Joachim Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 (edited) Nu gäller det att få ihop slut-finishen på bilen ( en film på mig i bilen ) Joachim i sjua Blandade frågor - Kapell över bakdelen tank hur får man till det lättast ( och billigast ) ? Finns firma i göteborgs området som har prylar man behöver ? - Hur underhåller man sido-plåtarna ( aluminium) vaxar ? Eller skal man polera upp dem ? - Det blåser lite när man kör ;) Ruta fram kanske vore fint - flip rutor är det bra ? Eller finns det alternativ ? - Stripes någon som har erfarenheter hur man får till det på en sjua ? Tackar för alla svar :thumbup: /Joachim Edited March 1, 2005 by Joachim Quote
Eddy Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Ser härligt ut...bara några dar kvar till vår första repa :thumbup: Kapellet till bakdelen syr Tommy själv. Vi har en bra symaskin för skinn i garaget :D Det är kolfiber i sidorna på vår sjua..den alu som blir lackar vi. det har vi löst med Broclanrutor, köpta från england. Som tur är så jobbar Tommy med bildekor, så det kommer att gå fint :thumbup: (Inte bara farsa, utan kassör oxå) ;) Quote
heralue Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...e=post&id=19005 blir monterade: http://surl.se/gfi Quote
Joachim Posted March 1, 2005 Author Posted March 1, 2005 heralue http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...e=post&id=19005 Ser ju strålande ut :) Skulle du kunna tänka dig att göra några till ? /Joachim Quote
DIRAVI Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 - Det blåser lite när man kör ;) Ruta fram kanske vore fint - flip rutor är det bra ? Eller finns det alternativ ?/Joachim Glasögon, skinnluva, ansiktsmask som skoteråkarna kör med, och öronproppar. :D Quote
Joachim Posted March 1, 2005 Author Posted March 1, 2005 Glasögon, skinnluva, ansiktsmask som skoteråkarna kör med, och öronproppar Rätt det skall inte vara för bekvämt ;) /Joachim Quote
heralue Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Härlig filmsnutt !!!! Tycker dock att det var svårt att läsa reg.skyltarna ;) /micke Quote
Joachim Posted March 1, 2005 Author Posted March 1, 2005 Tycker dock att det var svårt att läsa reg.skyltarna Letar själv febrilt efter dem men hittar dem inte - Hoppas SFRO 2 kan hjälpa mig att hitta dem ;) /Joachim Quote
heralue Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Ja dom är luriga, letar precis likadant själv oxå :whistling: Quote
DIRAVI Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 - Kapell över bakdelen tank hur får man till det lättast ( och billigast ) ?Finns firma i göteborgs området som har prylar man behöver ? - Hur underhåller man sido-plåtarna ( aluminium) vaxar ? Eller skal man polera upp dem ? /Joachim Kapell syr du billigast själv i vinyl/galon eller vad det ny skall vara, tillbehör som öljetter tryckknappar och kapell-vridlås, finns på ClasOhlsson, eller båttillbehörsbutiken, men de är dyrare där. Alun får man vaxa, och blir den missfärgad som min blivit ett par gånger, så är det nån rubbing/polish/autosol, sen vaxa. Quote
Jonte Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 härligt klipp...gillar färgen på störtkrukan :thumbup: Det får en att längta till våren Quote
gka Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 ( en film på mig i bilen ) Joachim i sjua Vilket rått stuk! :thumbup: Polera inte upp aluminiumet för mycket, då ser den inte lika grym ut. ;) Quote
Acke Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 jag vet en sadelmakare som är bra att ha att göra med... billig oxså om man inte e så petig med kvitto.. :whistling: skicka PM om du är intresserad så kan du få nummret.. ( ligger här i göteborg såklart.. :) ) Quote
Joachim Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 Vilket rått stuk Kul att du gillar det - ambitionen med bilen har just varit att den skall vara lite 'rå' och enkel i sin approach :) Frukansvärd kul att köra - men jag märker att en diff vore nog inte dumt. Spinner vilt på innerhjul - kanske skall ställa dämparna hårdare bak för att motverka lite. skicka PM om du är intresserad så kan du få nummret.. Jag PM:ar :) /Joachim Quote
pixbo Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 Grymt stuk!Göteborg framstår som en maktfaktor vad gäller LOCOST.Vi är ju flera stycken,typ6-7 st i närområdet. Häftigt! mvh pixbo :thumbup: Quote
Guest real7 Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 (edited) Frukansvärd kul att köra - men jag märker att en diff vore nog inte dumt. Spinner vilt på innerhjul - kanske skall ställa dämparna hårdare bak för att motverka lite. Jag antar att det är diffBROMS du saknar... Ställer du dämparna hårdare spinner den ännu lättare. Edit: Kul att se en Estfield som faktiskt är färdig! Blir din första reggade diton? Edited March 2, 2005 by real7 Quote
Joachim Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 (edited) Ställer du dämparna hårdare spinner den ännu lättare. Ok så är det kanske ja, fick för mig att om jag ställer det hårdre bak på höger (höger bak innerhjul) så trycker det ner hjulet mot backen i en högersväng -> minskar spinn. Men det kanske är precis tvärtom ;) Mera (dumma?) frågor En diffbroms till en 240 bakxel är det svårt/dyrt att sätta in ? Kanske finns det 240 bakaxel med diff i på skroten ? Kul att se en Estfield som faktiskt är färdig! Blir din första reggade diton? M Dunå/American racing har en reggad med V8 i (uj vad den måste gå) sen tror jag att det finns några i Linköping också. /Joachim Edited March 2, 2005 by Joachim Quote
Guest real7 Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 M Dunå/American racing har en reggad med V8 i (uj vad den måste gå) sen tror jag att det finns några i Linköping också. Reggad i Sverige? Den jag sett var Estlandreggad... Ingen i Linköping har reggat sin bil än såvida inte Hr Ekman gjort ett litet ryck & blivit färdig. Quote
Joachim Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 (edited) Reggad i Sverige? Jo M Dunå bils är reggad i Sverige, en riktig skönhet ( guldlackad ) han är duktig. Inte mycket plats i den ramen när V8 har ramlat i ;) /Joachim Edited March 2, 2005 by Joachim Quote
Tommy Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 Reggad i Sverige? Jo M Dunå bils är reggad i Sverige, en riktig skönhet ( guldlackad ) han är duktig. Inte mycket plats i den ramen när V8 har ramlat i ;) /Joachim Finns det bilder på denna skapelse ? :D Quote
Tommy Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 -klipp-Kanske finns det 240 bakaxel med diff i på skroten ? -klipp- Kolla med skroten... Ambulans,Polis,Brandbilar samt militärfordon har ofta Diff Samt bilar som gått hos skogsbolag,Taxi, Televerket mm Men det är inget som är säkert ! Bara större chans att de har diff (oftast slungdiff). Har även hört att en del Turbomodeller har diff men vet inte vilka! Quote
Acke Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 de diffade axlar som finns att köpa är oftast ganska dyra (runt 6-9 tusen) när de säljs privat... skroten vet jag inte vad de tar, men jag kan gissa att de är dyrare då de oftast brukar ligga högre i pris än privatpersoner.. :( detta gäller dock lamelldiff som är bättre än slungdiff... slungdiff kan du säkert få till ett mycket lägre pris då efterfrågan är mycket lägre.... Quote
DIRAVI Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 Grymt stuk!Göteborg framstår som en maktfaktor vad gäller LOCOST.Vi är ju flera stycken,typ6-7 st i närområdet.Häftigt! mvh pixbo :thumbup: Anses det vara mycket, jag vet av 10-15 bilar i umeå, och umeå är snarast att räkna som en småstad :) Quote
Joachim Posted March 3, 2005 Author Posted March 3, 2005 Finns det bilder på denna skapelse ? Har några dåliga http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/shuffel.GIF http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/.../front_lamp.GIF http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/inside.GIF http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/front.GIF slungdiff kan du säkert få till ett mycket lägre pris då efterfrågan är mycket lägre Funkar slung-diff i en sjua eller är det lamelldiff man skall satsa på ? Byter man hela axeln eller sätter man in något i diff-klumpen ? Anses det vara mycket, jag vet av 10-15 bilar i umeå Är alla dessa reggade ? I så fall 1 - 0 till Umeå ;) /Joachim Quote
Eddy Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 Störtskönt bygge :thumbup: jag gillar loocken av en V8 :D Förr eller senare ska jag ha en så´n. (Förmodligen senare) :( Vi bytte bara klumpennär vi monterade lamelldiffen, (volvoaxel). Kom på att vi har en slungdiff ligger i garaget. :D Kassör´n Quote
Sören Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 Vi som är intresserade av Locost och att bygga bil, vi är alla också tekniskt intresserade. Som sådana borde vi lära oss att kalla en spade för en spade. Använder vi rätta orden är det lättare att undvika missförstånd. Alltså: Alla bilar har diff (diffrential). En del har diffbroms. Quote
DIRAVI Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 Anses det vara mycket, jag vet av 10-15 bilar i umeå Är alla dessa reggade ? I så fall 1 - 0 till Umeå ;) /Joachim I sommras gick det frekvent sex bilar som är reggade, och minst en reggades i höstas, sen är det flera som blir klara under våren. Quote
Jocke E Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 En diffbroms till en 240 bakxel är det svårt/dyrt att sätta in ?Kanske finns det 240 bakaxel med diff i på skroten ? På blocket: V240 Diffad bakaxel gått 25 timmar efter ren. lameldiff. utvxl 4:10 (ej skivor & ok) 3000:- Annons: http://www.blocket.se/view/4403208.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 Quote
pacman Posted March 7, 2005 Posted March 7, 2005 Ang kapell. Top n´Trim i Helsingborg (tror jag...) har massor med cabvävar, tyger och annat smått och gott. De har nå´t de kallar för REA-vinyl (295 SEK/kvm) som jag tänkte prova till mitt bagagekapell. Kolla deras hemsida. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.