Jump to content

Lyftare till V6 2,9


Antas

Recommended Posts

Till vårt bygge kommer vi att använda en Ford 2,9-88. Vi har demonterat topparna och allt ser bra ut, tänker ändå slipa in ventilerna och byta ventiltätningar och packboxarna på vevaxeln och lite till. Läste någonstans att man kan lägga lyftarna i diesel för att rensa dom. Är det lämpligt att blåsa rent dom med tryckluft? Ska man fylla dom med färsk olja vid återmontering?Någon som vet? När vi körde motorn(i höstas) tyckte vi att den tickade vid 3:ans cylinder, kan också ha berott på att en pinnbult i grenröret var avdragen med avgasläckage som följd.Motorn har gått ca 20 000 mil.

Någon som har erfarenheter och synpunkter på att bygga avgasflänsar och grenrör på varje sida. Krävs ju två katalysatorer! På donatorbilen var det två kattar(monterade efter varandra). Måste vi ha två på varje sida eller räcker det med en?

Vi tänkte svetsa grenrören i rostfritt, även flänsen i rostfritt(hur tjockt material, 5 eller 10 mm?). Topplocken har relativt små avgasutlopp. Vad händer om grenrören har större diameter än topplockets avgasutlopp? Turbulens och tryckskillnad,har det någon betydelse?

Link to comment
Share on other sites

Angående dragningen av avgasröret:

Om du nu skall svetsa egna grenrör så kan du väl låta ena sidans avgaser gå under motorn precis framför växellådan (har för mig att tråget är högre där även på V6:an) och sedan möta röret från andra sidan. I så fall kan du klara dig med endast en katalysator...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker å andra sidan det blir maffigt med dubbla utblås, och det blir ju nån tusing extra för en till kattalysator, men frågan är om det inte är värt det.

Att fylla lyftarna med olja tror jag kan vara en bra ide, så tar det lite mindre tid att bli av med det där närvklämmande knacket vid första uppstart.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...