Joachim Posted January 14, 2005 Share Posted January 14, 2005 På denna bilden så ser man hur fjäder/dämparen är 'vänd' - varför är den det ? http://www.caterham.co.uk/press/hires/Moto...torsport_05.jpg /Joachim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 14, 2005 Share Posted January 14, 2005 På denna bilden så ser man hur fjäder/dämparen är 'vänd' - varför är den det ?http://www.caterham.co.uk/press/hires/Moto...torsport_05.jpg /Joachim Lägre egenfjädrad vikt ! MAO skaka så lite vikt som möjligt upp och ner i hjul upphägningen. På bilden är det ju bara pistongen som flyttar på sig, dämparen sitter still i bilen. Min följd fråga blir dock , Tål alla dämpare att sitta så här ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Oljedämpare är väl inte direkt gjorda för den typen av montering... Däremot en dämpare med gas påverkas inte av det alls och kan med fördel monteras "uppochner" :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Jag skulle tro att dessa dämpare är tillverkade att sitta så. En gasdämpare är en oljedämpare med gaskudde under tryck för att hindra oljan att skumma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Mina dämpare är gasdämpare och där finns inte en gnutta olja i dom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Är du säker på det svante? Jag har alltid vart av samma övertygelse som thosan! :blink: Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Enligt min källa ska där inte vara någon olja i dom utan bara högkomprimerad gas.. bifogar bild på nämd dämpare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Mina dämpare är gasdämpare och där finns inte en gnutta olja i dom... Det har jag mycket svårt att tro. Såvitt jag vet är alla (normala) dämpare oljedämpare... En del av dem har en gaskudde vilket gör att stötdämparen klarar snabbare förlopp utan att kavitera. Detta gör även upside-down montage möjligt då gasen håller oljan på plats så att dämparen fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Då är där väl olja i dom då... :( Tyckte det lät lite konstigt själv men så intalade jag mig att fungerar det utan olja så är det väl så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts