Jump to content

740 som donator...


ezroller

Recommended Posts

Tjo.

Sökte utan att hitta ngt vettigt.. kanske jag som inte behärskar sökningen.. men men.

Såhär är det; kan få en 740 GLT -85 gratis om jag vill.

Bilen funkar på det hela taget med undantaget att sprutet e knas så den smäller å sotar av bara den.

Plus att den e redigt rostig så den kan lika gärna bli slaktad.

• B230E

• M47

• bakaxel??

Skulle kunna bli riktigt locost om jag bara kompletterar med 140-nav, MegaSquirt, katalysator och stötar samt kyl.

Hade tänkt ngt mer avancerat först men tror jag kör på detta då det går snabbare att komma igång.

Så länge ingen har några riktigt tunga invändningar vill säga.

Då till frågorna:

• Hur bra funkar 740:ns bakaxel?

• Några andra riktiga aber?

Link to comment
Share on other sites

740, 1031 :thumbup:

Spara även:

# kardan

# Hela elsystemet

# Handbroms + vire

# pedalställ + gaspedal med vire

# kylare

# rattstång

# så mkt bulrt o skruv som möjligt

# gummigenomföringar

# mm

Leta sedan efter 140 spindlar och 240 bromsok med ventilerade skivor samt styrväxel och undre kulbult utan servo från 240.

Link to comment
Share on other sites

740, 1031  :thumbup:

Spara även:

# kardan

# Hela elsystemet

# Handbroms + vire

# pedalställ + gaspedal med vire

# kylare

# rattstång

# så mkt bulrt o skruv som möjligt

# gummigenomföringar

# mm

Leta sedan efter 140 spindlar och 240 bromsok med ventilerade skivor samt styrväxel och undre kulbult utan servo från 240.

Elsystemet säger du... tänkte nöja mig med sidoblinkers och diverse relä och spakar/knappar.

Kabelmattor osv. får man ju ändå dra nya. Det finns INGET så frustrerande som ett rörigt elsystem!!!

Kylet får väl knappast plats i ramen, det är ju ganska brett??

Pedalstället tänktejag behålla och modda för bromsvåg osv.

Rattstången var oxå planerad att behålla, lär dock behöva moddas då jag planerar att använda nån lämplig Alfa-styrväxel.

Är dessutom lite paranoid så jag vill nog ha fräscha skruvar till allt som har med drivlina och hjulupphängning att göra. :)

Tänkte faktiskt svetsa om spindlarna för 740-ok.

Får kompetent hjälp med detta.

Några åsikter om lämpligheten hos bakaxeln?

Är väl en 1030-axel fast större spårvidd och andra öron?

Link to comment
Share on other sites

740, 1031  :thumbup:

Spara även:

# kardan

# Hela elsystemet

# Handbroms + vire

# pedalställ + gaspedal med vire

# kylare

# rattstång

# så mkt bulrt o skruv som möjligt

# gummigenomföringar

# mm

Leta sedan efter 140 spindlar och 240 bromsok med ventilerade skivor samt styrväxel och undre kulbult utan servo från 240.

Elsystemet säger du... tänkte nöja mig med sidoblinkers och diverse relä och spakar/knappar.

Kabelmattor osv. får man ju ändå dra nya. Det finns INGET så frustrerande som ett rörigt elsystem!!!

Kylet får väl knappast plats i ramen, det är ju ganska brett??

Pedalstället tänktejag behålla och modda för bromsvåg osv.

Rattstången var oxå planerad att behålla, lär dock behöva moddas då jag planerar att använda nån lämplig Alfa-styrväxel.

Är dessutom lite paranoid så jag vill nog ha fräscha skruvar till allt som har med drivlina och hjulupphängning att göra. :)

Tänkte faktiskt svetsa om spindlarna för 740-ok.

Får kompetent hjälp med detta.

Några åsikter om lämpligheten hos bakaxeln?

Är väl en 1030-axel fast större spårvidd och andra öron?

1031 axeln är en starkare axel än 1030, jag har en 1031 från en 240 i min bil.

Link to comment
Share on other sites

Tjo.

-Snip-

• Hur bra funkar 740:ns bakaxel?

• Några andra riktiga aber?

740'ns bakaxel är ganska lagom bred, om du skall köra med et på 25-45 men den är tung, räkna med att få över 15% av bilens totala vikt som ofjädrad vikt bar, vilket kanske inte är önskvärt, om du dessutom bygger med en bokram så kommer du få väldigt liten möjlighet till fjädringsväg bak såvida du inte gör bilen ganska låg.

