TMB Posted Thursday at 05:02 PM Posted Thursday at 05:02 PM Da har jeg gått til investering i enda en 1000ccm motor. Denne gangen en 150hk utgave av 5VY fra FZ1-S fra 2010. Selv om 5VY ble erstattet tidlig i sitt liv i R1 fortsatte Yamaha å benytte betegnelsen på motoren i Fazer’n noen år til. Jeg skal forsøke å vise de største forskjellene mellom de to. Motorene ser ved første øyekast like ut. vi kan starte med eksosmanifold. Det er spart kr på FZ1 manifolden. Den er mye tyngre enn R1 sin. R1 har 4-1 med exup’n ganske så tett innpå sammenføyinga fra 4-1 runner, mens FZ1 har 4-2-1 manifold. Antar at det er for å flytte registret noe ned og gi større arbeidsområde. Dimensjonene ellers er like det samme er lengden på primær rørene. mer kommer… Quote
TMB Posted Thursday at 05:13 PM Author Posted Thursday at 05:13 PM Luftfilterbox; R1 til venstre, FZ1 til høyre. Quote
TMB Posted Thursday at 05:17 PM Author Posted Thursday at 05:17 PM Når det kommer til traktlengden så ser man tydelig hva som er ment for turtall og ikke. traktene til R1 måler 36mm lengde mens traktene til FZ1 måler 65mm lengde. radie etc er likt på begge. Quote
TMB Posted Thursday at 05:25 PM Author Posted Thursday at 05:25 PM Den største differansen er at Yamaha har gått fra Mitsubishi styreenhet på 2005mod R1 til Denso på 2010mod FZ1. Hvor skille går er jeg usikker på. Om det er ved overgangen fra gamle FZS1000 Fazer til FZ1. Eller om det generelt er ett skille mellom R1 og gateversjonene. Mer om ledningsnett kommer når jeg har fått satt meg skikkelig inn i det. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.