Jump to content

Blandade frågor


Joachim

Recommended Posts

Nu gäller det att få ihop slut-finishen på bilen

( en film på mig i bilen ) Joachim i sjua

Blandade frågor

- Kapell över bakdelen tank hur får man till det lättast ( och billigast ) ?

Finns firma i göteborgs området som har prylar man behöver ?

- Hur underhåller man sido-plåtarna ( aluminium) vaxar ?

Eller skal man polera upp dem ?

- Det blåser lite när man kör ;) Ruta fram kanske vore fint - flip rutor är det bra ? Eller finns det alternativ ?

- Stripes någon som har erfarenheter hur man får till det på en sjua ?

Tackar för alla svar :thumbup:

/Joachim

Edited by Joachim
Link to comment
Share on other sites

Ser härligt ut...bara några dar kvar till vår första repa :thumbup:

Kapellet till bakdelen syr Tommy själv. Vi har en bra symaskin för skinn i garaget :D

Det är kolfiber i sidorna på vår sjua..den alu som blir lackar vi.

det har vi löst med Broclanrutor, köpta från england.

Som tur är så jobbar Tommy med bildekor, så det kommer att gå fint :thumbup:

(Inte bara farsa, utan kassör oxå) ;)

Link to comment
Share on other sites

- Det blåser lite när man kör ;) Ruta fram kanske vore fint -  flip rutor är det bra ? Eller finns det alternativ ?

/Joachim

Glasögon, skinnluva, ansiktsmask som skoteråkarna kör med, och öronproppar. :D

Link to comment
Share on other sites

- Kapell över bakdelen tank hur får man till det lättast ( och billigast ) ?

Finns firma i göteborgs området som har prylar man behöver ?

- Hur underhåller man sido-plåtarna ( aluminium)  vaxar ?

Eller skal man polera upp dem ?

/Joachim

Kapell syr du billigast själv i vinyl/galon eller vad det ny skall vara, tillbehör som öljetter tryckknappar och kapell-vridlås, finns på ClasOhlsson, eller båttillbehörsbutiken, men de är dyrare där.

Alun får man vaxa, och blir den missfärgad som min blivit ett par gånger, så är det nån rubbing/polish/autosol, sen vaxa.

Link to comment
Share on other sites

jag vet en sadelmakare som är bra att ha att göra med... billig oxså om man inte e så petig med kvitto.. :whistling:

skicka PM om du är intresserad så kan du få nummret.. ( ligger här i göteborg såklart.. :) )

Link to comment
Share on other sites

Vilket rått stuk

Kul att du gillar det - ambitionen med bilen har just varit att den skall vara lite 'rå' och enkel i sin approach :)

Frukansvärd kul att köra - men jag märker att en diff vore nog inte dumt. Spinner vilt på innerhjul - kanske skall ställa dämparna hårdare bak för att motverka lite.

skicka PM om du är intresserad så kan du få nummret..

Jag PM:ar :)

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Frukansvärd kul att köra - men jag märker att en diff vore nog inte dumt. Spinner vilt på innerhjul - kanske skall ställa dämparna hårdare bak för att motverka lite.

Jag antar att det är diffBROMS du saknar...

Ställer du dämparna hårdare spinner den ännu lättare.

Edit: Kul att se en Estfield som faktiskt är färdig! Blir din första reggade diton?

Edited by real7
Link to comment
Share on other sites

Ställer du dämparna hårdare spinner den ännu lättare.

Ok så är det kanske ja, fick för mig att om jag ställer det hårdre bak på höger (höger bak innerhjul) så trycker det ner hjulet mot backen i en högersväng -> minskar spinn.

Men det kanske är precis tvärtom ;)

Mera (dumma?) frågor

En diffbroms till en 240 bakxel är det svårt/dyrt att sätta in ?

Kanske finns det 240 bakaxel med diff i på skroten ?

Kul att se en Estfield som faktiskt är färdig! Blir din första reggade diton?

M Dunå/American racing har en reggad med V8 i (uj vad den måste gå) sen tror jag att det finns några i Linköping också.

