Mathias78 Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 har hittat in till detta suveräna forum :D .. så jag tänkte dela med mej lite av mitt bygge! har svetsat egen ram.. har precis gjort färdigt framvagnen(idag!) sånär som stötdämpar fästet. Hela drivlinan blir volvo 1031axel med 4:10utv. m45 låda å 2.4l snurra. Quote
drzero Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 ser bra ut håller själv på och ska bygga med volvoframvagn. :thumbup: vad har du kört med för spindelleder? Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 jag har 140 spindlar, 240 undre spindel led, ford transit styrled som över spindel led, kräver dock att man bearbetar om konan lite. transit lederna finns med höger och vänster gäng(M20x1,5) Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 är det någon förresten som kör med 4:10 utväxling.. har förhoppningsvis rätt bra med "pulver" i snurran skulle vara tacksam för sunpunkter! Quote
Arrowsmith Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Jag kör med 3,54 och tycker att det verkar vara perfekt för min användning... Lite "pulver" har jag med och tycker att 3,54 blev bra i en så lätt bil... 4,10 kan nog bli drygt på landsvägen med en M45 .... mycket varv blir det........ men du kanske bara ska använda bilen på bana? då är det ju av mindre betydelse naturligtvis.. mala motorväg mil efter mil tror jag blir segt med 4,10 Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 jo jag är lite misstänkt att de kan bli lite lågt... men tror inte att de blir så mycke mil ätande... bakhjulen kommer nog oftast snurra fortare än bakhjulen. :prop: Vad har du för låda i din arrowsmith? Quote
Arrowsmith Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 M47 http://surf.to/hmb klicka på loggan på förstasidan för att komma till bygget....... Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 jasså... de är du de... har studerat din sida noga!! :D ... snyggt bygge och snygg sida! anledningen att jag valde m45 iställe för m47 var dels storleken och att jag har en "dogbox" drevsats på önskelistan. Quote
Arrowsmith Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Tack !! :icon_oops: Det är inga problem att hitta dogbox drevsatser till M47....... men det blir nog också jobbigt i längden och åka med... frågan är sedan om det behövs i en så lätt bil. då är det bättre att satsa på en annan låda kanske . varför inte en B&W T-5 lite större än en M45 dock Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 nä inte behövs de för hållbarheten.. men man får en mycket trevligare stegning dessutom kan man få dogbox satserna med lång 1:a.. men som sagt dom är inte direkt gratis sen har dom ju också ett jobbigt ljud! B&W T5..? vad är de för låda? Quote
Arrowsmith Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 sitter i massor av bilar i olika utföranden.... t.ex. manuella camaros och fire birds där sitter dom efter en V8:a och tål hur mycket stryk som helst..... Det är inte säkert att dox box drevsatser får så långt liv i en bil på gatan som skulle vara önskvärt. deras konstruktion gör att de slits ganska bra när det inte är driv hela tiden utan driv motorbroms driv motorbroms som i vardagstrafik. Även här så är det ju ett plus när det inte är så mycket vikt bakom naturligtvis. Så visst kommer det att hänga med länge.... frågan är bara hur länge i jämförelse. vissa satser har även en förmåga att kunna bli svårväxlade i vissa situationer om man inte är stenhårt bestämd med växlingarna, det kan resultera i att man får gå ner i hastighet innan man får i en växel igen.... kan vara drygt.... Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 de har du rätt i.. de är ingen här ute som har en skiss på spakställ för sekventiell växling till volvo lådor.. hitta kompletta ställ på nätet..... MEN 12500:-!!!... då står man hellre en helg vid fräsen! Quote
