Mrlynx Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 (edited) Jag ska hämta rören på måndag och sen börjas det. Ännu så länge saknas motor och växellåda. Spindlarna och bromsarna fram blir saab 99/900 OG med borttagna drivaxlar. Bak är tanken att använda en peugot 505 eller ford scorpio diff tillsammans med saab 900 spindlar,drivaxlar och bromsar. Motoralternativen jag funderar på är: C20xe saab 2.0 ltt peugeot/citroen 1.9 16v toyota 4age Var köper ni era motorer? Jag ringde skroten men jag upptäckte att det är billigare att köpa en komplett bil på blocket än att köpa en motor på skroten. :mad: Edited September 17, 2005 by Mrlynx Quote
freeman Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Var köper ni era motorer?Jag ringde skroten men jag upptäckte att det är billigare att köpa en komplett bil på blocket än att köpa en motor på skroten. :mad: Det är inte klokt. Jag har ringt runt och kollat vad en speciell Zetec motor kostar på skroten och det visar sig vara mycket billigare att köpa en renoverad motor från än motorbyggare i England än att köpa en motor från skroten och då har jag räknat med frakten. När jag ringde runt till skrotarna så förökte jag ta reda på vad som driver priset på motorerna och fick lite olika svar. Dock verkar det som om dom går efter samma prislista för ca 80% hade samma pris. Quote
svante Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Vad betyder det där OG efter 99/900, jag kanske är trög.. Quote
Eddy Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Var köper ni era motorer?Jag ringde skroten men jag upptäckte att det är billigare att köpa en komplett bil på blocket än att köpa en motor på skroten. :mad: Det är inte klokt. Jag har ringt runt och kollat vad en speciell Zetec motor kostar på skroten och det visar sig vara mycket billigare att köpa en renoverad motor från än motorbyggare i England än att köpa en motor från skroten och då har jag räknat med frakten. När jag ringde runt till skrotarna så förökte jag ta reda på vad som driver priset på motorerna och fick lite olika svar. Dock verkar det som om dom går efter samma prislista för ca 80% hade samma pris. Köp en hel bil..Vi köpte en krockad Escort 94 för nåra tusenlappar. :thumbup: . Quote
DIRAVI Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Vad betyder det där OG efter 99/900, jag kanske är trög.. 900 Old Generation, (tycker det borde vara ÄG men men) Altså en saab 900 som ser ut som en saab 900. inte en såndär senare 900 som är en vectra med annan kostym. Quote
svante Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Vad betyder det där OG efter 99/900, jag kanske är trög.. 900 Old Generation, (tycker det borde vara ÄG men men) Altså en saab 900 som ser ut som en saab 900. inte en såndär senare 900 som är en vectra med annan kostym. okidoki... då vet jag... sån har mina föräldrar haft ett par stycken... sen bytte dom till just Vectra.. Väldigt klen stomme på dom bilarna, vi väjde en gång för en tant med rullator och "forcerade en trottoarkant i 30-35km/h. Efter det kunde man knappt stänga den ena bakdörren annat än med mycket våld..hmm Quote
Megablade Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 (edited) okidoki... då vet jag... sån har mina föräldrar haft ett par stycken... sen bytte dom till just Vectra..Väldigt klen stomme på dom bilarna, vi väjde en gång för en tant med rullator och "forcerade en trottoarkant i 30-35km/h. Efter det kunde man knappt stänga den ena bakdörren annat än med mycket våld..hmm Det hade väl varit bättre att köra på kärringen, kroppen läker sig ju till skillnad från gamla saabar! ;) Edited February 3, 2005 by Megablade Quote
svante Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Den bilen hade vi massor av strul med så den byttes efter bara nåt år... oljetråget sprack vid första vinterkylan, och det berodde konstigt nog inte på vatten... Quote
Mrlynx Posted February 13, 2005 Author Posted February 13, 2005 (edited) I helgen har det blivit en massa kapade rör som jag tänkte svetsa ihop nästa helg. :) Allt gick bra tills dess jag körde av bladet i bandsågen. :( Bilder kommer imorgon. Motorn blir förresten en Saab 2.0T från en -95 Saab 900. Edited February 14, 2005 by Mrlynx Quote
Mrlynx Posted February 14, 2005 Author Posted February 14, 2005 (edited) Bild Edited February 14, 2005 by Mrlynx Quote
_coffe_ Posted February 14, 2005 Posted February 14, 2005 Det måste kännas bra att ha börjat komma igång... Jag väntar själv på att några olika firmor ska ringa mig angående rörpris... va har du fårr för pris?? Vad fick du ge för motorn?? Vad ska du köra med för växellåda?? Quote
