Lenny Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Ni som byggt/bygger med ford, (ni andra också...) kan man använda sig av sierrans (-89) styrväxel, rattstång etc. Nu är den med servo men den kanske går att ta bort? Är det någon ide att ta bort detta innan skrot eller kan man använda den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jag vet inte hur det är med servostyrväxeln, men den vanliga brukar fungera bra efter en kortning, rattaxel är det altid bra att ha lite extra delar till när man skall amida ihop styrningen. kan ju i vissa fall behövas något extra knutkors eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Servoväxeln är ganska klumpig så jag hade inte befattat mig med den, det finns då och då escortväxlar på skroten ca 700 pix. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Rattstången går bra att använda och troligen även styrväxeln om man kan få någon att svetsa den - den är ju av aluminium så det kräver lite annat än till den utan servo som är av vanlig plåt. Fördelen med servo-varianten är att den har trevligare utväxling... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 går det att plocka drev och kuggstång ur en servoväxel och montera i en ickeservo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 går det att plocka drev och kuggstång ur en servoväxel och montera i en ickeservo? Nej! Har redan kollat lite på detta... bland annat har kuggstången från servo-varianten större diameter och sedan skiljer en massa andra saker också. :( Fast ett kit med snabbare utväxling från Quaife kostar runt 1000:- så det är inte så mycket att bråka om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 jag var på skroten för en halvtimme sen och frågade efter en escortstyrväxel men det fanns bara en escort kvar och den var redan utan sin styrväxel. :mad: var hittar man begagnade escortväxlar för rimliga pengar? Jag funderar annars att åka över till england till sommaren och köpa mig en snabbare styrväxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Hej!Jag började att bygga om min servoassisterade styrväxel från Scorpio,men la ner det snabbt.Alluminiumlegeringen var svår att svetsa i,och den blev klumpig och ful. Köpte en från Escort Mk2 istället.Fick kapa av stången 60 mm men behöll röret intakt. På Mk2:an får man slå en gänga med 1.25 mm stigning. Fungerar kanon! mvh Pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Hej!Jag började att bygga om min servoassisterade styrväxel från Scorpio,men la ner det snabbt.Alluminiumlegeringen var svår att svetsa i,och den blev klumpig och ful.Köpte en från Escort Mk2 istället.Fick kapa av stången 60 mm men behöll röret intakt. På Mk2:an får man slå en gänga med 1.25 mm stigning. Fungerar kanon! mvh Pixbo :thumbup: Jag som bygger på McSorleys bredare chassie(116cm) hade tur med Escortens styrväxel ,i ett framvagnsprogram till datorn så skulle måtten mellan inre styrlederna vara (kommer inte ihåg det nu :icon_blink: ).. och escortens mått skilde bara 1 mm, helt okej. Inte en kapning alls :thumbup: Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Jag plockade isär en volvo 240 styrväxel idag och kom fram till att det inte skulle vara så svårt att korta en sån om man har tillgång till svarv. frågan är bara hur mycket man ska korta den? har någon mätt upp escortens styrväxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Hej!Korta den inte förrän du har byggt framvagnen.Du kanske inte behöver kapa den så mycket. Sätt chassiet i körhöjd, ställ hjulen rakt,sätt en snörstump mellan övre och undre bärarmarnas bultar,använd en gängad stång mellan styrlederna och mät avståndet där stången skär snörena. Då vet du längden mellan kullederna. mvh pixbo :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted March 31, 2005 Author Share Posted March 31, 2005 man skulle kunna säga att detta forumet är overkligt bra..., skulle kunna säga... tack, återigen, för snabba, förhoppningsvis, bra svar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.