/Joachim

Edited by Joachim
Link to comment
Share on other sites

Guest real7
M Dunå/American racing har en reggad med V8 i (uj vad den måste gå) sen tror jag att det finns några i Linköping också.

Reggad i Sverige? Den jag sett var Estlandreggad...

Ingen i Linköping har reggat sin bil än såvida inte Hr Ekman gjort ett litet ryck & blivit färdig.

Link to comment
Share on other sites

Reggad i Sverige?

Jo M Dunå bils är reggad i Sverige, en riktig skönhet ( guldlackad ) han är duktig. Inte mycket plats i den ramen när V8 har ramlat i ;)

/Joachim

Finns det bilder på denna skapelse ? :D

Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Kanske finns det 240 bakaxel med diff i på skroten ?

-klipp-

Kolla med skroten... Ambulans,Polis,Brandbilar samt militärfordon har ofta Diff

Samt bilar som gått hos skogsbolag,Taxi, Televerket mm

Men det är inget som är säkert ! Bara större chans att de har diff (oftast slungdiff).

Har även hört att en del Turbomodeller har diff men vet inte vilka!

Link to comment
Share on other sites

de diffade axlar som finns att köpa är oftast ganska dyra (runt 6-9 tusen) när de säljs privat...

skroten vet jag inte vad de tar, men jag kan gissa att de är dyrare då de oftast brukar ligga högre i pris än privatpersoner.. :(

detta gäller dock lamelldiff som är bättre än slungdiff...

slungdiff kan du säkert få till ett mycket lägre pris då efterfrågan är mycket lägre....

Link to comment
Share on other sites

Grymt stuk!Göteborg framstår som en maktfaktor vad gäller LOCOST.Vi är ju flera stycken,typ6-7 st i närområdet.

Häftigt!

mvh pixbo :thumbup:

Anses det vara mycket, jag vet av 10-15 bilar i umeå, och umeå är snarast att räkna som en småstad :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det bilder på denna skapelse ?

Har några dåliga

http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/shuffel.GIF

http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/.../front_lamp.GIF

http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/inside.GIF

http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/front.GIF

slungdiff kan du säkert få till ett mycket lägre pris då efterfrågan är mycket lägre

Funkar slung-diff i en sjua eller är det lamelldiff man skall satsa på ?

Byter man hela axeln eller sätter man in något i diff-klumpen ?

Anses det vara mycket, jag vet av 10-15 bilar i umeå

Är alla dessa reggade ? I så fall 1 - 0 till Umeå ;)

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Störtskönt bygge :thumbup: jag gillar loocken av en V8 :D Förr eller senare ska jag ha en så´n. (Förmodligen senare) :(

Vi bytte bara klumpennär vi monterade lamelldiffen, (volvoaxel). Kom på att vi har en slungdiff ligger i garaget. :D

Kassör´n

Link to comment
Share on other sites

Vi som är intresserade av Locost och att bygga bil, vi är alla också tekniskt intresserade. Som sådana borde vi lära oss att kalla en spade för en spade. Använder vi rätta orden är det lättare att undvika missförstånd.

Alltså:

Alla bilar har diff (diffrential).

En del har diffbroms.

Link to comment
Share on other sites

Anses det vara mycket, jag vet av 10-15 bilar i umeå

Är alla dessa reggade ? I så fall 1 - 0 till Umeå ;)

/Joachim

I sommras gick det frekvent sex bilar som är reggade, och minst en reggades i höstas, sen är det flera som blir klara under våren.

Link to comment
Share on other sites

En diffbroms till en 240 bakxel är det svårt/dyrt att sätta in ?

Kanske finns det 240 bakaxel med diff i på skroten ?

På blocket:

V240 Diffad bakaxel gått 25 timmar efter ren. lameldiff. utvxl 4:10 (ej skivor & ok) 3000:-

Annons:

http://www.blocket.se/view/4403208.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

Link to comment
Share on other sites

Ang kapell.

Top n´Trim i Helsingborg (tror jag...) har massor med cabvävar, tyger och annat smått och gott. De har nå´t de kallar för REA-vinyl (295 SEK/kvm) som jag tänkte prova till mitt bagagekapell. Kolla deras hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...