Mrlynx Posted February 14, 2005 Author Posted February 14, 2005 Det måste kännas bra att ha börjat komma igång... Jag väntar själv på att några olika firmor ska ringa mig angående rörpris... va har du fårr för pris??Vad fick du ge för motorn?? Vad ska du köra med för växellåda?? jag tror jag betalade ca 19,50 kr / meter + moms men inklusive frakt från en arbetskompis föräldrars företag som gör järnvägsmaskiner. motorn kommer jag att betala 5000 kr för inklusive alla nödvändiga tillbehör som soppapump och kabelhärva och sånt. Den hittade jag hos en före detta rallyåkare. växellåda blir antingen omega eller ford typ9. Quote
_coffe_ Posted February 14, 2005 Posted February 14, 2005 Ska bli väldigt intressant att följa ditt bygge... Jag vill själv ha en saab-motor, men jag har inte hittat någon som passar min ekonomi ännu :( Quote
Antas Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Vi är också i "komponentsamlarstadiet" och behöver några att diskutera och utbyta erfarenhet med. "Varför göra en massa misstag när man kan lära och njuta av andras" lär någon luttrad tänkare ha yttrat någon gång. Komponenterna har vi plockat ur en Scorpio 2,9-88. Planen är att bygga efter McSorley 4+442 med IRS. Startmotorn gick inte att ta isär utan demolering,vi behöver alltså en dylik.Någon som har en till salu? Framspindlarna tänker vi ta ur Scorpion. Vi behöver alltså "svampen" som passar till Scorpiospindlarna(tror den är 55 mm i diameter). Dessutom har Scorpion 5-bultade fälgar(Sierra 4-bultat). Någon som har synpunkter? Vi bor i Konungarikets nordligaste Residensstad,Luleå. Quote
Antas Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Aj fan,det blev fel! Mitt inlägg var ett svar på nedanstående inlägg från norr. Hur får man bort meddelandet eller flyttar det till rätt plats? Förlåt min bristande internetvana! Å jag lyckades flytta den till fel tråd :whistling: Ursäkta /Jonas Quote
pixbo Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Hej!Ni som skall bygga med Scorpio-spindlar:Man behöver inte använda t.ex Transitens styrled i övre bärarmen.Man kan ta ett uniball M16 istället,då behöver man inte göra ett koniskt hål i "mushroomen",utan ett gängat hål för bult.Det är lättare att göra själv. Jag skulle använda Scorpions spindlar,men framvagnen på donatorn havererade på hemvägen och en spindel brast runt stötdämparen.FULA skrapmärken i asfalten och under bilen. Lycka till!! :) Quote
pixbo Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Kul att du är igång,Mr Lynx. Grattis! :thumbup: mvh pixbo Quote
Marcus a Posted April 17, 2005 Posted April 17, 2005 Ska verkligen diffen vara sådär långt fram? Quote
Mrlynx Posted April 17, 2005 Author Posted April 17, 2005 jag har 151 mm från B1 till axelcentrum. Då ska axeln hamna mitt under stötdämpartornen. hur långt fram ska man ha fästet för bältet? Quote
gka Posted April 17, 2005 Posted April 17, 2005 Hur löser du övergången mellan Sierradiffen och Saabnaven? Nya splines på Sierrans axlar så det passar in i saabens knutar eller? Quote
Mrlynx Posted April 18, 2005 Author Posted April 18, 2005 Hur löser du övergången mellan Sierradiffen och Saabnaven? Nya splines på Sierrans axlar så det passar in i saabens knutar eller? eller kan man svetsa fast knuten på drivaxeln? Quote
DIRAVI Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 (edited) Du kan inte svetsa drivknuten.... Liten bild på MrLynx motor, nu när han tagit sitt förnuft till fånga och övergett sina besynnerliga saab-planer :) Vi provar om toppen får plats, med orginalinsug.. http://magnus.citropat.se//show_pic.php?si...il/IMG_0019.JPG Och jag kan bara säga att det passade bättre än förventat :) Edited August 29, 2005 by DIRAVI Quote
DIRAVI Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Nya bilder, motorn lite mer ihopskruvad, och med ungefär rätt placering. http://magnus.citropat.se/show_pic.php?siz...09/IMG_0007.JPG Quote
Sonett7 Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Vad blir det för växellåda och hur löser ni monteringen mot motorn? Kul att någon äntligen bygger med denna motorn! :revs: Quote
DIRAVI Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 (edited) Det blir Ford typ 9, och lösningen med kopplingskåpan är inte genomförd, men finns ganska klar i våra huvuden, det innefattar en kopplingskåpa från en Citroen BX (halva växellådshuset), en fräs, lite aluminiumplåt och en tigsvets. kopplingscylinder från SAAB 900 OG Edited September 15, 2005 by DIRAVI Quote
Mrlynx Posted November 11, 2005 Author Posted November 11, 2005 (edited) Det var länge sen jag skrev nåt i den här tråden. Bygget går långsamt framåt men i veckan fick jag tid att fräsa till sprängkåpan. Edited November 11, 2005 by Mrlynx Quote
Mrlynx Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 Växellåda och motor på plats men ej ihopskruvade. Jag ska ta plasman och skära sönder sierrans sprängkåpa för att skapa en distans mellan växellådan och sprängkåpan. Sen ska det svetsas en aluplåt på gaveln av sprängkåpan som förstärkning. Quote
