Jump to content

Ratt, styrväxel...


Lenny

Recommended Posts

Ni som byggt/bygger med ford, (ni andra också...) kan man använda sig av sierrans (-89) styrväxel, rattstång etc. Nu är den med servo men den kanske går att ta bort? Är det någon ide att ta bort detta innan skrot eller kan man använda den...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur det är med servostyrväxeln, men den vanliga brukar fungera bra efter en kortning, rattaxel är det altid bra att ha lite extra delar till när man skall amida ihop styrningen. kan ju i vissa fall behövas något extra knutkors eller så.

Link to comment
Share on other sites

Rattstången går bra att använda och troligen även styrväxeln om man kan få någon att svetsa den - den är ju av aluminium så det kräver lite annat än till den utan servo som är av vanlig plåt. Fördelen med servo-varianten är att den har trevligare utväxling...

Link to comment
Share on other sites

går det att plocka drev och kuggstång ur en servoväxel och montera i en ickeservo?

Nej! Har redan kollat lite på detta... bland annat har kuggstången från servo-varianten större diameter och sedan skiljer en massa andra saker också. :(

Fast ett kit med snabbare utväxling från Quaife kostar runt 1000:- så det är inte så mycket att bråka om.

Link to comment
Share on other sites

jag var på skroten för en halvtimme sen och frågade efter en escortstyrväxel men det fanns bara en

escort kvar och den var redan utan sin styrväxel. :mad:

var hittar man begagnade escortväxlar för rimliga pengar?

Jag funderar annars att åka över till england till sommaren och köpa mig en snabbare styrväxel.

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag började att bygga om min servoassisterade styrväxel från Scorpio,men la ner det snabbt.Alluminiumlegeringen var svår att svetsa i,och den blev klumpig och ful.

Köpte en från Escort Mk2 istället.Fick kapa av stången 60 mm men

behöll röret intakt.

På Mk2:an får man slå en gänga med 1.25 mm stigning.

Fungerar kanon!

mvh Pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag började att bygga om min servoassisterade styrväxel från Scorpio,men la ner det snabbt.Alluminiumlegeringen var svår att svetsa i,och den blev klumpig och ful.

Köpte en från Escort Mk2 istället.Fick kapa av stången 60 mm men

behöll röret intakt.

På Mk2:an får man slå en gänga med 1.25 mm stigning.

Fungerar kanon!

mvh Pixbo :thumbup:

Jag som bygger på McSorleys bredare chassie(116cm) hade tur med Escortens styrväxel ,i ett framvagnsprogram till datorn så skulle måtten mellan inre styrlederna vara (kommer inte ihåg det nu :icon_blink: ).. och escortens mått skilde bara 1 mm, helt okej.

Inte en kapning alls :thumbup:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade isär en volvo 240 styrväxel idag och kom fram till att det inte skulle vara så svårt att korta en sån om man har tillgång till svarv.

frågan är bara hur mycket man ska korta den?

har någon mätt upp escortens styrväxel?

Link to comment
Share on other sites

Hej!Korta den inte förrän du har byggt framvagnen.Du kanske inte behöver kapa den så mycket.

Sätt chassiet i körhöjd, ställ hjulen rakt,sätt en snörstump mellan övre och undre bärarmarnas bultar,använd en gängad stång mellan styrlederna och mät avståndet där stången skär snörena.

Då vet du längden mellan kullederna.

mvh pixbo :D

Link to comment
Share on other sites

man skulle kunna säga att detta forumet är overkligt bra..., skulle kunna säga...

tack, återigen, för snabba, förhoppningsvis, bra svar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...