Jump to content

Svetsa


JohanB

Recommended Posts

Jag har lite för lite kunskap om hur "MIGen" fungerar egentligen, nu när jag bara har svetsat avgassystem och rostlagat gamla bilar och lite så har jag kört med flusstråd. Men nu när jag ska ge mig på att bygga en ram så småningom ska jag köra med riktig tråd (jag inbillar mig att svetsarna kan bli lite "porösa" med flusstråden) Nu till problemet, jag har ingen tub med riktig skyddsgas. Jag har för mig att man kan köra med kolsyra vilket vore jättebra för min del då jag har några gamla kolsyresläckare står och så finns det bekanta som kan fylla dom till ett bra pris ;) Men ni som kan det här med att svetsa, går det att köra med kolsyra eller måste jag ha nån riktig skyddsgas och vad för typ vill jag ha då?

Ska det till nån annan typ av tryck-regulator eller så beroende på vilken gas man anväder?

Link to comment
Share on other sites

Nu får jag väl på tafsen, men kolsyra funkar faktiskt bra annars är det Atal eller Misal som är lämpligt.

Tänk på att du måste ta ur stigledningen ur gamla kolsyresläckare annars så fryser regulatorn. Mig veterligen går det att använda samma regulator till de vanligast förekommande skyddsgaserna.

6 kg kolsyra kostar 150 pix och en flaska Atal ligger väl runt 500 nu för tiden, jäkla ocker.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Hej!Du måste nog skaffa en tub samt regulator om du vill ha ett bra resultat.

Du skall isåfall ha AGA´s Mison eller AIRLIQUID´s Atal.Båda är anerta gaser,dvs. de är aktiva gaser(MAG).

Skall du svetsa rostfritt eller alu,skall du ha Argon(MIG),samt annan tråd.

Å andra sidan,i industriell svetsning är ju flusstråd vanlig.Det kanske inte är så dumt.

Jag har dock bara svetsat på vanligt vis.

mvh Pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag personligen undviker flusstråden då den skapar massa slagg, förutsätter att det är den tråden då man svtsar utan gas..

En flaska Atal kostar 1500-2000kr sen kostar varje fyllning 300-350kr. Det är ett sorts leasingavtal som funkar på samma sätt som husvagnsgasolen att du lämnar in din gamla flaska och får en ny fylld.

Link to comment
Share on other sites

Kör inte med kolsyra. Det går ju men ser inte bra ut och stänker väldigt mycket mera än med typ mison....

Var och köpe mej en flaska Argon till min tig i föra v fick då betala 2250:- för den, Mison 18,25(mig gas) ligger i samma prisklass tror jag . Atalen kollade jag aldrig på så det vet jag inte. Då är det en engånsavgift så flaska blir din efter det.

Kolla på Blocket.se där brukar det ibland dycka upp tuber för runt 1300kr.

Det där med leasing har jag för mej att det kostar 4000-5000kr för 4 års perioder. Då måste man väl även ha ett företag att registrera den på eller avtalet på eller hur är det???

Någon som vet hur man kan få tag i stora tuber (20l) får ju inte köpa eller fylla dom som privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Satsa på riktiga grejor typ Mison eller Altal. Hålla på att krångla med brandsläckare och olika regulatorer osv gör allt mycket krångligare.

Framför allt om du inte är "guru" på att svetsa.

Enligt min åsikt blir felkällorna för många i ett sånt viktigt jobb som ramsvetsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...