Jump to content

Jag sitter ju som en apa.


Marcus a

Recommended Posts

Vet inte hur ni sitter i era bilar men när jag sitter i min blir det ont om plats:)

Hur långt har ni med mellan ratten och instrumentpanelen?

Hur långt har ni från golvet till centrum på ratten?

När jag sitter i bilen som den är nu så är mina knän mellan instrumentpanelen och ratten vilket ger som följd att ratten kommer väldigt långt från instrumentpaneln.

Sitter igentligen ganska bra men det ser inge bra ut när ratten är så långt från instrumenpaneln....

Tacksam för svar:) Marcus

Link to comment
Share on other sites

beror på hur man vill ha armarna.. skall du "glassköra" så är la raka armar bra, men vill du köra lite kurvigt är det ju bra om du har ratten närmare...

sedan beror de ju lite på hur nära du har stolen oxså...

men jag har nog ett mellanrum på ca: 15 cm mellan panel å ratt..

Link to comment
Share on other sites

Min ratt sitter 280mm från instrumentpaneln nu. Sitter ju bra men skulle vilja ha den längre fram så det ser bättre ut men där är ju mina ben:)

Får också för mej att ratten sitter väldigt lågt.

480mm från golvet till centrum är det.

Fundera också på om man kan göra någon längdjustering på ratten.

Typ ta fyrkants rör som går i varandra och fräsa spår i dom och sen sätta en sådandär "snabbmutter" som fälgarna på en cyckel brukar kunna sitta fast med...

Får man göra det eller är det lika heligt med att ändra rattstången som att ända rattväxel... INGA SVETSAR :)

Är 190 cm lång så stolen är så långt bak det går pedalerna är så längt fram det går så jag sitter där jag sitter:)

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

kolla om du kan hitta något på skroten annars..

jag va på skroten å frågade å han hittade en både höjd å längdjusterbar styrstång (från en toyota tror ja de va)...

bygg på den eller ta valda delar.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan jag ju kolla upp, men då måste jag bygga om så mycket annat också...

Någon som vet om man får modifiera rattstången?

Vad har ni för mått från golvet till centrum ratten?

Link to comment
Share on other sites

man kan alltid ta en rattstång från tex en alfa... både längd och höjd justering...

en avtagbar ratt gör insteget lättare + jag vill se den tjuv som kommer körande med bilen utan ratt... :D

jag svarvade en adapter för demonterbar ratt till min VW Buggy och där funkar det grejt :) mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan jag ju kolla upp, men då måste jag bygga om så mycket annat också...

Någon som vet om man får modifiera rattstången?

Vad har ni för mått från golvet till centrum ratten?

Finns ju inga regler som förhindrar att du modifierar varkrn rattstång eller styrväxel.

Finns ju annars många bilar som har justerbar rattstång, och det fungerar säkert bra på en glassätarbil.

Skall man köra aktivt skulle iallafall jag undvika teleskopratt, då jag ännu aldrig sett en som fungerar om man lägger lite press på den.

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan jag ju kolla upp, men då måste jag bygga om så mycket annat också...

Någon som vet om man får modifiera rattstången?

Vad har ni för mått från golvet till centrum ratten?

Finns ju inga regler som förhindrar att du modifierar varkrn rattstång eller styrväxel.

Finns ju annars många bilar som har justerbar rattstång, och det fungerar säkert bra på en glassätarbil.

Skall man köra aktivt skulle iallafall jag undvika teleskopratt, då jag ännu aldrig sett en som fungerar om man lägger lite press på den.

Ne inga regler finns det ju men min besiktningsman sa att man inte fick svets skarva styrväxel flera gånger:)

Mått mellan ratt och golv väntar jag forfarande på ;)

Någon som har koll på vad det finns för grejor att sätta över styrstången så att den blir lite snyggare, typ en sådan gumma damask som sitter på stryväxel fast på metervara:)

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan jag ju kolla upp, men då måste jag bygga om så mycket annat också...

Någon som vet om man får modifiera rattstången?

Vad har ni för mått från golvet till centrum ratten?

Finns ju inga regler som förhindrar att du modifierar varkrn rattstång eller styrväxel.

Finns ju annars många bilar som har justerbar rattstång, och det fungerar säkert bra på en glassätarbil.

Skall man köra aktivt skulle iallafall jag undvika teleskopratt, då jag ännu aldrig sett en som fungerar om man lägger lite press på den.

Ne inga regler finns det ju men min besiktningsman sa att man inte fick svets skarva styrväxel flera gånger:)

Mått mellan ratt och golv väntar jag forfarande på ;)

Någon som har koll på vad det finns för grejor att sätta över styrstången så att den blir lite snyggare, typ en sådan gumma damask som sitter på stryväxel fast på metervara:)

Ändå är det inte så ovanligt att svetsa i styrväxeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...