enberg Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 har någon byggt på alfa drivlina verkar vara smutta grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 (edited) Alfa motor är det här i allafall http://lb-web.com/locost/ Däremot vet jag inte om det blir så fiffigt vif bakaxel med låda bak och centralt placerade skivor... Annars är Fiat fint :thumbup: :thumbup: Edited January 11, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enberg Posted January 12, 2005 Author Share Posted January 12, 2005 det var det jag tänkta att det var det fina med lådan bak för viktfördelningens skull samt lägre ofjädrad vikt (skivorna cenralt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Tja. Jag bygger m alfa motor, volvolåda och scorpio diffklump. Alfans bakok med alfa skivor med en enkel ring mellan klump o skiva.= centrummontage. Motorn i min bil hamnar ca 25cm längre bak än i de flesta andra sevens. Möjligt genom att chassit e 120cm brett på utsidan och att motorn e allmänt slimmad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 en bekant till mej bygger denna esther-hybriden med alfa drivlina hela vägen... Transaxeln bak gör att det blir ap-trångt i sittbrunnen och jag får inte plats..... Kupé utrymmet tillåter inte folk med bredare höfter än Paris Hilton unjefär... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enberg Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 pratade med en kille som bygger alfa hela vägen med ett dala7 chassie,han tyckte det var en sund ide. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Tja. Jag bygger m alfa motor, volvolåda och scorpio diffklump. Alfans bakok med alfa skivor med en enkel ring mellan klump o skiva.= centrummontage.Motorn i min bil hamnar ca 25cm längre bak än i de flesta andra sevens. Möjligt genom att chassit e 120cm brett på utsidan och att motorn e allmänt slimmad. Passar låda motor rakt av? Eller har du köpt/gjort en adapter? Är själv sugen på att bygga en locost och kör alfa till vardags så en alfa motor vore ju perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Vill man köra med koppling fram och växellådan bak, så kan en audilåda med viss modifiering passa mot alfans *kardanstång* då får du växellådan bakom bakaxeln, istället för mellan stolarna. Porche 924 har den lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 polaren pratade om just porchelådan, men hur mycket sticker den ut bak ?? man vill ju inte få för mycket vikt hängande utanför hjul"ramen"... någon som har en bild ?? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Porchelådan är *samma* som audi100, som är samma som VW-bussar (fast med vänt kronhjul) Kolla på närmsta bubbla, har för mig den stack ut ca 40 cm på andra sidan axelcentrum på vw pickisen jag hade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enberg Posted February 8, 2005 Author Share Posted February 8, 2005 är den att inte smidigare att använda alfa rakt av och använda ett bredare chassie än att pussla med diverse prylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 Beror ju på om man vill köra med bredare chassie, det känns ju lite tråkigt att köra med lika trånga holkar som en bokram men endå ha ett +10 chassie. Jag tycker den vättigaste placerinegn av växellådan på en seven är den gängse, men det är ju jag det. Det brukar ändå inte vara några problem med viktfördelningen, och det finns många fina lådor att ha i fothöjd så jag ser ingen orsak till att placera växellådan mellan stolarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 Tja. Jag bygger m alfa motor, volvolåda och scorpio diffklump. Alfans bakok med alfa skivor med en enkel ring mellan klump o skiva.= centrummontage. Hur passar volvo lådan mot alfa motorn? Har du byggt eller köpt en adapter?? Är själv sugen på att bygga med alfa-delar men vill helst inte ha växellådan mellan stolarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 Är själv sugen på att bygga med alfa-delar men vill helst inte ha växellådan mellan stolarna. Samma här! Har precis fått nys om en 3,0 V6 från en Alfa 75. Mmmm..... Skönsång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 Det byggdes ett hembygge med alfadelar i Gbg redan på 80-talet. Den var dock baserad på en Berlina 2000 med stel bakaxel & konventionell låda. Den finns bla med i Automobils sevenreportage i februarinumret 1992. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 Det byggdes ett hembygge med alfadelar i Gbg redan på 80-talet.Den var dock baserad på en Berlina 2000 med stel bakaxel & konventionell låda. Den finns bla med i Automobils sevenreportage i februarinumret 1992. Var det den blå som snurrar/snurrade i NV Skåne? I så fall har jag varit garage-granne med den för många år sedan - minns bland annat att ägaren en gång blev av med körkortet under första provturen på våren ett år :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 16, 2005 Share Posted February 16, 2005 Var den inte röd?? :whistling: :whistling: :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Kan det vara denna ??? http://www.se7ens.net/marek/marek.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Kan det vara denna ???http://www.se7ens.net/marek/marek.html Det är nog en av dem. Jag vill minnas att byggaren till den jag tänker på heter Micke Jönsson. Bilarana byggdes i en fixtur som togs fram runt ramen till min bil då den var ramren under renovering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts