Jump to content

Olika storlekar??????


FiddeTheRocker

Recommended Posts

Tjena.. Jag börjar fundera lite på ett seven bygge

Jag var på elmia i helgen och kikade lite så hittade jag locost:s monter.

Snygga byggen, små och smäckra.

Men sedan fick jag syn på något övergött monster som gick på steroider eller nått!!

Dala7!!

Vad är detta för någåt??

Jag trodde att man byggde en seven efter någon form av "Ungefärliga standardmått". Det jag är intresserad av är ett litet smidigt bygge med låg vikt och bra prestanda. Ett Dala7 bygge verkar onödigt stort och klumpigt.

Hur många olika chassityper finns det egentligen? Och hur stort är det som omnäms i "BOKEN"???

Och en grej till.

Var hittar man noskon, skärmar osv.. till en vettig peng??

Edited by FiddeTheRocker
Link to comment
Share on other sites

Hur många chassityper det finns... jadu, hur många byggen tror du att det finns? ;) En orginal-lotus är ju inte likadan som bygget i Boken, till att börja med. Sen finns det ju många varianter på bokens ritning, mest kända är väl mcsorley's olika varianter på ramar (han har även en "avlusad" variant på Bokens ram som du kan kolla in). Sen har ju varje tillverkare sina egna små varianter också, tex Dax som du också kunde se i montern. Det finns inga regler helt enkelt... vilka mått du behöver ha beror framförallt på vilken drivlina du tänker använda och vad du ställer för krav på utrymme i sittbrunnen.

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en bil av bokstorlek. Den noskon jag använder kommer från DD7-Thomas.

Mina skärmar är av galvad stålplåt och kommer från KABO (släpvagnstillverkare i Umeå)

Kolla gjärna på http://seven.umea.com

Chassietyper finns det ju miliarder av, och storlekar allt från små orginalseven till cheva impala. Så valet är fritt.

Jag, och flera med mig ställer upp om du behöver provsitta, eller ta en liten runda om vädret tillåter, så du kan bilda dig en egen uppfattning av vilken storlek som är lagom för dig, det beror ju på många saker, exempelvis va dtyp av stol du vill ha, om du vill ha stol. hur stor du är, och vad bilen skall användas till. Eftersom varken jag eller någon annan här vet något om dig så tycker jag det är bättre du bildar dig en uppfattning om vad du vill ha för bil utifrån våra bilar än utifrån våra åsikter.

Men vitigast av allt, välkommen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

i göteborgsområdet finns

jag med estherbil (sittbrunnsbredd ca 41cm)

Gripenland med Dax Ruch med MCmotor

BoA oxså MCmotor

Pixbo med "egenbygge" som är ca: 120 totalbredd över sittbrunnen

Michael i sjövik (ligger inte i småland utan 3 mil från Gbg) med en MK Indy.. :)

de e de jag kan räkna upp på rak arm.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vart bor du då?

Har du samma bredd och längd som i boken? Hur lång är du?

Jag är själv 1,82 så lite längre kanske är att föredra, men det vore ju kul att provsitta lite olika.

Jag bor själv i Nossebro, ca 8 mil norr om Göteborg.

Hej

Jag håller på i Vänersborg och bygga en seven på McSorleys lite bredare chassie så

du är välkommen in på en provsittning,(rullande chassie med Saab motor)

Slå mig en signal på mobilen så bestämmer vi en tid :thumbup:

Ps kompisen (lupus) håller till lite utan för Grästorp och bygger men han får tala för sig själv :D

Caper ;)

0733-328258

Link to comment
Share on other sites

Vart bor du då?

Har du samma bredd och längd som i boken? Hur lång är du?

Jag är själv 1,82 så lite längre kanske är att föredra, men det vore ju kul att provsitta lite olika.

Jag bor själv i Nossebro, ca 8 mil norr om Göteborg.

Jodå, det kan ju vara en bit för dig att åka hit, men det finns ju fler som har bilar.

Jag har en ram som bara i detalger skiljer sig från bokramen, lite ändrade förstärkninhar och sånt.

Själv är jag ca 183 cm lång och väger 110+ Jag har stolar i min bil, men inte så utrymmeskrävande saker.

Sen kan man gjöra kardantunneln lite smalare än i boken, särskilt upptill, då vinner man lite utrymme utan att ändra proportionerna.

Det bästa är att ha motor, växelåda, dif och kardan på plats när man bygger kardantunneln så man ser hur mycket utrymme som krävs.

(min nuvarande bil har bokmått även på kardantunneln, det får inte min nästa bil)

Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Men sedan fick jag syn på något övergött monster som gick på steroider eller nått!!

-klipp-

Var hittar man noskon, skärmar osv.. till en vettig peng??

:huh:

Om vi alla som person vore skapta i "Ungefärliga standardmått" så skulle det nog vara tråkigt att bara ha en sorts bil... Smaken är som baken!..... Delad ! och jag kommer inte ner i en liten 7:a.

Dala7 chassit har liknande bredd som ett av McSorleys chassin.... Det är många som bygger lite bredare! Donatorns komponent storlek, Kroppshydda, komfort, riktiga stolar osv.....

Att kalla min bil för monster är väl ändå att ta i......

vbgarage.php?do=getimage&id=2444vbgarage.php?do=getimage&id=2442vbgarage.php?do=getimage&id=2443vbgarage.php?do=getimage&id=2445

Tycker själv att den fick bra linjer för sin storlek! Övergödd? Då måste det varit mig du såg ;)

Plasten: Smal noskon & skärmar kan du köpa till bra pris av: www.dala7.se :whistling:

Men som sagt.... Se till att få provsitta lite olika modeller först innan du bestämmer dig. du kommer att få många svar på vilka som öppnar sina garageportar för besök!

Lycka till med bygget !

Link to comment
Share on other sites

hej hopp jag var oxå på Elmia... numera medlem nr 87 betalt och klar... :)

har planerat ett 7 bygge i säkert 15 år... sedan är det vissa saker som förhindrat bygget men tanken är ett seven bygge när min helt nybyggda vw buggy sålts, den tog förövrigt 4 år att bygga ;) men så är den inte direkt``standard´´och garaget uppsöktes bara vid intresse....

köpte ``boken´´ för några år sedan jämte annan 7 literatur... är nog inne på den smala karossen men vore kul att prov sitta en 7...någon här i blekinge som kan hjälpa...

mvh Michael längd 1,86 cm 88 kg...suck

Link to comment
Share on other sites

Hej Michal Th..

vad det du och sonen som var från kungsbackahållet ???

vore kul att prov sitta en 7...någon här i blekinge som kan hjälpa...

:prop:

Ja vissa har lite svårt med geografin.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm... Verkar som det smygit in når'a blekingar här på forumet och i klubben :wub:

skulle vara fint om ni identifierar er lite närmare, man skule ju kuna anordna når'a garageträffar eller någe' :prop:

Å förresten välkommen hit... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...