Jump to content

Motorn startar inte:(


Marcus a

Recommended Posts

Fyller man insuget med startgas så kan den tända till ett par gånger. Men det tänder aldrig på bara bensin.

Sur är det inte!

Tycker själv att gnistan ser lite svag ut. Men tvivlar på att jag ska se någon skillnad på hur starkt gnistan är :)

Tändspolen är en ny av någon högeffekts typ så fel på den borde det inte vara.

Kollade inte så noga på kammen men tycker att det bara kan vara det som är fel igentligen. Ska ta och köpa nya stift i morgon och kolla hur den står lite mera nogrant...

Det som är så konstigt är jag var ute på en provtur för ett tag sedan och har inte gjort något spec med den sen dess. Men det gick inte bra då!

Link to comment
Share on other sites

Om inte stiften är slut. Råkade ut för det på min bil. Precis som om gnistan inte orkade fram när stiftet utsattes för komp.

Det är ju ett känt faktum att det kan vara fin gnista på ett stift i "fria luften", men när luften komprimeras och molekyltätheten ökar så stiger resistansen som spänningen måste översiga för att få ett överslag och skapa gnista mellan stiftens elektroder.

Därför kan det ju se helt riktigt ut när man testar gnistan, men med stiftet i motorn och kompression i förbränningsrummet så kan gnistan vara borta...... :(

Spänningsfall i tändsystemet kan ju bero på i stort sett varenda länk i systemet från batteri till

tändstiftet.... kolla igenom noga... fräsha bitar är värt varenda krona... :thumbup:

Därför rekomenderas kraftfulla tändsystem på högkomprimerade trimmade motorer och särskilt på

överladdade motorer...... i synnerhet med högt laddtryck där molekyltätheten är flerfalt

tätheten i en sugmotor.

Gissa då skillnaden på en sådan mot en lågkomprimerad std. sugmotor med orörd topp

och ur-usel volymetrisk eficientitet vilket inte är ovanligt.

Ett gott tips är att aldrig förbise tändsystemen vid trimning där du har en bättre

fyllnadsgrad i cylindern och kraven på tändsystemen markant ökar... :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag väldigt förbrylad :icon_blink:

Blockade idag bort insuget och satte tillbax det igen! Byte stift och kablar också.

Motorn går nu igen lika dåligt som den gjorde vid min provkörning, men den går iaf :) Motorn går nog lite bättre men inte mycket!

När man tar bort tändkabel till cyl 1 och 4 så märks det inte så stor skillnad på motorn, Men tar man bort kablarna till cyl 2 och 3 så stannar nästan motorn. Den går men inte mycket mera än så!

Vad kan det bero på? Det är ingen nytt fenomen utan var även så förut.

Kablarna sitter rätt 1342 om man ska räkna med urs :) Jordat är det som det ska tror jag.

Vad är "eficientitet" :)?

Link to comment
Share on other sites

här kommer en kort engelsk förklaring av volymetrisk eficientitet....

det blir för jobbigt att förklara ingående eller översätta exakt...

Typ måttet på hur effektivt du fyller upp dina cylindrar med bränsle/luft blandning under

motorns insugningstakt... cylinderns fyllnadsgrad

What is volumetric efficiency

Volumetric efficiency is the measurement of how close the actual volumetric flow rate is to the theoretical volumetric flow rate. A engine has a set volume (displacement) that can be calculated. However, your engine will not use the full volume (100%) it has available because of friction losses, leaks, and the fact that a mass produced engine can only be so good before the money out weighs the benefits (the point of diminishing returns).

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog börjat med ett kompressionsprov jag,.. gör det och återkom med resultatet. Är kompen ojämn så kanske ventilerna är otäta, fel/inget ventilspel, kammen sliten, eller större fel som kolvringar etc, ryker den ? Om kompen är hyfsat jämn så kanske den drar tjuvluft, någon spridare kass, för lågt bränsletryck,.. vad är det för motor?

Link to comment
Share on other sites

En annan möjlig orsak, beroende på typ av tändning och så, är att du har dålig eller ingen gnista på de cylindrar som går dåligt.

Kan vara en eller två dåliga tändkablar.

ett eller et par dåliga stift.

Beroende på typ av tändning, skada i fördelarlock, trasig tändspole (om du har wated spark istället för fördelare).

prova först att byta tändstiften om du inte gjort det förut, sedan tändkablarna.

En sak man kan gjöra för att hitta fel är att byta plats på två stift eller tändkablar(helt i begge ändar) för att se om problemet flyttar sig.

Alternativ kan ju även vara att en eller två spridare är trasiga/igentäpta, du kan även prova att byta plats på dem, och se om problemet flyttar sig.

Link to comment
Share on other sites

Det är en Pinto

Kompen är på 1:a 150 2:145 3:145 4:115

Att kompen är lägre på 4:de cyl borde inte spela någon större roll den är ju inte helt kass iaf!!!

Var och köpte mej en ny Sierra med kat i onsdags just för att byta alla grejor och testa. Den gick väldigt bra när jag körde hem den, 1000kr ett riktigt klipp:)

iaf så har jag byt insug, rotor och fördelare, tändkablar, stift och tändspolen och ingen större skillnad.

någon som har en idé? Tacksam för allt förslag blir snart tokig :icon_blink:

Tycker inte motorn kan ta tjuvluft någonstans har ju kollat överallt. Visst är det startgas man ska spruta över motorn för att hitta läckor?

Tacksam för hjälp!!!

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat så att kammen inte sitter ett hack fel.

Sätt mätare och kolla så att du har tryck på soppan innan insuget.

Ta av tanklock å prova (om du inte har bra luftning) så att det inte uppstår vacum.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Då är jag med:) hade bara inte hört ordet eficientitet förut...

Vill fortfarande ha svar på mina frågor så nu lämnar vi det här ämnet :)

Verkningsgrad eller effektivitet är två andra och kanske något mer svenska ord för efficiency.

Brorsan hade en Sierra som råkade få kammen två hack fel när det kom snö mellan remmen och remskivan en gång... den gick riktigt illa då. Jag tror också på att det kan vara ditt problem.

(edit: konstig mening)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

WWHHHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII :D :D :D

Byte databox och vips så går bilen som ett spjut :) Har varit nere på vägen och spunit upp mina däck.... Det är helt obeskrivligt roligt, vilket driv det är i bilen!!!!!!

Väldigt skumt fel måste det vara i databoxen. Men det kanske fungerar så :)

Tack för all hjälp, ska ut och byta däck nu och ta en sväng till. Kommer med bilder lite senare!

Link to comment
Share on other sites

Har tagit bilder men sladden som man sätter mellan datan och kameran paja föra veckan.

Drog igen lådan där sladden ligger medans den hängde ut så den vart skalad :( Ska ta och köpa en ny så fort jag får tillfälle.... Återkommer med bilder då. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...