AlfaRonny Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Hej! Är det någon som bockat till en alu-huv enligt bokens beskrivning. Vill bara veta om det verkligen är genomförbart med bra resultat, vill ju inte förstöra dyr aluminium i onödan. Och vilken aluminiumtjocklek är lämpligast. Jag har 1,5mm hemma men jag misstänker att den är för styv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 (edited) Jag använde 1,2 mm:s aluminium. I framkant och bakkant är den dubbelvikt för snygghet, styvhet och undvikande av skärskador ! Jag la den på scuttlen och kon samt vek sedan ner en kant i taget, jag hade inget rör och bockade över. När jag sedan vikit ner 2 sidor så ritade jag in var kant mot ram skulle vara. Lyfte av huven och knackade in 2 kanter med en 24 mm:s plyfa emellan. Tycker resultatet blev hyfsat ! Edited March 17, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 17, 2005 Author Share Posted March 17, 2005 Det lät ju smidigt. Tack för tipset PS:Snyggt bygge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Jag bockade mot ett rör efter att jag dubbelbockat kanterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 en bild ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 en till ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 och en till !! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Har inte läst "boken"... men menar ni att ni har bockat huvet för hand???... isåfall så blev då resultatet mer än väl godkänt!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Jag använde 1,2 mm:s aluminium. I framkant och bakkant är den dubbelvikt för snygghet, styvhet och undvikande av skärskador !Jag la den på scuttlen och kon samt vek sedan ner en kant i taget, jag hade inget rör och bockade över. När jag sedan vikit ner 2 sidor så ritade jag in var kant mot ram skulle vara. Lyfte av huven och knackade in 2 kanter med en 24 mm:s plyfa emellan. Tycker resultatet blev hyfsat ! Vad för sorts alu plåt använde du? gärna en matrialbeteckning :thumbup: Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts