Jump to content

Min byggtråd


Mrlynx

Recommended Posts

Jag ska hämta rören på måndag och sen börjas det.

Ännu så länge saknas motor och växellåda.

Spindlarna och bromsarna fram blir saab 99/900 OG med borttagna drivaxlar.

Bak är tanken att använda en peugot 505 eller ford scorpio diff tillsammans med saab 900 spindlar,drivaxlar och bromsar.

Motoralternativen jag funderar på är:

C20xe

saab 2.0 ltt

peugeot/citroen 1.9 16v

toyota 4age

Var köper ni era motorer?

Jag ringde skroten men jag upptäckte att det är billigare att köpa en komplett bil på blocket än att köpa en motor på skroten. :mad:

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

Var köper ni era motorer?

Jag ringde skroten men jag upptäckte att det är billigare att köpa en komplett bil på blocket än att köpa en motor på skroten.  :mad:

Det är inte klokt. Jag har ringt runt och kollat vad en speciell Zetec motor kostar på skroten och det visar sig vara mycket billigare att köpa en renoverad motor från än motorbyggare i England än att köpa en motor från skroten och då har jag räknat med frakten.

När jag ringde runt till skrotarna så förökte jag ta reda på vad som driver priset på motorerna och fick lite olika svar. Dock verkar det som om dom går efter samma prislista för ca 80% hade samma pris.

Link to comment
Share on other sites

Var köper ni era motorer?

Jag ringde skroten men jag upptäckte att det är billigare att köpa en komplett bil på blocket än att köpa en motor på skroten.  :mad:

Det är inte klokt. Jag har ringt runt och kollat vad en speciell Zetec motor kostar på skroten och det visar sig vara mycket billigare att köpa en renoverad motor från än motorbyggare i England än att köpa en motor från skroten och då har jag räknat med frakten.

När jag ringde runt till skrotarna så förökte jag ta reda på vad som driver priset på motorerna och fick lite olika svar. Dock verkar det som om dom går efter samma prislista för ca 80% hade samma pris.

Köp en hel bil..Vi köpte en krockad Escort 94 för nåra tusenlappar. :thumbup:

.

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder det där OG efter 99/900, jag kanske är trög..

900 Old Generation, (tycker det borde vara ÄG men men)

Altså en saab 900 som ser ut som en saab 900.

inte en såndär senare 900 som är en vectra med annan kostym.

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder det där OG efter 99/900, jag kanske är trög..

900 Old Generation, (tycker det borde vara ÄG men men)

Altså en saab 900 som ser ut som en saab 900.

inte en såndär senare 900 som är en vectra med annan kostym.

okidoki... då vet jag... sån har mina föräldrar haft ett par stycken... sen bytte dom till just Vectra..

Väldigt klen stomme på dom bilarna, vi väjde en gång för en tant med rullator och "forcerade en trottoarkant i 30-35km/h. Efter det kunde man knappt stänga den ena bakdörren annat än med mycket våld..hmm

Link to comment
Share on other sites

okidoki... då vet jag... sån har mina föräldrar haft ett par stycken... sen bytte dom till just Vectra..

Väldigt klen stomme på dom bilarna, vi väjde en gång för en tant med rullator och "forcerade en trottoarkant i 30-35km/h. Efter det kunde man knappt stänga den ena bakdörren annat än med mycket våld..hmm

Det hade väl varit bättre att köra på kärringen, kroppen läker sig ju till skillnad från gamla saabar! ;)

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helgen har det blivit en massa kapade rör som jag tänkte svetsa ihop nästa helg. :)

Allt gick bra tills dess jag körde av bladet i bandsågen. :(

Bilder kommer imorgon.

Motorn blir förresten en Saab 2.0T från en -95 Saab 900.

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

Det måste kännas bra att ha börjat komma igång... Jag väntar själv på att några olika firmor ska ringa mig angående rörpris... va har du fårr för pris??

Vad fick du ge för motorn?? Vad ska du köra med för växellåda??

Link to comment
Share on other sites

Det måste kännas bra att ha börjat komma igång... Jag väntar själv på att några olika firmor ska ringa mig angående rörpris... va har du fårr för pris??

Vad fick du ge för motorn?? Vad ska du köra med för växellåda??

jag tror jag betalade ca 19,50 kr / meter + moms men inklusive frakt från en arbetskompis föräldrars företag som gör järnvägsmaskiner.

motorn kommer jag att betala 5000 kr för inklusive alla nödvändiga tillbehör som soppapump och kabelhärva och sånt.

Den hittade jag hos en före detta rallyåkare.

växellåda blir antingen omega eller ford typ9.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi är också i "komponentsamlarstadiet" och behöver några att diskutera och utbyta erfarenhet med. "Varför göra en massa misstag när man kan lära och njuta av andras" lär någon luttrad tänkare ha yttrat någon gång.

Komponenterna har vi plockat ur en Scorpio 2,9-88. Planen är att bygga efter McSorley 4+442 med IRS.

Startmotorn gick inte att ta isär utan demolering,vi behöver alltså en dylik.Någon som har en till salu?

Framspindlarna tänker vi ta ur Scorpion. Vi behöver alltså "svampen" som passar till Scorpiospindlarna(tror den är 55 mm i diameter). Dessutom har Scorpion 5-bultade fälgar(Sierra 4-bultat). Någon som har synpunkter?

Vi bor i Konungarikets nordligaste Residensstad,Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Aj fan,det blev fel!

Mitt inlägg var ett svar på nedanstående inlägg från norr.

Hur får man bort meddelandet eller flyttar det till rätt plats?

Förlåt min bristande internetvana!

Å jag lyckades flytta den till fel tråd :whistling:

Ursäkta

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej!Ni som skall bygga med Scorpio-spindlar:Man behöver inte använda t.ex Transitens styrled i övre bärarmen.Man kan ta ett uniball M16 istället,då behöver man inte göra ett koniskt hål i "mushroomen",utan ett gängat hål för bult.Det är lättare att göra själv.

Jag skulle använda Scorpions spindlar,men framvagnen på donatorn havererade på hemvägen och en spindel brast runt stötdämparen.FULA skrapmärken i asfalten och under bilen.

Lycka till!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur löser du övergången mellan Sierradiffen och Saabnaven? Nya splines på Sierrans axlar så det passar in i saabens knutar eller?

Link to comment
Share on other sites

Hur löser du övergången mellan Sierradiffen och Saabnaven? Nya splines på Sierrans axlar så det passar in i saabens knutar eller?

eller kan man svetsa fast knuten på drivaxeln?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Du kan inte svetsa drivknuten....

Liten bild på MrLynx motor, nu när han tagit sitt förnuft till fånga och övergett sina besynnerliga saab-planer :)

Vi provar om toppen får plats, med orginalinsug..

http://magnus.citropat.se//show_pic.php?si...il/IMG_0019.JPG

Och jag kan bara säga att det passade bättre än förventat :)

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blir Ford typ 9, och lösningen med kopplingskåpan är inte genomförd, men finns ganska klar i våra huvuden, det innefattar en kopplingskåpa från en Citroen BX (halva växellådshuset), en fräs, lite aluminiumplåt och en tigsvets.

kopplingscylinder från SAAB 900 OG

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var länge sen jag skrev nåt i den här tråden.

Bygget går långsamt framåt men i veckan fick jag tid att fräsa till sprängkåpan.post-294-1131752907.jpg

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

Växellåda och motor på plats men ej ihopskruvade.

Jag ska ta plasman och skära sönder sierrans sprängkåpa för att skapa en distans mellan växellådan och sprängkåpan. Sen ska det svetsas en aluplåt på gaveln av sprängkåpan som förstärkning.

post-294-1131904494.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tusan åxå "bult on"! Hade ingen aning om detta. :blink: Då kunde man ju tagit spindlar från min 900 som jag skrotade för ett par år sedan i stället för att bygga egna.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bärarmar under utveckling.

Ett bra tips är att skriva ut ritningen i skala 1:1.

normal_IMG_0377.JPG

är det bara mina ögon som lurar mig...eller är nedre bärarmen lååång...

cc mått?? fram eller bak??

som vanligt frågvis. :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

är det bara mina ögon som lurar mig...eller är nedre bärarmen lååång...

cc mått?? fram eller bak??

som vanligt frågvis. :D

:racesmile:

Det är ingen synvilla att den är lång.

Det är ca 535 mm mellan ledpunkterna på bakre nedre bärarm.

Fram är dom mer "normala".

Link to comment
Share on other sites

du har inte lite mer mått på din bakvagn...

typ övre bärarm och höjder mellan infästnings punkter...

enkel skiss kanske??? :D :icon_bach:

:racesmile:

Jag ritar allt i Qcad så när jag slutar ändra på saker kanske jag lägger ut ritningarna på nätet.

Link to comment
Share on other sites

du har inte lite mer mått på din bakvagn...

typ övre bärarm och höjder mellan infästnings punkter...

enkel skiss kanske??? :D :icon_bach:

:racesmile:

Nu är det gjort lite förendringar, jag har intre hunnit simulera dem ännu, men det skall göras lite senare.

Så här ser bakvagnen ut vid viloläge:

post-237-1145276815.jpeg

Såhär ser den ut med två grader krängning.

post-237-1145276834.jpeg

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mrlynx, tänkte bara fråga om saabspindlarna (jag vet att det varit uppe på en annan tråd).

Från vilken årsmodell kommer spindlarna? Vet du om framspindlar från ALLA åm av og900 passar i fordrivaxlar? Hoppas du kan svara, eller hänvis mig till någon som vet.

Edit: Du har ingen hemsida med fler bilder på hur du har löst upphängningen av bakaxeln?

Edited by elwood
Link to comment
Share on other sites

mina saabspindlar tror jag kommer från en 81a och en 85a.

saab använde samma yttre drivknut i alla saab 900 från 81 till 87 och i alla 90/99 from 82.

Om någon har möjlighet att prova skulle det vara intressant att få reda på om de äldre saab99orna och de nyare saab 900 har samma splines.

En hemsida är på gång för jag har tagit en hel del bilder under byggets gång.

Jag har tyvärr haft en diskcrash och förlorat mina cadritningar på alla delar som inte följer boken.

Link to comment
Share on other sites

mina saabspindlar tror jag kommer från en 81a och en 85a.

saab använde samma yttre drivknut i alla saab 900 från 81 till 87 och i alla 90/99 from 82.

...

Tack.

Jag ställde en fråga om spindlarna på saab turbo club of Sweden:s forum.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156885

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...