Jump to content

alfa


enberg

Recommended Posts

Tja. Jag bygger m alfa motor, volvolåda och scorpio diffklump. Alfans bakok med alfa skivor med en enkel ring mellan klump o skiva.= centrummontage.

Motorn i min bil hamnar ca 25cm längre bak än i de flesta andra sevens. Möjligt genom att chassit e 120cm brett på utsidan och att motorn e allmänt slimmad.

Link to comment
Share on other sites

en bekant till mej bygger denna esther-hybriden med alfa drivlina hela vägen...

Transaxeln bak gör att det blir ap-trångt i sittbrunnen och jag får inte plats.....

Kupé utrymmet tillåter inte folk med bredare höfter än Paris Hilton unjefär...

post-3-1105911292.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jag bygger m alfa motor, volvolåda och scorpio diffklump. Alfans bakok med alfa skivor med en enkel ring mellan klump o skiva.= centrummontage.

Motorn i min bil hamnar ca 25cm längre bak än i de flesta andra sevens. Möjligt genom att chassit e 120cm brett på utsidan och att motorn e allmänt slimmad.

Passar låda motor rakt av? Eller har du köpt/gjort en adapter?

Är själv sugen på att bygga en locost och kör alfa till vardags så en alfa motor vore ju perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Vill man köra med koppling fram och växellådan bak, så kan en audilåda med viss modifiering passa mot alfans *kardanstång* då får du växellådan bakom bakaxeln, istället för mellan stolarna.

Porche 924 har den lösningen.

Link to comment
Share on other sites

polaren pratade om just porchelådan, men hur mycket sticker den ut bak ??

man vill ju inte få för mycket vikt hängande utanför hjul"ramen"...

någon som har en bild ?? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beror ju på om man vill köra med bredare chassie, det känns ju lite tråkigt att köra med lika trånga holkar som en bokram men endå ha ett +10 chassie.

Jag tycker den vättigaste placerinegn av växellådan på en seven är den gängse, men det är ju jag det.

Det brukar ändå inte vara några problem med viktfördelningen, och det finns många fina lådor att ha i fothöjd så jag ser ingen orsak till att placera växellådan mellan stolarna.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jag bygger m alfa motor, volvolåda och scorpio diffklump. Alfans bakok med alfa skivor med en enkel ring mellan klump o skiva.= centrummontage.

Hur passar volvo lådan mot alfa motorn? Har du byggt eller köpt en adapter??

Är själv sugen på att bygga med alfa-delar men vill helst inte ha växellådan mellan stolarna.

Link to comment
Share on other sites

Är själv sugen på att bygga med alfa-delar men vill helst inte ha växellådan mellan stolarna.

Samma här! Har precis fått nys om en 3,0 V6 från en Alfa 75. Mmmm..... Skönsång!

Link to comment
Share on other sites

Det byggdes ett hembygge med alfadelar i Gbg redan på 80-talet.

Den var dock baserad på en Berlina 2000 med stel bakaxel & konventionell låda. Den finns bla med i Automobils sevenreportage i februarinumret 1992.

Link to comment
Share on other sites

Det byggdes ett hembygge med alfadelar i Gbg redan på 80-talet.

Den var dock baserad på en Berlina 2000 med stel bakaxel & konventionell låda. Den finns bla med i Automobils sevenreportage i februarinumret 1992.

Var det den blå som snurrar/snurrade i NV Skåne? I så fall har jag varit garage-granne med den för många år sedan - minns bland annat att ägaren en gång blev av med körkortet under första provturen på våren ett år :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...