Jump to content

_coffe_'s bygge


Recommended Posts

Coffe !

Vad använder du för led till sierraspindlarnas nedre del?

Jag har kvar kartongerna från mk bygget men vet inte vilken bilmodell det är!  :(

Oj, förlåt mig Tommy... Jag hade helt missat att du hade skrivit till mig...

Jag vet inte riktigt vad jag ska använda mig av än, om jag ska använda mig av sierran överhuvudtaget...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

man kan väl lugnt säga att det var ett tag sen jag skrev här nu va :prop:

men med tanke på att jag gör det nu så har det faktiskt hänt något, otroligt men sant och riktigt roligt :)

dom första svetsarna har kommit på plats och rör kapas så det står härliga till... röken ligger som en dimma i garaget och jag står där i mitt anletes svett och ler glatt över mitt resultat :P

en fråga till er som byggt ramen själva, hur noga är sfro när det gäller besiktningen på svetsningarna? kolar dom igenom alla svetsar med lupp, eller kollar dom snabbt över dom för att se att dom sitter där bara?? hur "snygg" ska svetsen bli för att den ska se respektabel ut?? för min del är det ju första gången jag svetsar, men jag är nöjd med det jag lyckats prestera... dock så sa farsan direkt att det där går aldrig, så nu har jag börjat tveka... det är ju måttligt spännande att slipa ner svetsarna igen.. jag vet att jag måste göra det på vissa, för dom ser ut som skit...

kan ni inte lägga upp lite bilder om ni har några på era svetsar som har blivit godkända, så har jag något att jämföra med??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm, en liten lätt uppdatering kommer... jag håller på att kapa å svetsa hej i vilt just nu, så mycket tid jag bara har över går åt att kapa och svetsa... känns verkligen som om jag har kommit igång igen och det är riktigt roligt... dock så är det skitsvårt att få allt att passa ihop som det ska, det är några millimeter fel någonstans, och det leder till att allt får kapas upp igen, justeras och svetsas ihop igen... riktigt drygt när man upptäcker felen men förhoppningsvis lär man sig något på det... mina svetsar börjar se lite snyggare ut, har kommit på lite mer hur man ska göra för att det ska bli bra... har redan lärt mig att jag borde punktat allt innan jag lägger riktiga svetsar :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kanske en liten uppdatering... Det var hundra år sen jag skrev i min byggtråd :P

Just nu så tar min Porsche upp hela garageplatsen så det har inte blivit så mycket seven-bygge där... Pinto-motorn är snart helt nerplockad och tills det att Porschen förvisas ur garaget så ska den renoveras, snyggas till och målas lite... Det samma hade jag tänkt att göra med växellådan, diffen och lite annat sånt där krims-krams :P

Planen på en egengjord ram har jag gett upp då jag upptäckte att mina svetskunskaper var lika med noll och jag känner att bygga en bil som första svetsprojekt är lite overkill och dessutom inte så säkert... Min bil ska hålla för lite våld och bana :) Jag kommer inom en snar framtid att beställa en ram genom mikael och hans eminenta lilla företag...

Jag hoppas att jag kan komma på lite olika evenemang detta året även om jag inte har en seven för att få träffa alla trevliga byggare runt om i landet och även få lite inspiration och idéer... Jag har klart för mig precis hur min sjua ska se ut i huvudet, men det är ju ändå lite praktiska detaljer som ska lösas innan en färdig bil står på hjulen och lacken är på plats :P

Men just nu är det iaf stor inriktning på motorn i första hand, växellåda och diff som nummer 2... Det är ju skönt att ha dom delarna klara innan man börjar bygget med själva ramen... Jag vill inte ha en massa småprojekt vid sidan av det egentliga bygget utan kunna inrikta mig på det enbart för att få det så bra som möjligt!

Men men, snart så börjar det bli mer och mer verklighet med min mattsvarta mk, men snygga matta silverdetaljer!! :D

Tack för ett underbart forum och jag önskar er alla ett trevligt 2008 och jag hoppas att jag snart börjar på allvar med mitt bygge!!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Då har det faktiskt hänt lite med motorn, den är så gott som helt nedriven nu...

82995-PICT1168.JPG

82996-PICT1169.JPG

Jag har köpt mig en topp av en kille på Fordforumet, fmcs.nu... Den är portad av Gustav (therealpinto) här på forumet och enligt vissa rykten ska han ha satt sin autograf på blocket.. Ska se om jag hittar det så lägger jag ut ett kort på det ;) Toppen är alltså portad, planad ca 2mm, trimslipade och mirafrästa ventilsäten, NH 198 Kam från Nisse Hedlund (duration 274grader, lyft 11,2mm), renoverade vippor och ställbart kamdrev från catcams.

Jag slänger upp ett kort på den sen när jag har packat ur den ur bilen! Det som behöver göras på toppen nu är bara lite avfettning och rengöring så att man får bort all skit och sen ett litet varv med en roterande stålborste eller elektrolysbad för att få bort lite rost som finns där...

Snart ska jag även slänga iväg en beställning till Burton i england, så att jag får hem nya kolvar, ram- och vevlager och lite nya bultar... Sen är motorn snart ihopsatt igen!

Finns det något bra sätt att rengöra blocket på som inte är allt för kletigt? Eller är det bara avfettning, en borste, några trasor och ett glatt humör? :P Kan man lägga blocket i ett citronsyrabad för att få bort lite klegg i vattenkanalerna eller tar det mer skada än nytta?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då händer det lite till! Var precis och hämtade ett fint paket på posten! När jag öppnar det hittar jag ca. 7 miljoner små påsar med elektronik i, allt detta ska få plats på ett litet kretskort... Ska bli skoj att montera ihop mitt MS :wub:

Jag fick även precis ett mail från Burton att dom fått hem alla varor och skickat mitt paket med posten, så snart kommer det ett paket därifrån också... Varför är det så kul med paket för? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...