Jump to content

Körställning?


Mr Dirkschneider

Recommended Posts

Var o provsatt en 7a idag. Har nu funderat hur ska man sitta med benen? Ska dom vara helt raka eller ska man ha en viss böjning vid knäna? Funderar efter som mina knän gick emot ratten men det fanns möjlighet att flytta upp ratten eller att sätta i en mindre ratt efter som den här var av en lite större modell.

Så ni som redan har bilar som körs hur sitter ni egentligen? :prop:

Edited by Mr Dirkschneider
Link to comment
Share on other sites

Jag har visserligen ingen bil färdig, men jag vill nog ändå hävda att man bör sträva efter att få en viss böjning på knäna. Inte så mycket så man sitter mot ratten, men ändå lite.

Link to comment
Share on other sites

Hängande pedaler och böjda ben. Jag är 1.89 och med en 310 ratt går knäna precis fria. Jag har dock möjlighet att höja ratten en bit och kan även ta en mindre ratt. Sen är det nog upp till var och en hur bekvämt man vill sitta. Bilar typ F1, F3 har väl nästan raka ben och de kör ju fort och länge :blink:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Hängande å böjda ben...

kommer nog oxså fixa en höjning i framkanten av stolen för att avlasta benen lite....

Ang. F1,F3 å liknande med raka ben underlättar de massor att de inte behöver koppla å därigenom inte behöver trycka någon pedal i botten så att säga..... :)

vi behöver koppla så ja trår något böjda är att föredra..

Link to comment
Share on other sites

Jag har lätt böjda ben men kommer att flytta fram pedalerna lite till, Trivs bättre med lite rakare ben samt att jag kommer att montera ett snap-off nav till ratten så att den kommer några cm närmre kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Ang. F1,F3 å liknande med raka ben underlättar de massor att de inte behöver koppla å därigenom inte behöver trycka någon pedal i botten så att säga.....    :)

vi behöver koppla så ja trår något böjda är att föredra..

Det är bara det att deras bilar har sett ut så långt innan vi skvalpade i pungen och de hade koppling ala vår modell.

Conco

Link to comment
Share on other sites

På formelford kör de (som jag pratat stolar med) Med en brandsläckare placerad som underglidningsskydd, under stolens framkant, så de har inte särskilt raka ben i den bilen. Men klart andra kan ju ha annorlunda.

Jag skulle tro att de flästa har knäna något(10-20 cm) högre än rumpan, även i andra formelklasser, eller är det någon som har verifierade uppgifter på att det inte skulle vara så?

Link to comment
Share on other sites

Min stol sitter i bakkant långt ner men i framkant uppvinklad.

Angående rak eller böjda ben så är det nog lämpligt att ha dem böjda, skulle man krocka (hemska tanke) så måte det väl vara en fördel om benen ledar sig åt rätt håll :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

OBS!!!

Ha aldrig benen så att de är i princip helt raka när man trampar ner bromsen t.ex.... Gissa vad som händer om ni behöver panikbromsa och glider med låsta hjul in i något hårt och har benet helt sträckt. Det knäet kommer inte att vara helt nöjt efter en sådan behandling... :(

EDIT

Såg att heralue redan skrivit precis samma sak... :icon_oops:

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Hur långt har ni från instrumnt panelen till ratten? får för mej att min ratt sitter väldigt långt bak...

Vissa jag pratat med tycker att instrumentbrädan hamnar en aning för långt bort/fram på bokramen, så din ratt sitter nog bra till. Jag vill minnas att Mr Champion sitter med mer eller mindre raka armar på en bild Boken när han provar ut var ratten ska sitta, så det är kanske en förklaring varför ritningen är som den är. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur långt har ni från instrumnt panelen till ratten? får för mej att min ratt sitter väldigt långt bak...

Vissa jag pratat med tycker att instrumentbrädan hamnar en aning för långt bort/fram på bokramen, så din ratt sitter nog bra till. Jag vill minnas att Mr Champion sitter med mer eller mindre raka armar på en bild Boken när han provar ut var ratten ska sitta, så det är kanske en förklaring varför ritningen är som den är. :)

Bra blir det nog i slutändan. Jag sitter bra och det är ju huvudsaken:)

Link to comment
Share on other sites

en annan fråga som kanske inte passar i denna tråd... men... har ni som byggt färdigt monterat stolen direkt mot golvet eller har ni "lyft" upp den en bit?

Min stol sitter i dagsläget direkt på golvet, men jag skall antingen höja den i framkant, eller byta den mot nåt egendesignat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...