Arrowsmith Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 de har du rätt i..de är ingen här ute som har en skiss på spakställ för sekventiell växling till volvo lådor.. hitta kompletta ställ på nätet..... MEN 12500:-!!!... då står man hellre en helg vid fräsen! Jag har börjat skissa på ett sekventiellt lock men det kommer inte räcka med bara en helg vid fräsen.... börjar du nysta i det så kommer du upptäcka att det är en hel del pyssel....... Quote
Acke Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 frågan är hur bra de är ?? jag har oxså varit intresserad av de och det finns som sagt olika varianter som är möjliga att köpa.. men enligt de jag talat med så blir det inte vidare bra.. man vill ju ha lite "mc-kännsla" över växlingarna, men så blir det tydligen inte.. det går långsamt och är tydligen ingen vidare "känsla" i växlingarna.. men skall man bara ha det till söndagskörning så funkar det nog kanske... skulle iof vara skoj att provköra så man kan känna och skaffa sig en egen uppfattning.... Quote
Mathias78 Posted January 16, 2005 Author Posted January 16, 2005 jo jag kan tro de... har inte riktigt förstått hur dom funkar.. har inte hittat nån bra bild på dom. men de skulle vara trevligt att ha ett! :D men jag kan inte tro att de är så fruktansvärt mycke att göra med att tillverka ett... för 12500kr är bara 22timmar fräsning om jag skulle fräsa de på arbetstid.... men som sagt men måste ju få tag på konstruktionen Quote
Baalzamon Posted January 17, 2005 Posted January 17, 2005 Vill bara anmärka lite på T-5 som nämndes en bit ovanför. Den lådan är allt annat än stryktålig. Till exempel sattes den bara bakom 305, inte 350. För den klarade inte det större vridet. Desssutom är den relativt svår att få tag på. Skall man ha en stryktålig växellåda att sätta efter en volvomotor så rekomenderar jag Getrag 262 eller 265. Dessa kräver dessutom mindre pyssel innan de passar. Quote
Arrowsmith Posted January 17, 2005 Posted January 17, 2005 Vill bara anmärka lite på T-5 som nämndes en bit ovanför. Den lådan är allt annat än stryktålig. Till exempel sattes den bara bakom 305, inte 350. För den klarade inte det större vridet. Desssutom är den relativt svår att få tag på. Skall man ha en stryktålig växellåda att sätta efter en volvomotor så rekomenderar jag Getrag 262 eller 265. Dessa kräver dessutom mindre pyssel innan de passar. Hållbarheten på en växellåda är naturligtvis beroende på vad den ska flytta på och hur det går till. Men T-5 finns ju i olika versioner där t.ex. WC utförandet tål mer än NWC versionen. Jag har aldrig hört att lådorna skulle vara en så pass svag länk i drivlinan på camaros eller firebirds så att det skulle vara ett problem. Däremot så har jag sett dom plågas hårt vilket jag hade till grund för mitt utlåtande om dom. Naturligtvis så tål ingen låda ordagrant "hur mycket stryk som helst", men i en så pass lätt bil som en locost så blir det inte ett så högt moment i lådan som i en 1,5-2,0 tons bil. Det jag tycker är tilltalande med en T-5 är att det är billiga lådor att renovera samt att det är go´ distinkt känsla i spaken (när dom är friska). Vid lite surfning så hittar man även renoverade T-5 till attraktiva priser som är svårslagna. 1109$ för en preppad T-5WC som "safely handels" knappa 450nm vrid i en jänkare...... Den borde tåla väldigt mycket i en seven replica.... Det var så jag tänkte Baalzamon.... Quote
heralue Posted January 17, 2005 Posted January 17, 2005 Snygga fästen till kuggstången !!! :thumbup: Quote
Docen Posted January 17, 2005 Posted January 17, 2005 Vad för ritningar har du använt till länkarmarna? Quote
Mathias78 Posted January 18, 2005 Author Posted January 18, 2005 det är egen konstruktion på bärarmarna.. har breddat ramen så de fanns inga ritningar som stämde.. så jag byggde en fixtur för ramen och hjulspindlarna så jag fick alla vinklar rätt... mycke jobb... men de blev kanon bra! :thumbup: Quote
