Jump to content

Hur får man tyst på skrotet


Micael

Recommended Posts

Hur har ni som redan har reggat era bilar fått tyst på dom.

Jag har införskaffat mig en Simons ljuddämpare (2,5" tubex 625 mm) samt en decibelinsats. men jag misstänker att detta inte kommer att räcka.

Finns det nåt annat man kan kompletera med?

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni som redan har reggat era bilar fått tyst på dom.

Jag har införskaffat mig en Simons ljuddämpare (2,5" tubex 625 mm) samt en decibelinsats. men jag misstänker att detta inte kommer att räcka.

Finns det nåt annat man kan kompletera med?

Jag tog dubbla dämpare. Tror det räcker... Största problemet är nog förgasarljudet!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte plats för två ljuddämpare. Det finns knappt plats för den jag har

Insugningsljudet får jag fixa men nån mdflåda ala Kallerman :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael!

Jag hade dubbla volvo 940 dämpare hängandes på utsidan, såg inte bra ut men tyst blev det, du kan också prova att vinkla utsläppet lite dock inte förmycket eftersom ljudet kan studsa i gatan.

Precis som Tommy säger så måste man dämpa insugningsljudet, jag tog en vanlig filter box från volvo 740 och pluggade det vanliga hålet och borrade istället upp mindre hål, och hade en lång isolerad slang som tog luften under bilen.

vidare isolerade jag hela motor utrymmet .

Kolla också med Zaphod han hade endast en dämpare från Simons med någon special dbinsats och blev också godkänd.

/

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har en dbinsats men den ser inte mycket ut för värden. Ähh jag monterar grejorna så får vi se hur mycket det låter.

Snart dags för provkörning :lol:

Link to comment
Share on other sites

Samma bekymmer här :icon_oops:

Hade byggt egen fullflödes och provade med diverse insatser i slutet men icke !!!

Krökte till fortsättning och har nu en extra (läs tillfälllig) dämpare på tvären bak med utblås bakåt.

Håller nu på att tysta förknasarna :(

SVÅRT LÄGE !!

Link to comment
Share on other sites

Enklast är nog att ordna ett besiktningssystem som man drar ut bakåt med en ljuddämpare på sidan om bilen och sedan en under baken innan röret avslutas

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med 2 st Simonsdämpare, en micro och en mini. Båda hade decibelinsatser i 2" och en moddad 2.5" för att gå in i 2" dämparen.

Volvo Originalbox för luftfiltret med hyfsat lång slang för att dämpa insugsljudet. I övrigt ingenting extra.

Hade jag inte haft en 5 växlad låda så att provet utfördes på 3:ans växel istället för 2:an hade jag aldrig klarat det.

:teeth:

Link to comment
Share on other sites

Hej jag körde med en simons 3 tums dämpare o decibelinsats som jag lindade med MYCKE gullfiber o stålul,också spärrade jag gasen lite.Jag tror det vart 79db.När dom gjorde mitt prov så tog dom kort på avgassystemet som jag fick visa vid reg besiktningen.Jag tror inte att det finns något krav på hur fort bilen måste gå så lite strypning avgasen är nog ett bra tips Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

78 dB på tvåan idag för min del på papper... :thumbup:

trean provades aldrig ens :prop:  (jag kör femväxlat)

Heralue, du  fick väl 81dB om jag minns rätt va? ...

det gick vägen iallafall !!

Jepp :D :D :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej Johann

DIn ide med plenum + filterburk är samma sätt som används från fabrik, funkar garanterat.

Vad gäller ljuddämpare, kan det vara en ide att titta på en MC-skrot.

På min förra sjua, använde jag en högerdämpare från en Honda blackbird, snygg sak i rostfritt stål samt väldigt tyst. 79db med ekstra insats, 81 db utan.

Mvh

Henrik Kristensen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...