Mrlynx Posted March 26, 2006 Author Posted March 26, 2006 Bakhjulsupphängning på gång. Det blir Saab 900 spindlar på fords drivaxlar. passar bolt-on. Quote
Michael Th Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Bakhjulsupphängning på gång.Det blir Saab 900 spindlar på fords drivaxlar. passar bolt-on. mera bilder tack... :racesmile: Quote
Janne L Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Tusan åxå "bult on"! Hade ingen aning om detta. :blink: Då kunde man ju tagit spindlar från min 900 som jag skrotade för ett par år sedan i stället för att bygga egna. m :D h Janne Quote
Mrlynx Posted April 16, 2006 Author Posted April 16, 2006 Bärarmar under utveckling. Ett bra tips är att skriva ut ritningen i skala 1:1. Quote
Michael Th Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Bärarmar under utveckling.Ett bra tips är att skriva ut ritningen i skala 1:1. är det bara mina ögon som lurar mig...eller är nedre bärarmen lååång... cc mått?? fram eller bak?? som vanligt frågvis. :D :racesmile: Quote
Mrlynx Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 är det bara mina ögon som lurar mig...eller är nedre bärarmen lååång...cc mått?? fram eller bak?? som vanligt frågvis. :D :racesmile: Det är ingen synvilla att den är lång. Det är ca 535 mm mellan ledpunkterna på bakre nedre bärarm. Fram är dom mer "normala". Quote
Michael Th Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 du har inte lite mer mått på din bakvagn... typ övre bärarm och höjder mellan infästnings punkter... enkel skiss kanske??? :D :icon_bach: :racesmile: Quote
Mrlynx Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 du har inte lite mer mått på din bakvagn...typ övre bärarm och höjder mellan infästnings punkter... enkel skiss kanske??? :D :icon_bach: :racesmile: Jag ritar allt i Qcad så när jag slutar ändra på saker kanske jag lägger ut ritningarna på nätet. Quote
DIRAVI Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 (edited) du har inte lite mer mått på din bakvagn...typ övre bärarm och höjder mellan infästnings punkter... enkel skiss kanske??? :D :icon_bach: :racesmile: Nu är det gjort lite förendringar, jag har intre hunnit simulera dem ännu, men det skall göras lite senare. Så här ser bakvagnen ut vid viloläge: Såhär ser den ut med två grader krängning. Edited April 21, 2006 by DIRAVI Quote
Mrlynx Posted April 22, 2006 Author Posted April 22, 2006 (edited) Nu börjar bärarmarna ta form Edited April 24, 2006 by Mrlynx Quote
Janne L Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Hejsan! Se nu bara till att inte bygga in någon "bump stering" i bakvagnen. m :D h Janne Quote
DIRAVI Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 guppstyrning undviks förhållandevis enkelt med korrekt placering av inre infästningspunkt för toestaget. (om man vill kan man bygga med "krängstyrning" passiv medstyrning av bakvagnen, riktigt kul :) ) Quote
Sonett7 Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 Måste säga att denna lösningen ser ut att bli en av de snyggaste! :racesmile: Quote
Mrlynx Posted May 1, 2006 Author Posted May 1, 2006 Är det nån som har några synpunkter på hjulupphängningar så kom med dom nu innan jag bränner fast fästen. Quote
DIRAVI Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 Japp, vi snackade ju förra helgen om övre infästningen, du skall inte ha den sådär ;) Quote
rallyelwood Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 (edited) Mrlynx, tänkte bara fråga om saabspindlarna (jag vet att det varit uppe på en annan tråd). Från vilken årsmodell kommer spindlarna? Vet du om framspindlar från ALLA åm av og900 passar i fordrivaxlar? Hoppas du kan svara, eller hänvis mig till någon som vet. Edit: Du har ingen hemsida med fler bilder på hur du har löst upphängningen av bakaxeln? Edited September 27, 2006 by elwood Quote
Mrlynx Posted September 27, 2006 Author Posted September 27, 2006 mina saabspindlar tror jag kommer från en 81a och en 85a. saab använde samma yttre drivknut i alla saab 900 från 81 till 87 och i alla 90/99 from 82. Om någon har möjlighet att prova skulle det vara intressant att få reda på om de äldre saab99orna och de nyare saab 900 har samma splines. En hemsida är på gång för jag har tagit en hel del bilder under byggets gång. Jag har tyvärr haft en diskcrash och förlorat mina cadritningar på alla delar som inte följer boken. Quote
rallyelwood Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 mina saabspindlar tror jag kommer från en 81a och en 85a.saab använde samma yttre drivknut i alla saab 900 från 81 till 87 och i alla 90/99 from 82. ... Tack. Jag ställde en fråga om spindlarna på saab turbo club of Sweden:s forum. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156885 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.