Titta hur ramen ser ut under bakaxeln och modifiera så du kan ha både infjädring och utfjädring med den körhöjd du önskar. följ sedan upp med modifiering av framvagn så du får unskad körhöjd även med 140- spindlarna.

Andra alternativ på spindlar kan vara Taunus, Siera, Opel ascona/manta, Omega, Volvo 240/740.

Nackdelen med motorn är att den väger ca 170 kg, vilket är minst 70 kg mer än nödvändigt. växellådan är inte heller den lärskilt lätt eller smidig.

Och sen så beror det ju så mycket på vad för typ av bil du bygger, skall du ha en racer eller en glassätarbil.

Kanske skall tillägga att jag själv kör med volvo B23/M47/1031 men med 240's bakaxelbredd och ET 0.

Link to comment
Share on other sites

Tjo.

-Snip-

• Hur bra funkar 740:ns bakaxel?

• Några andra riktiga aber?

740'ns bakaxel är ganska lagom bred, om du skall köra med et på 25-45 men den är tung, räkna med att få över 15% av bilens totala vikt som ofjädrad vikt bar, vilket kanske inte är önskvärt, om du dessutom bygger med en bokram så kommer du få väldigt liten möjlighet till fjädringsväg bak såvida du inte gör bilen ganska låg.

Titta hur ramen ser ut under bakaxeln och modifiera så du kan ha både infjädring och utfjädring med den körhöjd du önskar. följ sedan upp med modifiering av framvagn så du får unskad körhöjd även med 140- spindlarna.

Andra alternativ på spindlar kan vara Taunus, Siera, Opel ascona/manta, Omega, Volvo 240/740.

Nackdelen med motorn är att den väger ca 170 kg, vilket är minst 70 kg mer än nödvändigt. växellådan är inte heller den lärskilt lätt eller smidig.

Och sen så beror det ju så mycket på vad för typ av bil du bygger, skall du ha en racer eller en glassätarbil.

Kanske skall tillägga att jag själv kör med volvo B23/M47/1031 men med 240's bakaxelbredd och ET 0.

Att motorn är tung det vet jag, likaså att axeln är det.

Undran var mer åt hållet om axeln skulle vara sämre än 240:ns.

Bilen kommer icke att tävlas med men kommer sannolikt att motioneras mer på bana än på allmän väg.

Jag har redan från början tänkt att göra ett antal förändring på ramen (kommer sannolikt utgå från Mc Sorley) så den ska klara avåkningar och rullningar lite bättre. Plus det när med utrymme för bakaxeln att röra sig.

Ett bygga att göra bort sig lite lagom på innan mitt verkliga drömprojekt.. :D

Och därmed är det önskvärt att det blir hyfsat billigt... vilket detta borde kunna bli.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle bygga en bil för mestadels banåkning skulle jag helt skippa volvodelarna, (140 spindlar möjligen).

Om man istället utgår från en sierra får man delad bakaxel och fords typ-9 vxllåda, sen kan man para den med en Opel C20XE eller ford Z-tec eller Peugot 405Mi16/BX 19 gti 16 valves Eller nån annan lite lättare roligare motor finns ju flera roliga jappsmotorer med.

Bilen blir 100 kg lättare, och du får en piggare, roligare motor.

Link to comment
Share on other sites

Behöver inte nödvändigtvis bli dyrare, en sierra eller omega kostar inte mer, snarare mindre än en 740.

Sen så kostar inte en rolig motor särskilt mycket om man plockar det från nån vanlig GTI-vagn, och vill man snåla kan man ju köra med donatorns motor inledningsvis, och byta upp sig efter ett tag.

Att exempelvis bygga med omegamotor och byta till kadett 16V när andan faller på är inga problem då de motorerna har samma block, det skiljer bara på innehåll(kolvar) och topp.

En 740 som har kat är oftast (mycket)dyrare än en omega, eller en sierra, vilket gör att man sparar 7' på miljöavgiften, som man kan använda till roligare motor.

De Volvo 740 jag sett för *hämtpris* är oftast förgasarbilar.

Link to comment
Share on other sites

Behöver inte nödvändigtvis bli dyrare, en sierra eller omega kostar inte mer, snarare mindre än en 740.

Sen så kostar inte en rolig motor särskilt mycket om man plockar det från nån vanlig GTI-vagn, och vill man snåla kan man ju köra med donatorns motor inledningsvis, och byta upp sig efter ett tag.

Att exempelvis bygga med omegamotor och byta till kadett 16V när andan faller på är inga problem då de motorerna har samma block, det skiljer bara på innehåll(kolvar) och topp.

En 740 som har kat är oftast (mycket)dyrare än en omega, eller en sierra, vilket gör att man sparar 7' på miljöavgiften, som man kan använda till roligare motor.

De Volvo 740 jag sett för *hämtpris* är oftast förgasarbilar.

Tror du missade att just denna donatorn var helt gratis.

Plus att jag mest ser den som testbänk för MS, lite olika lösningar och för att göra misstag (under bygget) på. :)

Det där med bankörningen är främst för att det e för farligt att köra som ett skållat ollon på allmän väg. Dessutom inte tillåtet. *S*

Link to comment
Share on other sites

I sammanhanget ska nämnast att det "riktiga" bygget kommer vara snaabel-turrrbo (seriöst trimmad osv), BMW 528 "dog-leg"-låda, 5/7-serie-bakvagn, fullt inställbart hjulställ, full störtbur osv. En F1 för allmän väg alltså.

Men först en traktor-locost att klanta sig på.

He-he..

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, men då det är en 85'a så saknar den katalysator och det blir ju en utgift om du skall ha en sån, ofta så kostar det mer än en rostig GTI av nåt slag, och då får man hela motorn och lite extradelar på köpet.

Men det är ju kul att pyssla med MS med, men det blir inte billigare.

Jag tror du kommer få till en riktigt trevlig bil, bara du tänker efter före, och svetsar sedan.

Jag har en 240 bakaxel i en ram av bokbredd, men fälgar med ET0, så med exempelvis Volvo S80 fälgar så kommer din 740 axel få ungefär samma spårvidd som min 240-axel, se bara till att det finns utrymme för den att röra sig. Det kanske rentav är så att röret som går under bakaxeln går att skippa? Titta också på vart rollcentrom hamnar, och räkna lite på chassierörelserna, läs gärna Göran Malmbergs *vägållningsboken* för att få förståelse för dem.

Det finns flera alternativ på styrspindlar, på min bil sitter taunusspindlar, de behöver riktigt mycket ET för att få vättig geometri, andra använder 140- spindlar, de ger en högre front, (än med taunusspindlar) om man har samma höjd på undre bärarmsinfästningen.

Sen finns det ju hur många alternativ på spindlar som hälst, du kan säkert modifiera 740-spindeln på samma sätt som andra gör med Sierra-spindeln.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på Volvo 360's kylare, den passar bra om din 740-kylare skulle vara för bred.

Har du (styr)servo på 740'n kan styrväxeln från 360 kanske vara intressant den med, annars så fungerar det ju att korta 240/740 växeln.

Link to comment
Share on other sites

Kylet hittar jag nog nåt' käckt. Bekymrar mig inte så mycket.

Jag tycker volvos styrväxlar e lite veviga så jag tänkte leta reda på ngt italienskt (NEJ, Amazon e inte intaliensk! *S*).

Alfasud och Alfa 33 hade käcka växlar. Räknar med att få anpassa bredden för att slippa bump-steer.

Vidare så räknar jag med att få modda bärarms-konstruktionen så man får rätt höjd med 140-spindlarna.

Undersidans pinnar, de under bakaxeln förefaller inte ha någon större funtion rent uppstyvande så jag tänkte hitta en annan lösning för hela den biten.

Alla kraftupptagande punkter går ju att lösa framför eller rakt ovanför axeln.

Kan ju säga att det e käckt med folk som e utbildade i chassie-dynamik och jobbar med det dagligen.

Gratis dator-beräkningar utlovade. :)

Link to comment
Share on other sites

Glömde ju det här med katalysatorn; skroten jag brukar shoppa från, en sån där man skruvar loss själv, tar 300-500:- för en lagom stor katalysator. Funkar den man inte får man hämta en ny...

Och MS har jag räknat med ska kosta ca 3000:-

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig om vevigheten i styrningen på volvo, jag kör ju med DIRAVI till vardags :)

Men mycket av kvickheten i styrrespons beror på de korta styrarmar som exempelvis alfa kör med.

Ett alternativ som jag funderar på är att använda styrspindlar med skruvad styrarm, för att kunna laborera med både styrutväxling och ackerman.

