Jump to content

Hur lossa bakre hjulnav??


JonteN

Recommended Posts

Har plockat ur motor och bakaxeln på sierran idag.

Jag undrar nu hur man tar bort hjulnaven(inringat rött) från drivaxeln?

Skruvarna(4 st) som håller fast navet i bromskölden är redan utskruvade och jag tycker att det bara borde gå att dra ut naven från drivaxeln.... men det gör det inte :(

Måste man skruva bort stora mutterna längst ut(blå pil)?

Vad är hemligheten? :blink:

post-4-1115321647.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det sitter ett liten låsbleck inne vid klumpen som sitter fast med en rundad torx skruv. Kan det vara den som spökar. Den stora muttern behöver du inte röra

Demontera vilt :prop:

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Har plockat ur motor och bakaxeln på sierran idag.

Jag undrar nu hur man tar bort hjulnaven(inringat rött) från drivaxeln?

Skruvarna(4 st) som håller fast navet i bromskölden är redan utskruvade och jag tycker att det bara borde gå att dra ut naven från drivaxeln.... men det gör det inte :(

Måste man skruva bort stora mutterna längst ut(blå pil)?

Vad är hemligheten? :blink:

Vi behövde inte ta bort något mer än de 4 bulten ute vid hubben. Sedan var det bara att dra ut!

Men vi var tvungna att borsta rent där jag markerat med svart pil... Trångt som fn.... att dra ut annars

post-4-1115324739.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen!

Såg faktiskt inget låsbleck men skall kika noggrannare nästa gång jag skruvar..

Det skulle inte förvåna mig om den bara blivit kärv med tiden och fastnat som en del andra saker på denna ruttna bilen!

Demonteringen av bakaxeln har varit ett riktigt litet äventyr som involverat bla 3 avdragna bultar, två(numera böjda!!) spärrskaft, mycket vinkelslip, ännu mer slägga och mot slutet även spett :D

Men jag vann över fåården! haha!

Link to comment
Share on other sites

haha :lol:

då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig då... monterade ner växellådan igår... det var ett helvete att få loss bultarna till kardanen och det plattan som lådan sitter på.....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du bär dig lite bakvänt åt av bilden att dömma. Om jag tagit samma bild så skulle det endast varait himmel i fonden Lägg bilen på sidan det tar max 10 minuter om du är ensam.

Slakta vilt

Michael

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt galet så måste du ta bort stora yttre muttern på drivaxeln (lagren) för att kunna dra ut drivaxeln ur navet.

Tänk på att den ena är vänstergängad. Jag missade det, och det tog en stund att lossa den muttern åt fel håll med mutterdragar´n. Gängorna försvann men mutter´n satt kvar. Det gick lätt att snurra på den......

Blev till att klyva muttern och göra nya gängor.....

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på pacmans variant. Så var det på min. Iofs skivbromsar, men jag ser inte hur det skulle fungera utan att lossa 43 mm muttern... Vänster sida är vänstergängad, och ja, jag stod och hoppade på ett 3/4" spärrhandtag en stund innan jag insåg att man kanska skulle prova andra hållet. :)

Link to comment
Share on other sites

skojar ni med mig... är den vänstergängad... och här har jag stått i två timmar och hoppat på ett stort momentskaft å krafthylsa.... tillslut lossa den men den tar inga gängor längre... nu har jag svaret.... fan... då blir det vinkelslipen imorgon då :(

Link to comment
Share on other sites

->> michael "lägg bilen på sidan" vad menar du?

det kan tilläggas att hela bakvagnsbryggan redan är demonterad och under fototillfället bara förvarades under bilen, därav mina fötter i bakgrunden och karossen i ovankant.

->>Tommy

jag antar att du menar att dra ut hela drivaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Har plockat ur motor och bakaxeln på sierran idag.

Jag undrar nu hur man tar bort hjulnaven(inringat rött) från drivaxeln?

Skruvarna(4 st) som håller fast navet i bromskölden är redan utskruvade och jag tycker att det bara borde gå att dra ut naven från drivaxeln.... men det gör det inte :(

Måste man skruva bort stora mutterna längst ut(blå pil)?

Vad är hemligheten? :blink:

Snygga dojjor på bilden :D :D

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

->>Tommy

jag antar att du menar att dra ut hela drivaxeln?

Japp !

Ett litet inlägg! Sierra med trumbromsar så behövs bara de fyra bultarna tas bort så som Tommy sagt för att få bort axeln!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...

sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då??

Link to comment
Share on other sites

alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...

sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då??

Jo det kan man..

bifogar bild

post-4-1115625681.jpg

Link to comment
Share on other sites

alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...

sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då??

Jo det kan man..

bifogar bild

Det är ju helt perfekt!!

vart har du tagit skivorna med knutarna från??

Link to comment
Share on other sites

Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..

I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom...

post-4-1115626743.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..

I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom...

Att det kan va så lätt!! :)

Jag hade också tänkt använda mig av skivbromsar men tänkte använda mig av orginal fästen till oken men detta blir ju smidigare då man slipper leta reda på dessa på skroten.

