Jump to content

Saab + Opel


DIRAVI

Recommended Posts

Ok, nu är läget som så, jag vill veta hur det blir med en Saab-kortmotor på en Omegalåda.

På en Omega så står motorn upp rakt. hur blir lutningen om man sätter en saab-kortmotor mot en omegalåda.

Alternativt en saabmotor mot Ford typ 9, med de adaptrar som finns.

Link to comment
Share on other sites

Såhär hamnade min motor när jag valde att montera växellådan rakt...

IMG_1941.JPG

... och då hamnade oljetråget såhär...

IMG_1943.JPG

Detta är alltså med en motor från en ng900 eller 9-3. Väljer man motorn från 9000 kommer oljetråget inte vara plant eftersom motorn lutar mer framåt i Saab 9000.

När det gäller svänghjulskåporna för att montera Ford-låda mot GM-motor (Opel/Saab) så finns de i två varianter - rak och 7 graders lutning (samma lutning som jag har på min motor...)

Link to comment
Share on other sites

Bygger du med bokmått på ramen, och hur fungerar det med turbon/rattaxeln.

Hur högt över ramen kommer högsta punkten på motorn med den lutningen?

Nej det är inte bokmått på ramen - de ritningar jag utgått från hittade jag på http://locost7.info (http://locost7.info/files/chassis/New+Sierra.dwg) men sedan har jag höjt ramen 25 mm till 355 mm och gjort lite andra modifieringar...

Jag har för mig att motorn sticker upp ca 270 mm ovanför ramen - behöver nog en bula på ca 100 mm i huven för att den skall få plats. Då hänger oljetråget inte ner mer än 30-35 mm under ramen. Dock är mina motor och växellådsfästen gjorda så att jag enkelt skall kunna justera höjden på drivpaketet senare om det behövs! ;)

Har du börjat fundera på att skaffa Saabmotor du också eller frågar du för någon annans räkning? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, jag kommer inte (troligt) att bygga med Saab-motor, tycker den verkar lite stor och tung, men MrLynx har ju köpt på sig en Saab-turbosnurra, så jag hade lite funderingar ;)

Men hur mycket väger en såndär maskin egentligen?

Med den motorn så skulle jag nog överväga torrsump, för att få ner maskinen lite längre.

Men då kan tilläggas att jag inte är förtjust i bulor, och dessutom vill ha låg huv.

Men den kanske inte är så mycket klumpigare än min B23, även om jag tycker det ser så ut.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Det är tyvärr inga lätta motorer - Mattias Hellöre (Porsche 911 med B234 på bland annat Rejsa) har angett vikten till 154 kg inklusive allt fast utan vätskor... bara blocket väger ca 47,5 kg. Dock finns det en del lättning man kan göra som att ta bort balansaxlarna och byta till en mindre generator etc... Första generationen kortmotor (alltså de med Trionic 5) är riktigt skottsäkra motorer och det kostar nog lite vikt. :( Vet en Saab 9000 2,3T som varvar 8000 rpm och har ett laddtryck på över 2 bar vid detta varvet med original kolvar, vevstakar och vevaxel - endast balanserat och viktjusterat! Och då är 2,3:an långslagig jämfört med 2,0:an som är bättre lämpad för högre varvtal...

Tyvärr tror jag inte att man kan tjäna så värst mycket markfrigång med torrsump eftersom svänghjulskåpan hänger ner ganska mycket - har för mig att botten på kåpan ligger precis i underkant på ramen så som jag monterat motorn i ramen.

31335Mvc-043s.jpg

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Förresten...

Hade jag varit som du hade jag försökt ragga upp den där sällsynta svänghjulskåpan från nån Engelsk postbil som gör att man kan montera motorn från en Mi16 på rätt håll istället! :thumbup: Kan ibland fortfarande sakna ljudet på motorn i min Mi16 vid 7000 rpm! :wohow:

Någon måste ju ta tag i detta med att montera en sådan motor i ett chassi den förtjänar - varför inte du? Borde ju egentligen inte vara så jäkla svårt att få till en adapterplatta så man kan para ihop den med antingen en Volvo eller Ford-låda... :icon_blink:

EDIT

Hittade denna info på Locostbuilders...

A Rover (v8) manual 'box with the bell housing from an LDV pilot van is what you're after

Verkar klart bättre att försöka få tillverkat en adapterplatta med tanke på hur ovanliga Rover är i Sverige...

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Förresten...

Hade jag varit som du hade jag försökt ragga upp den där sällsynta svänghjulskåpan från nån Engelsk postbil som gör att man kan montera motorn från en Mi16 på rätt håll istället!  :thumbup: Kan ibland fortfarande sakna ljudet på motorn i min Mi16 vid 7000 rpm!  :wohow:

Någon måste ju ta tag i detta med att montera en sådan motor i ett chassi den förtjänar - varför inte du? Borde ju egentligen inte vara så jäkla svårt att få till en adapterplatta så man kan para ihop den med antingen en Volvo eller Ford-låda...  :icon_blink:

EDIT

Hittade denna info på Locostbuilders...

A Rover (v8) manual 'box with the bell housing from an LDV pilot van is what you're after

Verkar klart bättre att försöka få tillverkat en adapterplatta med tanke på hur ovanliga Rover är i Sverige...

Det är ett av de alternativ till motor som jag har i tankarna för min nesta bil.

Och isåfall blir det en Ford typ9 med antingen hemmasnickrad adapter, eller någon som finns att köpa, skall tydligen finnas i det lilla landet ute i vattnet. tar man kåpan från Den där obskyra brittiska postbilen med cittradiesel och rätthjulsdrift behövs tydligen någon manuell roverväxellåda som inte heller är helt vanlig. Annars så finns ju Lada Niva, dieslarna är från citroen med samma bultdelnaing som BX-motorn :)

Problem med Citroen BX19 GTi 16Valves-motorn är ju iochförsig att den är ganska hög, men den har relativt litet svänghjul som gör att den går att släppa ner en redig bit. sen så kan man lägga ikull motorn ganska fint så man får plats med låååånga insugningstrattar :)

Och bara en liten roterande ljudämpare.

Slaktar man en bucklig BX 19 GTi 16 Valves så får man ju dessutom lite mer saker man kan behöva, som bromsventil, fjäderdon, fina bromsok, tryckregulator, bromsacc, höjdregulatorer mm. :twisted:

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...