Link to comment
Share on other sites

I sammanhanget ska nämnast att det "riktiga" bygget kommer vara snaabel-turrrbo (seriöst trimmad osv), BMW 528 "dog-leg"-låda, 5/7-serie-bakvagn, fullt inställbart hjulställ, full störtbur osv. En F1 för allmän väg alltså.

Men först en traktor-locost att klanta sig på.

He-he..

Tyvärr satt det aldrig någon dog-leg på 528. Den satt bara på M3 E30 samt alpina. Däremot satt den klassiska getrag 265 med lös sprängkåpa på vissa 528, det kanske är den du menar?

Hur mycket av bakvagnen skall du använda? Det går nog att använda hela, men då får du nog förlänga bilen någon decimeter bak.

Och på tal om styrväxlar, på gamla 3-serien sitter det en liten fin som skulle funka ypperligt på en seven...

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

I sammanhanget ska nämnast att det "riktiga" bygget kommer vara snaabel-turrrbo (seriöst trimmad osv), BMW 528 "dog-leg"-låda, 5/7-serie-bakvagn, fullt inställbart hjulställ, full störtbur osv. En F1 för allmän väg alltså.

Men först en traktor-locost att klanta sig på.

He-he..

Tyvärr satt det aldrig någon dog-leg på 528. Den satt bara på M3 E30 samt alpina. Däremot satt den klassiska getrag 265 med lös sprängkåpa på vissa 528, det kanske är den du menar?

Hur mycket av bakvagnen skall du använda? Det går nog att använda hela, men då får du nog förlänga bilen någon decimeter bak.

Och på tal om styrväxlar, på gamla 3-serien sitter det en liten fin som skulle funka ypperligt på en seven...

Jag menar samma låda som satt i ur-M5 och 535i 83-85. Den satt även i 520 men med högre växlad. M5 och 535 hade "close ratio"-varianten. Det e klassisk dog-leg spak på den hur som helst. Och det är en Getrag som e synnerligen stryktålig... 500+ pållar. KAN hända att den heter 265.. går att med enkla moddningar av sprängkåpan (240:s) få den att passa på en Vovlo 240 (spakstället måste moddas oxå) då det är en rejsigare variant av den som 242Gt och vissa 240TIC kom med. Öh.. just det, man måste banka lite på kardantunnelsn oxå.. *S* BMW-varienaten är aningens trindare nämligen.

Av bakvagnen tänkte jag använda diff, drivaxlar, spinklar, div. bussningar, bromsar osv. och komplettera med egna länkarmar med uniballs för justerings-möjligheter.

Anledningen till att jag vill ha bakvagn från kanske främst 7-serien är att relativt många hade en 25-40% diffbroms.

Oftast har de inte jobbat så hårt heller så det räcker oftast att byta lameller.

Sen att 7-serien från mitten av 80-talet hade hela bakvagnen i en subframe som sitter med 6 (kan minnas fel där) skruvar gör ju att det blir väldigt enkelt med att mäta upp för infästning för länkarmar och man kan använda original länkarmar som mallar. 1500:- losskruvad å klar har jag fått pris på "min" skrot. De har gott om försäkrings-bilar så det brukar finnas objekt i vettigt mekaniskt skick. :)

Men som sagt; DET projektet startar tidigast hösten 2006

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig om vevigheten i styrningen på volvo, jag kör ju med DIRAVI till vardags :)

Men mycket av kvickheten i styrrespons beror på de korta styrarmar som exempelvis alfa kör med.

Ett alternativ som jag funderar på är att använda styrspindlar med skruvad styrarm, för att kunna laborera med både styrutväxling och ackerman.

Jo, det har jag oxå förstått.

Den viktigast skillnaden är ändå 1,5 rattvarv mot närmare 3 varv på Vovlo.

Jag misstänker att det kan bli lite pillade med den biten innan man får till det optimalt, men det är en del av tjusningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att det kan bli lite pillade med den biten innan man får till det optimalt, men det är en del av tjusningen.

Köp en alu styrväxel från 240 och sätt i en kort växel! Finns som ny del eller

så kan det finnas begagnade kompletta till salu på tex :

http://www.motorsport4sale.com

http://www.resultatservice.com/

http://www.motorsportivarmland.nu/annons.html#saljes

http://www.volvooriginal.com/salutorget/saluram.htm

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att det kan bli lite pillade med den biten innan man får till det optimalt, men det är en del av tjusningen.

