Jump to content

däck dim?


Persby

Recommended Posts

Tjena!!

Håller på att planer att på en seven med ram från dala7.

Å då har dom flästa använt volvos 1031 bakaxel. Samt 140 spindlar fram..

Har även sätt att många andra använder sig av volvo framvagn samt bakvagn.

Nu till själva frågan.

Hade tänkt att åka med 16 tums fälgar..

Hade tänkte börja med plåtisar för att det är billigare..

Samt man kan ha dom till att åka på banna med sen när man har Alu fälg.

Hur har folk gjort för att få dom att passa bak? eftersom man har ett välldigt djup i fälgarna..

För fram misstänker jag att man inte behöver ändra nått..?

Samt vilka dim. på själva däcket bör man åka med??

Jag har funderat lite på dim. 195/40-16 fram å 215/40-16 eller 225/40-16 bak.

Är det nått ått det hållet man ska åka med eller är jag helt fel ute?

Vilken plåt fälg till volvo ska man välja när man ska åka 16 tum...

Eller är alla 16 tum's pålt samma till volvo??

Mvh Persby

Link to comment
Share on other sites

Jag har 205 både bak och fram för att det var det jag hade från donatorn.

Men ska du köpa nytt så borde man väl med fördel kunna ha 195 i fram för det är lättrullat och 225 i bak för fästet skulle :)

Skulle se väldigt fräckt ut med 245 också, kräver väl lite modifikationer för att få det att passa men skulle vara "fet" :)

Link to comment
Share on other sites

Ni som bygger / avslutat erat bygge.

Hur breda däck går det att har fram samt bak?

Vill inte att det sticker ut nått utan för skärmar.

Finns det olika breda skrämar fram å bak eller är det samma på de fälsta man kan köpa?

Är det svårt att göra egna i plåt?

Mvh Persby

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur lätt det är att göra skärmar i plåt, men jag vet att det finns dom som har breddat sina glasfiberskärmar. Det går relativt lätt att göra med utrustning som man köper hos båthandlaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Volvo S80 plåtfälgar 205/55/16 både bak som fram.

Bak fick jag hjälp att vända fälgtallriken så att man får ut fälgen från ramen. Vinterns projekt är att bredda inåt till runt 10" totalt så att ett par 245:or får plats.

Billigt och funkar alldeles utmärkt. Dessutom får man samma bredd fram som bak på min Dala7:a.

Bilder finns på Håkans (Arrowsmith) sida http://hem.passagen.se/sevenhmb/bilbygget_del_23.html

Link to comment
Share on other sites

Se där en som är nära mej... :)

Man kanske skulle kunna få komma å titta å få en lite prov tur nån gång...???

Sen när det börjar bli lite varmare ute...

Mvh Persby

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy!

Blir det inte lite tungstyrt med 215 fram? Själv har jag dragit mig för att välja bredare än 185-195 fram! Men det kanske inte är så stor skillna mellan exemplevis 195 och 215? Någon som har erfarenhet av olika däcksdimensioner fram??

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

225/35/17"runt om på fin fälgarna. Fick dom i fredags... galet va lite gummi det var på dom. :o Skulle vilja haft 15 eller 16 tum igentligen men försök hitta snygga och breda 15 eller 16 till volvo får ni se, det går inte. Jag har inte lyckats.

195/55/15" r-däck till bana.

Jag är lite tveksamt till att ha olika dim fram och bak. Bilen väger ju in 50/50 ungefär. Känns som det blir understyrt med smalare däck fram.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en chans till det! Om jag upplever det lite tungstyrt sätter jag 215 bak ( mina 225:or är aningen för breda för bakfälgarna ) och köper ett par 195 el 205 fram.... vi får se

Link to comment
Share on other sites

sitter i faggorna att beställa fälgar och däck till volvo och till skillnad från Per Wackt har jag inte haft problem att hitta fälgar till volvo trots att jag har olika ET fram och bak, kör med V70 ET ca 43 fram och 740 ET ca 20 bak.

Reaserch Dynamics har en mängd att välja på.

i dagsläget lutar det åt 195 45 16 fram och 245 40 16 bak, :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Pro Race 1 var riktigt snygga !!! Ungefär samma som OZ Superturismo. Sådana har jag letat efter begagnade nu i ett år, tycker dom är för dyra nya.

Pro Race 1 verkar inte finnas i 16". 15" har maxbredd 7" som så många andra. 15" och 16" bredare än 7-7,5" är inte lätt att hitta, inte till rimliga priser i alla fall.

Jag kör med 225/35/17" nu runt om. Fick fälgar och däck monterade i går.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har köpt pro race 1 svarta och jag har 15" o 7"-7.5"breda. det var inga problem men vänte tiden var 10veckor!

Jag köpte mina hos Dahlins Däck i Torslanda även däcken ,fick ett mycket trevligt bemötande.Kolla hemsidan för info om tel e.t.c.

mvh leffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...