Jimmy Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 Hej! Har beställt Mk chassi och precis börjat leta efter donator delar. Motor är klar fick tag i en fireblade motor -98. Finns det någon som har någon bra och enkel lösning på backväxel och andra bra tips vad det gäller mc motor i en locost. Hur har ni som byggt med mc motor gjort med vikten, är rädd att den kommer att väga för lite för att klara bes. Jimmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted February 20, 2005 Share Posted February 20, 2005 Hej och välkommen!Bygger själv inte med motorcykelmotor,men en startmotor som griper tag i ett drev på kardan verkar vara en vanlig lösning. Vad gäller vikten så är det med förare och ev extrautrustning såsom reservhjul med plåtfälg,verktygslåda,tunga stolar,plåtfälgar runt om,skruvad förstärkningsplåt under stolarna(man vill ju inte ha en sten upp i ändan). Att bygga lätt för en hyfsat billig peng är för övrigt ganska svårt. mvh pixbo :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 20, 2005 Share Posted February 20, 2005 -klipp-men en startmotor som griper tag i ett drev på kardan verkar vara en vanlig lösning. -klipp- Det här låter intressant ! någon som har lite bilder och info ang detta ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted February 20, 2005 Share Posted February 20, 2005 Har kjørt løp med dette systemet i to år uten feil. Monteres på en leddet ford mellomaksel og koster rundt 4500 dkr. Gummilageret på akselen byttes ut med et kulelager som er festet i en tykk aluplate. Denne platen festes til rammen i bunnen og akselen går gjennom lageret som er festet i nedre del av platen. I toppen av platen sitter en startmotor fra Opel. På selve akselen fem cm fra lageret festes en tannkrans ved hjelp av en klemmhylse. Akselen løper fritt og ubelastet i vanlig kjøring og starteren aktiviseres ved rygging. Releet til starteren kobles slik at det får jord i fra neutrallampen på motorsykkelmotoren, og virker dermed bare når motoren står i fri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Quaife har nån sorts backslag annars som man kan köpa, en kompis kör med det på sin 7:a med R1-motor. Kostar nog några slantar dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Erfaringene våre er at disse reverskassene er veldig dyre, rundt 10000,-, og av dårlig kvalitet. Selv quaife sin kasse holder ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy Posted February 22, 2005 Author Share Posted February 22, 2005 Hej! Har beställt Mk chassi och precis börjat leta efter donator delar. Motor är klar fick tag i en fireblade motor -98. Finns det någon som har någon bra och enkel lösning på backväxel och andra bra tips vad det gäller mc motor i en locost. Hur har ni som byggt med mc motor gjort med vikten, är rädd att den kommer att väga för lite för att klara bes. Jimmy Hej och tack för tipsen. Kom på en sak till. har läst att ev måste man göra om oljetråget (torrsump) någon som vet till en fireblade. Mvh Jimmy :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Se på websiden til Stuart Tayor, de har ombygd bunnpanne for fireblade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy Posted February 28, 2005 Author Share Posted February 28, 2005 Hej Snart är det dax att hämta Mk kittet i England. Har beställt avgasrör från mk, har en liten fundering att det ser rätt trångt ut med fireblade motorn. Har någon erfarenhet om man får göra några större ingrepp så att styrlänkaget får plats. Mvh Jimmy :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 HejSnart är det dax att hämta Mk kittet i England. Har beställt avgasrör från mk, har en liten fundering att det ser rätt trångt ut med fireblade motorn. Har någon erfarenhet om man får göra några större ingrepp så att styrlänkaget får plats. Mvh Jimmy :D Har bifogat bild på hur jag byggde mitt styrlänkage. Det var inte grenröret som var problemet utan att det är trångt att passera själva motorn, men det går. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Hej! Har beställt Mk chassi och precis börjat leta efter donator delar. Motor är klar fick tag i en fireblade motor -98. Finns det någon som har någon bra och enkel lösning på backväxel och andra bra tips vad det gäller mc motor i en locost. Hur har ni som byggt med mc motor gjort med vikten, är rädd att den kommer att väga för lite för att klara bes. Jimmy Hej och tack för tipsen. Kom på en sak till. har läst att ev måste man göra om oljetråget (torrsump) någon som vet till en fireblade. Mvh Jimmy :wohow: Jag har inte torrsump, det är en av fördelarna med firebladen, att man inte måste ha torrsump för det kostar ju många extra slantar! :blink: Jag hittade denna bild på en sida och så gjorde jag en egen likadan och det har funkat fint även vid bankörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.