Jump to content

tips sökes , smarta kretsar 12v 100hz PWM variabel duty ( hoppas jag inte redan frågat )

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,   skall varvtals styra min vatten pump ( från en Vw hybrid )  och det skall ske genom att skicka en viss duty cycle enbart som styr signal till en pinne ( ingen last) . 

Just nu hänger pinnen i luften och då går den på 100% i limphome funkar bra men det låter lite och tror inte det är bra i längden.  

Jag har ju redan en aurdino i grunden  men den gillar inte 12v UT och den har vissa problem att nå 100Hz på vissa pinnar utan att förstöra resten den styr ( klockfrekvens). 

Så ..... finns det någon super enkel alibaba krets som kör PWM 100Hz och har vrid pottar för dutycycle ?   tror jag kommer ganska långt med 50 %   . 

Optimala vore ju en som i första hand kan köras standalone och sedan bara ta en signal från AUrdinon.   skulle räcka med 25-50-75-100 steg 

Eller kan man löda ihop något med en 555 timer krets , designa kretsar är inte min grej riktigt . 

#### från spec ########

If PWM Speed Control *is* Used
• Terminal “S” driven with: +12V (nominal) PWM controlled, 9 to 110Hz. (nominal = 100Hz)
• If there is no PWM signal within 2 seconds of power-on, the default mode of full speed operation will be used.
• If there is a valid PWM signal, a speed-proportional response to a commanded 12-93% duty cycle will be delivered. See below:

Edited by LUPUS
  • LUPUS changed the title to tips sökes , smarta kretsar 12v 100hz PWM variabel duty ( hoppas jag inte redan frågat )
Posted

Jag tycker du förkastar arduinon för snabbt... 🙂

Om det bara är en 12V-styrsignal du behöver går det kanske att ha ett pull-up motstånd till 12V och sedan en n-fet som drar ner signalen och skapar önskad pulsbredd? 

Screenshot_2024-11-29_13-52-26.png.14f83e12dabe1fa25368845af7c68931.png

Ett annat alternativ är att köra med en p-fet i serie på 12V för att skapa önskad pulsbredd.

Screenshot_2024-11-29_13-52-46.png.d73e05b0e7cac7b52f2ab538ec5cffd1.png

100Hz är en rätt "långsam" signal så borde definitivt gå att skapa på många olika sätt med arduinon. Ett enkelt förslag är att använda millis() eller micro() och bygga egen pulsbredd med det om du använder alla de övriga timerarna (3st)? Annars går det säkert att göra en räknare baserad från någon av timerna?