Jump to content

Lite el frågor


Micael

Recommended Posts

Har precis börjat dra elen oh behöver lite input.

Skall man dra den feta plusen till startmotorn via huvudströmbrytaren eller skall man gå rak till startmotorn?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är på din start motor men antar att det är någåsådär lika...

Har en pinto i min bil och där kopplar du plusen direk och ett relä på den andra anslutingen... Kolla schemat:)

Vad har du för motor?

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte uttryckte mig riktigt klart. :D

Jag har införskaffat mig en huvdströmbrytare och nu funderar jag på om jag skall dra all ström via den.

Då komer det att gå en fet pluskabel från batteriet till huvudbrytaren och sen därifån till startmotor och alla säkringar etc.

Alltså skall man dra start plusen via huvudbrytaren eller skall man dra den direkt från batteriet till startmotorn och låta all

annan ström gå via huvudbrytaren.

Sen kommer ju själva solonoidstyrningen, men den har jag koll på.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte uttryckte mig riktigt klart.  :D

Jag har införskaffat mig en huvdströmbrytare och nu funderar jag på om jag skall dra all ström via den.

Då komer det att gå en fet pluskabel från batteriet till huvudbrytaren och sen därifån till startmotor och alla säkringar etc.

Alltså skall man dra start plusen via huvudbrytaren eller skall man dra den direkt från batteriet till startmotorn och låta all

annan ström gå via huvudbrytaren.

Sen kommer ju själva solonoidstyrningen, men den har jag koll på.

Huvudströmbrytaren bör sitta mellan batteri och bil, när den är bruten skall ingen ström finnas till bilen!

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Då gör jag så.

Funderade lite på om det kanske blev spänningsfall i kablarna till starmotorn med tanke på att den drar lite grand.

Link to comment
Share on other sites

blir ju exakt samma sak, den måste ju ha slingan för att funka.

Kolla bara över att huvudbrytaren tål drag spänningen / rusningen så den inte smälter ihop =)

den ska dock inte säkras av vad jag har "lärt" mig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...