Jump to content

Kardanaxelhelvetet


Borken

Recommended Posts

Hej alla!

Min kardanaxel börjar snart bli en följetång :-)

Jag har nu svarvat ena sidans adapterplatta och det vore en baggis att svarva den andra också, men ett frågetecken dök upp.

För att kunna montera axeln mot en adapter behöver jag en medbringare till, så jag var på skroten och letade men där uppenbarade det sig att den axel som jag har tydligen är från en automat (den har den allra minsta medbringaren, volvo 240 81-82).

Så en av mina frågor är; håller en sådan axel för max 150 hk? Den sitter med 4 st M8 till skillnad frå de andra axlarna som sitter med 4 *M10.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Den håller säkert, men försök att hitta bultar av bra material: 2301, 2390 eller nåt annat låglegerat.

Egentligen så är det ju inte bultarna som tar upp kraften, de skall "bara" se till så att friktionen mellan ytorna på flänsarna blir tillräckligt hög.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett program i excel som gör lite beräkningar på kardanaxlar. Om du har måtten så kan jag kolla vad den tål.

Längd, ytterdiameter, godstjoklek och material behöver jag veta. Jag antar att den är i stål?

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett program i excel som gör lite beräkningar på kardanaxlar. Om du har måtten så kan jag kolla vad den tål.

Längd, ytterdiameter, godstjoklek och material behöver jag veta. Jag antar att den är i stål?

Mmm.. du har inte lust att maila en kopia till mig ?? jag gillar exeldukument som e smarta.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har faktiskt åkt mycket med de små knutarna .. de satt i PV/ Amazon/140 o vissa 240

Alla rallybilar förr hade dessa. Har själv haft en lättat Amazon Turbo 280hkr o det håll ,,men!!! det hände att röret bulade inåt! av vridmomentet. nu är en 7a lättare säkert mindre pulver i maskin. samt kortare kardan.

Så det håller mycket. Jag har sjääälv skarvat ihop en sådan nu till min bil och bakändan är OPEL ascona och den har lite större diameter men lika tunn som ett avgasrör (Diametern är bärande här)

Link to comment
Share on other sites

har du mer liknande grejor att posta till forumet?

Njae. Jag har ett program för pushrod beräkningar men det är nog inte användbart för någon annan än mig själv.

Ett program som beräkar erfoderlig ventilfjäderkraft på trimmade VW typ 1 motorer. Tyvärr räknar det fel :icon_oops:

Sen har jag ett program som räknar på utväxlingar/ toppfart för mc motorer. Det programmet har jag inte gjort själv men jag ska titta var man kan ladda ner det

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Tack för det thosan, det var faktiskt en rallynisse jag köpte kardanen av och han försäkrade att det var sånna kardaner dom rejsade med, fast å andra sidan såg hans garage ut som en smärre naturkatastrof.

Nu blir det till att hitta en liten medbringare snabbt som fan, en med ytterdia 87mm som passar på splinesdelens knut. Om nån har nån liggandes så hör av er.

Gripenland, jag körde programmet med dina värden och 45mm dia och 650 långt jag antar att röret är 2mm i gods. Vilket gav 162 Nm det är väl ungefär det som en BMW fyra kan tänkas ge....

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Gripenland, jag körde programmet med dina värden och 45mm dia och 650 långt jag antar att röret är 2mm i gods. Vilket gav 162 Nm det är väl ungefär det som en BMW fyra kan tänkas ge....

Ja, och då antar jag att du har haft kvar säkerhetsfaktorn och utmattningsfaktorn så momentant tål den högre laster.

Jag kanske ska ta och lägga till det i programmet. Max momentanlast alltså.

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Precis gripenland, men sen har jag ingen aning om vilket stål dom använder i vovos kardaner borde väl vara något bättre än vanligt bonnstål?

Du har inget program som räknar på friktionsförband? Jag tänkte på medbringarflänsarna.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är samma medbringare på PV--Amazon--140 och troligen på de gamla Ford Escort t.ex. 1978

Opels Ascona B kardan är 50mm utv. samt godstj. 1,5mm Volvo 45mm utv. Godstj. 1,8mm

Du menar medbringare 87mm utv.och 57mm i styrning?

Jag har letat efter min Ford kardan men hittar inte den just nu. Jag har 1Volvo o den behöver jag.

Kolla runt lite hemikring ditt (lyssna med mekarna på Volvo) o får du inte tag i nåt så kan jag höra mig för.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag var på skroten å kollade och där finns att hämta, men det är en sån high tech skrot så det kostar lite väl mycket då jag bara behöver medbringaren.

Så jag funderar på om det är nån idé att gå upp i storlek vad gäller kardan, kostar ju lika mycket.

Volvogubbarna hade tyvärr inget, och ford förde inte reservdelar till bilar äldre än 10 år :D

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Känner du ingen A-traktor byggare eller nån som jobbar med volvo eller sysslar med det?? eller har donat med bilar --rally-- gatåka-eller sk. samlare

jag får kolla lite i veckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Nu är kardanproblemen nästan lösta :-)

Tack Thosan för medbringaren och Jörgen för inspirationen/ritningarna.

bifogar två bilder på eländet:

H Borken

post-4-1110124428.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Något liknande skulle jag vilja ha, dock opelkardan med hardy skiva mot sierrabakaxel! :wub: Hur får jag till det :icon_blink: :icon_oops:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur ser opelgrejjorna ut?

Minst hardy måste man nog ha för att ta upp lite rörelse, fast då men någon form av styrpinne i mitten.

H Borken

Hejsan!

Det är/finns en styrpinne i mitten!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vet inte om jag är hundra med på hur du menar men jag gjorde snabbt en liten skiss på en lösning som jag ser det. Frågan är vilken passning man behöver i styrhålet och om det behöver vara härdat eller behandlat på något sätt.

post-4-1110202445.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Så ungefär ser det ut! Kan inte tro att "hålet"skall behöva vara härdat! Axeln fästs med tre bult genom hardy-skivan. Men jag är ingen expert på detta. Jag kan fotografera en axel! Hinner inte i kväll!

m :D h

Link to comment
Share on other sites

Nä det kanske inte behövs nån härdning på styrpinnen, fast jag tror den ligger å gnager lite hela tiden då man kör så man får nog kolla skicket på den lille fan emellanåt.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl om inte styrhålet måste ha nått ledlager tom för att det inte ska bli brytningar ?

H Borken

Hejsan!

Jag får ta och titta hur de har löst det på växellådan, jag har opelväxellåda!

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...