Köp en alu styrväxel från 240 och sätt i en kort växel! Finns som ny del eller

så kan det finnas begagnade kompletta till salu på tex :

http://www.motorsport4sale.com

http://www.resultatservice.com/

http://www.motorsportivarmland.nu/annons.html#saljes

http://www.volvooriginal.com/salutorget/saluram.htm

E detta en original-del menar du?

Och vad får man för utväxling då, hur många varv?

Alu e väl bilar utan servo efter -80, eller hur e det?

Link to comment
Share on other sites

Jag menar samma låda som satt i ur-M5 och 535i 83-85. Den satt även i 520 men med högre växlad. M5 och 535 hade "close ratio"-varianten. Det e klassisk dog-leg spak på den hur som helst. Och det är en Getrag som e synnerligen stryktålig... 500+ pållar. KAN hända att den heter 265.. går att med enkla moddningar av sprängkåpan (240:s) få den att passa på en Vovlo 240 (spakstället måste moddas oxå) då det är en rejsigare variant av den som 242Gt och vissa 240TIC kom med. Öh.. just det, man måste banka lite på kardantunnelsn oxå.. *S* BMW-varienaten är aningens trindare nämligen.

Av bakvagnen tänkte jag använda diff, drivaxlar, spinklar, div. bussningar, bromsar osv. och komplettera med egna länkarmar med uniballs för justerings-möjligheter.

Anledningen till att jag vill ha bakvagn från kanske främst 7-serien är att relativt många hade en 25-40% diffbroms.

Oftast har de inte jobbat så hårt heller så det räcker oftast att byta lameller.

Sen att 7-serien från mitten av 80-talet hade hela bakvagnen i en subframe som sitter med 6 (kan minnas fel där) skruvar gör ju att det blir väldigt enkelt med att mäta upp för infästning för länkarmar och man kan använda original länkarmar som mallar. 1500:- losskruvad å klar har jag fått pris på "min" skrot. De har gott om försäkrings-bilar så det brukar finnas objekt i vettigt mekaniskt skick. :)

Men som sagt; DET projektet startar tidigast hösten 2006

Vad som satt i M5 E28 är jag inte helt hundra på. Hur som helst så satt i alla fall getrag 265 CR med dogleg på M3 E30, och sedan fanns det en vanlig 265 på diverse bilar som 528, 535, 728, 735 osv. 520 hade M20-motor samt getrag 240 med fast sprängkåpa.

Okay, du skall inte använda 7-seriens länkarmar, då är jag med. Att bara använda de grejer du rabblar upp kommer funka fint. Någon diff med mer än 25% broms lär du dock inte hitta annat än på rallybilarna. Sedan hade ju även 5-seien och säkert 3-serien också samma typ av bakvagn fast i kanske lämpligare bredd. Men då är det ju som du säger kanske större risk att grejerna är misshandlade...

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig om vevigheten i styrningen på volvo, jag kör ju med DIRAVI till vardags :)

Men mycket av kvickheten i styrrespons beror på de korta styrarmar som exempelvis alfa kör med.

Ett alternativ som jag funderar på är att använda styrspindlar med skruvad styrarm, för att kunna laborera med både styrutväxling och ackerman.

Jo, det har jag oxå förstått.

Den viktigast skillnaden är ändå 1,5 rattvarv mot närmare 3 varv på Vovlo.

Jag misstänker att det kan bli lite pillade med den biten innan man får till det optimalt, men det är en del av tjusningen.

jojo, men sen kan man ju ha två bilar med lagom, säg två rattvarv, mellan fulla utslag, men att den ena vrider hjulen i 30 grader vid fullt utslag, och den andra vrider hjulen 60 grader vid fullt utslag. och även fast begga har lika många rattvarv så blir den ena vevigare, och den andra får snabbare styrutslag.

Så viktigare än hur många varv man kan snurra på ratten är hur mycket hjulen rör sig i förhållande till rattvridningen.

Har du då en styrväxel som suttit på en bil med korta styrartmar, och så monterar du den på en bil där du har långa styrarmar, då får du endå en vevig bil, och dessutom långsnodd.

Link to comment
Share on other sites

Japp. Tillbehör som är mkt vanlig bland VOC åkarna...

Finns att köpa hela eller bara utväxlingen... kommer inte ihåg vart men det finns!

Alu utan servo skall det vara !

Ålrajt... man får la kölla upp vad det skulle kosta osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig om vevigheten i styrningen på volvo, jag kör ju med DIRAVI till vardags :)

Men mycket av kvickheten i styrrespons beror på de korta styrarmar som exempelvis alfa kör med.