Baalzamon Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Det var så jag tänkte Baalzamon.... Då är jag med :thumbup: Quote
Mathias78 Posted June 8, 2005 Author Posted June 8, 2005 har komit till stadiet för att motera pedalställ.. tänkte bygga ett eget med stående pedaler, har gjort en liten layout, men skulle gärna vilja ha lite åsikter om hur de kommer att funka, kommer att ha hydralisk koppling. Quote
pixbo Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Hej!Såg att du har egna bärarmar.Tänk på att plåten på den undre bör rundas av.Sfro gillar inte att den är rak,försämrar hållfastheten. Annars ser det väldigt bra ut. mvh pixbo :thumbup: Quote
Mathias78 Posted June 8, 2005 Author Posted June 8, 2005 Hej!Såg att du har egna bärarmar.Tänk på att plåten på den undre bör rundas av.Sfro gillar inte att den är rak,försämrar hållfastheten.Annars ser det väldigt bra ut. mvh pixbo :thumbup: har satt ett rör tvärs över där plåten slutar Quote
heralue Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 har komit till stadiet för att motera pedalställ.. tänkte bygga ett eget med stående pedaler, har gjort en liten layout, men skulle gärna vilja ha lite åsikter om hur de kommer att funka, kommer att ha hydralisk koppling. mina tycker jag funkar bra. Bromsvåg och hydrauliskt koppling http://surl.se/ltf Quote
Acke Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 heralue: ahr du köpt pedalstället eller gjort själv ?? om det är köpt, var å vad kostade det ?? Quote
heralue Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Det är hemmagjort om jag minns rätt... hemmagjort och hemmagjort ?? programmet ligger kvar i datorn så det går nog skära fler .... Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Okej okej..... Bort-kommenderat arbete till en varelse i lägre rang då ... maskinoperatör------> :( :whip: :lol: Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 var det inte så vattenskärningen gick till då? :icon_oops: Quote
Mathias78 Posted October 8, 2005 Author Posted October 8, 2005 så här ser de ut i dagsläget.. sfro1 börjar närma sej. Quote
Mathias78 Posted October 8, 2005 Author Posted October 8, 2005 (edited) går inte attt få med bild vad är felet??? Edited October 8, 2005 by Mathias78 Quote
Jonte Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 går inte attt få med bildvad är felet??? <{POST_SNAPBACK}> Det du kanske missar är när du ska bifoga filen. Man måste klicka på Add this attachment för att få med filen. En liten ändring med nya forumet Quote
Mathias78 Posted October 9, 2005 Author Posted October 9, 2005 (edited) å igen... är de nån storleks begränsning? har inte med å ä eller ö i filnamnet. Edited October 9, 2005 by Mathias78 Quote
Mathias78 Posted October 9, 2005 Author Posted October 9, 2005 japp... redo för vintern :D Attachments Global Space Left: 9.64k... varför kan jag inte lägga in bild större än 9.64??? Quote
Lippoman Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 Ser bra ut! Du får köra med lite piska så Mats kommer lika långt... Har du bestämt dig om det blir alu eller plast i huv och scuttle? Quote
anton Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 Tjena lägg på en rem så hinner du köra i Åmsele på lördag :D Quote
Mathias78 Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Ser bra ut! Du får köra med lite piska så Mats kommer lika långt... Har du bestämt dig om det blir alu eller plast i huv och scuttle? har inte bestämt mej än om de blir plast el. alu, men jag skulle tro att de blir plast. tänkte fräsa en plugg för att göra en form till huven Quote
Mathias78 Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Tjena lägg på en rem så hinner du köra i Åmsele på lördag :D :D ... ja då får man lägga på en jävligt snabb rem!!! :racesmile: Quote
Mathias78 Posted August 14, 2006 Author Posted August 14, 2006 ÄNTLIGEN är sfro 1 gjord!!! Utan anmärkning! :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.