Får man fråga vilken tjocklek du har på plattan? samt vilka mått du har mellan de olika hålen?

Link to comment
Share on other sites

Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..

I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom...

Att det kan va så lätt!! :)

Jag hade också tänkt använda mig av skivbromsar men tänkte använda mig av orginal fästen till oken men detta blir ju smidigare då man slipper leta reda på dessa på skroten.

Får man fråga vilken tjocklek du har på plattan? samt vilka mått du har mellan de olika hålen?

tror jag har en ritning liggande nånstans...

Obs den är inte symmetrisk!

Link to comment
Share on other sites

alltid lika kul att läsa sånt efteråt.... haha...

sitter den sista gängade biten på axel med en knut bakom trumbromsskivan?? om den gör det, kan man inte konvertera den till skivbroms väldigt lätt då??

Jo det kan man..

bifogar bild

Snyggt jobb!

Man kanske skall kovertera senare.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Skivorna är från sierra 4x4, oken från scorpio och drivaxlarna är från donatorn..

I fästhålen till drivaxeln har jag fixat till en platta som håller bromsoket, har två över till högstbjudande, nu ligger det 1 lager hamarlack på dom...

okej, ska pilla loss bakaxeln och allt det andra så snart som möjligt... så ja fattar lite mer hur det är uppbyggt :icon_oops: ... vilka ok passar till de skivorna?? vilka skivor passa på drivaxeln??

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på pacmans variant. Så var det på min. Iofs skivbromsar, men jag ser inte hur det skulle fungera utan att lossa 43 mm muttern...  Vänster sida är vänstergängad, och ja, jag stod och hoppade på ett 3/4" spärrhandtag en stund innan jag insåg att man kanska skulle prova andra hållet. :)

Jag lossade en drivaxel i helgen och har för mig att det var en 42 mm hylsa som passade.

Link to comment
Share on other sites

Jag lossade en drivaxel i helgen och har för mig att det var en 42 mm hylsa som passade.

Mycket möjligt... jag hade precis för mig att det var nåt ojämt...

Btw, jag tänkte sätta mina skivor inne vid klumpen, så jag behöver ju inte fästena ute vid hjulet. Det kanske går att byta den biten med nån av er som hade trummor och vill konvertera till skivor då?

Link to comment
Share on other sites

41mm hylsa har jag för mig att jag använde :icon_blink:

gka: Har du skivor?? i så fall är jag väldigt intresserad, för jag vill konvertera till skivor från trumma...

Link to comment
Share on other sites

41mm hylsa har jag för mig att jag använde  :icon_blink:

gka: Har du skivor?? i så fall är jag väldigt intresserad, för jag vill konvertera till skivor från trumma...

Jag skickar ett PM

Link to comment
Share on other sites

gka: Har du skivor?? i så fall är jag väldigt intresserad, för jag vill konvertera till skivor från trumma...

Varför? Enda positiva skälet jag kan se är att det är mycket snyggare med skivor. Jag har svårt att tro att det blir så mycket lättare, och bakbromsen på en så lätt bil används mycket sparsamt = risk att beläggen fastnar. Jag tycker inte det är värt det extra jobbet, men det är jag det.....

Link to comment
Share on other sites

joo, förvisso.. men jag är verkligen en monståndre till trumbromsar då det enda jag har är negativa erfarenheter... när jag ändå håller på att pilla och fixa så kan jag lika gärna byta... den lilla extra energi jag lägger på det kommer inte att göra så mycket i slutändan :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter en massa mätande och jämförande kom jag och Göran (gka) fram till att det inte går att byta nav och lager rakt av från en 7" till en 7,5"... då återstår bara en egen variant av okhållare så som det visades här ovanför... vilka skivor passar på sierrans nav, det nav som sitter på 7" axeln??? ok kan man ju välja vilket man vill, nu när man måste göra en egen hållare...

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte skivor som sitter på sierra 4x4 och xr4i så länge det är fyrbultat, de skivorna är lika stora som framskivorna men har annat inpressningsdjup.

Inpressningsdjupet stämde bra överens till den lilla "plåtbiten", så oket ligger centrerat över skivan. Scorpions och sierrans bakok sitter fint som bakre skivbromsok.

Lite OT, Jag tycker det ser mycket snyggare ut med skivor bak också...

Link to comment
Share on other sites

Tror faktiskt att det är identiska ok på de båda...

Mina ok kommer från en Scorpio 2.9:a om jag minns rätt.

Plåtbiten är gjord för att passa det oket jag har men det borde inte vara några svårigheter att modifiera modellen.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska se ifall jag kan få tag på ett sådant ok, så kanske jag kan få köpa de plåtbitar du har kvar?! Hur fäster du den biten sen??

Hur har du fått fast bromsskivan i navet??

Link to comment
Share on other sites

Biten fästs i samma bultar som du fäster fast drivaxeln i navet. Bromsskivan klämms fast med fälgen.

kan du ta en bild, eller har du en bild, där man ser hur det sitter fast lite tydligare?? hur funkar din upphängning med lagret å de... där de fyra bultarna satt, hur ser de ut där??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...