Jump to content

Hmm, kanske inte skulle ha kastat bort


Gripenland

Recommended Posts

...brosskölden till baknavet :icon_blink:

Om man tittar på bilden så kan man se ett nav (rostbrunt) och en de-dion bakvagnd (svart). Navet kommer från en Sierra med trumbromsar bak. Mellan navet och där man fäster navet i de-dionröret ska det egentligen sitta en bromssköld (heter det så när man har trummor?). Den har jag tyvärr kastat så jag vet inte hur tjock den ska vara. Jag måste bygga ett mellanlägg mellan nav och de-dieon rör för att få korrekt spårvidd.

Är det någon som har en bromssköld och kan mäta hur tjock den är?

Tack på förhand :thumbup:

baknav.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej,Jag bygger ju också med de-dion och ford-delar.Det här med bredd bestämmer du i och för sig själv.Jag har ökat min spårvidd med 100 mm(Spacers på 50 mmm mellan skiva och hjul).Kolla så att du fyller ut skärmarna hyfsat.Du kan ju även öka fram för att behålla proportionen.

Blev ju inget svar på frågan dock.En skiva är ca 7 mm.

mvh pixbo.

ps.Vi måste nog träffas,då vi är 031:or båda två.

ds :)

Link to comment
Share on other sites

OT. men lite mera garagebesök här i Göteborg hade varit trevligt..

vi är ändå några stycken här iaf...

Jag, Pixbo, gripenland, BoA, Micke på rejsa.nu och jag har säkert glömt ett helt gäng till...

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren grabbar :thumbup:

Pixbo och Acke, ja det är definitivt läge för garageträffar i vinter :wohow:

Friberg, en mm? Kan det stämma? Hade du trummor bak? Det är alltså skölden där bromsbackarna sitter fast som jag är intresserad av. Den måste väl vara mer än en mm tjock? Eller tänker jag fel här :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Oooops! :icon_oops:

Jag räknade kallt med att du också bygger med skivor bak! Farsan bygger med trummor så jag kan hiva fram skjutmåttet och kolla tjockleken på bromsskölden i morgon - det är alltså den delen där bromscylindern sitter fast du menar?

Link to comment
Share on other sites

Oooops!  :icon_oops:

Jag räknade kallt med att du också bygger med skivor bak! Farsan bygger med trummor så jag kan hiva fram skjutmåttet och kolla tjockleken på bromsskölden i morgon - det är alltså den delen där bromscylindern sitter fast du menar?

Jo, jag ska ha skivor men naven kommer från en bil med trummor :) Just nu jagar jag ok från Citroen :o

Precis, det är delen som bromscylindern sitter fast i.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggar med trummor bak, och den plåten är inte mer än et par millimeter.

Jag hänger gärna med på ett garage besök, om dett blir en helg.....

Ok! Du råkar inte veta hur många mm det rör sig om?

Hur långt är det till Dals Ed från GBG? Vi kanske kan svänga förbi ditt garage när vi är ute och rullar :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...