade också tänkt använda mig av skivbromsar men tänkte använda mig av orginal fästen till oken men detta blir ju smidigare då man slipper leta reda på dessa på skroten. Får man fråga vilken tjocklek du har på plattan? samt vilka mått du har mellan de olika hålen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom... Att det kan va så lätt!! :) Jag hade också tänkt använda mig av skivbromsar men tänkte använda mig av orginal fästen till oken men detta blir ju smidigare då man slipper leta reda på dessa på skroten. Får man fråga vilken tjocklek du har på plattan? samt vilka mått du har mellan de olika hålen? tror jag har en ritning liggande nånstans... Obs den är inte symmetrisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 (edited) alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då?? Jo det kan man.. bifogar bild Snyggt jobb! Man kanske skall kovertera senare. m :D h Janne Edited May 9, 2005 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom... okej, ska pilla loss bakaxeln och allt det andra så snart som möjligt... så ja fattar lite mer hur det är uppbyggt :icon_oops: ... vilka ok passar till de skivorna?? vilka skivor passa på drivaxeln?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Jag håller på pacmans variant. Så var det på min. Iofs skivbromsar, men jag ser inte hur det skulle fungera utan att lossa 43 mm muttern... Vänster sida är vänstergängad, och ja, jag stod och hoppade på ett 3/4" spärrhandtag en stund innan jag insåg att man kanska skulle prova andra hållet. :) Jag lossade en drivaxel i helgen och har för mig att det var en 42 mm hylsa som passade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Jag lossade en drivaxel i helgen och har för mig att det var en 42 mm hylsa som passade. Mycket möjligt... jag hade precis för mig att det var nåt ojämt... Btw, jag tänkte sätta mina skivor inne vid klumpen, så jag behöver ju inte fästena ute vid hjulet. Det kanske går att byta den biten med nån av er som hade trummor och vill konvertera till skivor då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 41mm hylsa har jag för mig att jag använde :icon_blink: gka: Har du skivor?? i så fall är jag väldigt intresserad, för jag vill konvertera till skivor från trumma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 41mm hylsa har jag för mig att jag använde :icon_blink: gka: Har du skivor?? i så fall är jag väldigt intresserad, för jag vill konvertera till skivor från trumma... Jag skickar ett PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 15, 2005 Share Posted May 15, 2005 gka: Har du skivor?? i så fall är jag väldigt intresserad, för jag vill konvertera till skivor från trumma... Varför? Enda positiva skälet jag kan se är att det är mycket snyggare med skivor. Jag har svårt att tro att det blir så mycket lättare, och bakbromsen på en så lätt bil används mycket sparsamt = risk att beläggen fastnar. Jag tycker inte det är värt det extra jobbet, men det är jag det..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 joo, förvisso.. men jag är verkligen en monståndre till trumbromsar då det enda jag har är negativa erfarenheter... när jag ändå håller på att pilla och fixa så kan jag lika gärna byta... den lilla extra energi jag lägger på det kommer inte att göra så mycket i slutändan :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Efter en massa mätande och jämförande kom jag och Göran (gka) fram till att det inte går att byta nav och lager rakt av från en 7" till en 7,5"... då återstår bara en egen variant av okhållare så som det visades här ovanför... vilka skivor passar på sierrans nav, det nav som sitter på 7" axeln??? ok kan man ju välja vilket man vill, nu när man måste göra en egen hållare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jag köpte skivor som sitter på sierra 4x4 och xr4i så länge det är fyrbultat, de skivorna är lika stora som framskivorna men har annat inpressningsdjup. Inpressningsdjupet stämde bra överens till den lilla "plåtbiten", så oket ligger centrerat över skivan. Scorpions och sierrans bakok sitter fint som bakre skivbromsok. Lite OT, Jag tycker det ser mycket snyggare ut med skivor bak också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Passar både sierrans och scorpionens bakok på den plåtbiten du hade gjort?? är dessa ok svåra att få tag på, på t.ex skroten??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Tror faktiskt att det är identiska ok på de båda... Mina ok kommer från en Scorpio 2.9:a om jag minns rätt. Plåtbiten är gjord för att passa det oket jag har men det borde inte vara några svårigheter att modifiera modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Jag ska se ifall jag kan få tag på ett sådant ok, så kanske jag kan få köpa de plåtbitar du har kvar?! Hur fäster du den biten sen?? Hur har du fått fast bromsskivan i navet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Biten fästs i samma bultar som du fäster fast drivaxeln i navet. Bromsskivan klämms fast med fälgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Biten fästs i samma bultar som du fäster fast drivaxeln i navet. Bromsskivan klämms fast med fälgen. kan du ta en bild, eller har du en bild, där man ser hur det sitter fast lite tydligare?? hur funkar din upphängning med lagret å de... där de fyra bultarna satt, hur ser de ut där?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.