Ett alternativ som jag funderar på är att använda styrspindlar med skruvad styrarm, för att kunna laborera med både styrutväxling och ackerman.

Jo, det har jag oxå förstått.

Den viktigast skillnaden är ändå 1,5 rattvarv mot närmare 3 varv på Vovlo.

Jag misstänker att det kan bli lite pillade med den biten innan man får till det optimalt, men det är en del av tjusningen.

jojo, men sen kan man ju ha två bilar med lagom, säg två rattvarv, mellan fulla utslag, men att den ena vrider hjulen i 30 grader vid fullt utslag, och den andra vrider hjulen 60 grader vid fullt utslag. och även fast begga har lika många rattvarv så blir den ena vevigare, och den andra får snabbare styrutslag.

Så viktigare än hur många varv man kan snurra på ratten är hur mycket hjulen rör sig i förhållande till rattvridningen.

Har du då en styrväxel som suttit på en bil med korta styrartmar, och så monterar du den på en bil där du har långa styrarmar, då får du endå en vevig bil, och dessutom långsnodd.

Jag e med på vad du säger men hur man än vänder och vrider på det så ÄR det en långsam styrväxel i de flesta bilar förutom Alfa. Visst är styrarmarna ngt kortare på en del modeller men samtidigt så är det ingen dramtisk skillad eftersom slitaget i styrväxeln hade blivit ett problem om man hade gjort dramatiskt kortare armar.

Men det e klart, 20% kortare gör en märkbar skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Vad som satt i M5 E28 är jag inte helt hundra på. Hur som helst så satt i alla fall getrag 265 CR med dogleg på M3 E30, och sedan fanns det en vanlig 265 på diverse bilar som 528, 535, 728, 735 osv. 520 hade M20-motor samt getrag 240 med fast sprängkåpa.

Okay, du skall inte använda 7-seriens länkarmar, då är jag med. Att bara använda de grejer du rabblar upp kommer funka fint. Någon diff med mer än 25% broms lär du dock inte hitta annat än på rallybilarna. Sedan hade ju även 5-seien och säkert 3-serien också samma typ av bakvagn fast i kanske lämpligare bredd. Men då är det ju som du säger kanske större risk att grejerna är misshandlade...

528 kom med 2 olika lådor. En vanlig med ettan uppåt och dogleg-lådan med ettan nedåt, och den satt i M-utrustade bilar.

Skit samma om det e en äkta dog-leg med den lådan ska vara "bullet-proof" och ha en utväxling för hög toppfart.

Och det passar ju bra i en lätt bil med mycket vrid (turrrboo!).

Visst e 7:ans bakvagn bred, men det passar bra då planen är att bygga en ram som är ca. 25cm bredare än bok-ramen.

Detta av många olika skäl som jag nog inte ska gå in på då jag vill ha en helt unik bil.

Plus extra utrymme för riktigt säkra stolar, bur i NASCAR-stil osv. :)

7:orna (framför allt 750) är ganska högt växlade i diffen, även det bra för hög toppfart.

Och som sagt; en majoritet av 7-serie-bilarna har diffbroms, vill minnas alla utom 728:orna.

Kan nog stämma med 25% diffbroms. Dock finns det andra fjädrar att trycka i som ger mer broms.

Kan gott tänkas att det är eftermarknadsgrejor.

Får fråga polarn som e mek på BMW :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

tipps: en super seven är inget vidare att köra fort i.. ;) iaf inte utan massa vingar, men enligt tester westfield gjorde så hjälper inte ens det mycket....

när jag kom upp i runt 160-180 med min var den inte trevlig på vägen, men å andra sidan har jag inte ens en vindruta som hjälper pressa ner bilen mot vägen... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

tipps: en super seven är inget vidare att köra fort i..  ;) iaf inte utan massa vingar, men enligt tester westfield gjorde så hjälper inte ens det mycket....

när jag kom upp i runt 160-180 med min var den inte trevlig på vägen, men å andra sidan har jag inte ens en vindruta som hjälper pressa ner bilen mot vägen... :icon_oops:

Det finns sätt att åtgärda sånt.

Aerodynamik är ett sätt, hjulvinklar ett annat.

Och vingar är väl inte mitt första val när det gäller aerodynamiken.

Plus att det är helheten som räknas när man sysslar med sånt här.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...